Gentlemannamanér i tunnelbanan

Lördagskväll och rekord i fasthållda dörrar, som alltid. 80% av dörrmarodörerna är män av alla de åldrar, varför de tar upp ett så stort procentantal har att göra med den s.k. gentlemans-dörrhållningen. Vore det inte för den hade flera kvinnor varit lika goda kålsupare.

Många kvinnor, framförallt de äldre, suckar idag om att den dörröppnande gentlemannen är en art som tillhör det förflutna och som dränkts i vågskummet efter skutan år2000. Men de har fel, det är bara att komma ner i tunnelbanan en vanlig kväll och beskåda hur killarna ställer sig tvärs mellan dörrarna så att de inte går igen varpå flickvännen kan trippa in mellan ett till slut slappt dörrpar. So what om tuben blir en minut sen eller två? Den moderne gentlemannen måste fullgöra sin plikt!

Eftersom jag aldrig kan hålla mig från att öppna käften, frågade jag givetvis en av dessa grabbar varför de gillar att bli råmanglade av blå plåtdörrar. Svaret blev lika kort och enkelt som biologistiskt; ‘jag är ju man och tål det, min tjej kan ju bli skadad’. Ooookej. Mig vara stor, fysiskt överlägsen man som ska skydda värnlös fysiskt underlägsen stackars kvinna/ägodel, typ. Så då var jag ju bara tvungen att fråga tjejen vad hon tyckte om det hela! Hon svarade att hon inte hade bråttom, utan kunde vänta till nästa tåg som var det hon egentligen skulle ta. ‘Men han vill ju sååååå gärna hjälpa till och det är ju jätteromantiskt att han gör vad som helst för mig, som att stoppa ett tåg…’ Vid det laget började jag undra tyst för mig själv om hon var så bortkollrad som det lät eller helt enkelt bara sadist. Om det är det senare är det sannerligen a match made in heaven -hon kan bygga ett dörrpar i vardagsrummet och klämma sin masochistiske pojkvän hur många gånger de vill!!! Jippie!

Kommentera

