Växeln, hallå, hallå, hallå?

Idag bidde det växelfel i Åkeshov igen. Precis som förra gången hade växeln söder om stationen bestämt sig för att den bara ville att det skulle gå att köra söderut via mellanspåret. Tur 4 stod helt sonika parkerad vid plattformsdel fyra i två timmar medan linje 18 och 19 köade upp till stationen för att köra på rödgult via plattformsdel tre. (Med sju till tio minuters försening som bonus.) Linje 17 fick tömma ur tågen på plattformsdel ett och gå i transport till Islandstorget, där det bara var att byta körände, trycka P och snigla igenom växeln upp på medspår. Extratågen på nitton fick stå kvar i depån och tur var väl det, eftersom TLC glömde att lägga rött för flera av de linje 19-tåg som skulle avvakta vid Ängbyplan medan 17 vände stationen efter. Signalen en bit bort strålade glatt grön och då 19-tågen passerade den belades växeln, vilket gjorde att föraren i det andra tåget då återigen fick byta körände och vända uppe i Råcksta istället. Med det smärre kaos proppen norrut orsakade hade stänken med extratåg via Råcksta kunnat åstadkomma rena ban-Purgatoriet.

Men en olycka kommer som bekant aldrig ensam. Det här var bara dagens andra strul; på morgonen var det strömlöst söderöver, vilket innebar att turer inte kunde komma ut från Högdalen och att extrabussar fick trafikera Skarpnäck/Farsta-Gullmarsplan från kl. 05 till 07 -med förseningar och hackig trafik som resultat ända fram till halv tio.

Sammanfattningen av den första dagen i september blev således ett trafikkajko av Guds nåde under båda rusningarna. Man undrar ju om det är ett omen för resten av månaden…?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s