Nu blev det kväller!

Det har varit personalbrist idag. Enligt tyst florerande rykten ska det ha funnits för lite förare till tågen de senaste dagarna, vilket har inneburit att befäl har fått rycka ut i körning. Även utbildningen sägs försöka punktmarkera tåg utan ordinarie förare, vilket Veoliahoran i sådana fall inte märkte av. Det verkade mest som om folks tåg blev kapade till både höger och vänster varför det ibland i mässen ploppade in förare lika glada som nyblivna lotterivinnare.

Största stoppet för TUB1 under eftermiddagen var sjukdomsfallet L fick på sitt tåg. En man var mycket illa däran, kanske var det därför ingen hjälpte honom ut på plattformen och ambulansen tog i sin tur lite tid på sig att komma till platsen. Det kan tyckas kallsinnigt att helt burdust dumpa en sjuk trafikant på en station och köra iväg, men det håller tidtabellen medan den sjuke kan få frisk luft (till skillnad från det fadda luftbytet i C20-vagnarna) och andrum i väntan på assistans. Föraren larmar alltid TLC vid dessa situationer och TLC larmar i sin tur ambulans eftersom de har direktlinje till SOS. Även om den sjuke förpassas till en stationsbänk är hjälpen alltid på väg. Å andra sidan är ett liv värt mer än en tidtabell, varför vissa saker ändå måste få ta sin tid. Det är svårt att göra en direkt bedömning av ett händelseförlopp man inte har alla detaljer kring. Cirka 15 minuter efter anrop kunde trafiken återigen så smått börja rulla. På tunnelbanan hände det inte mycket mer än vad som sker på en fredag annars; TUB2 och TUB3 drogs med inställda avgångar på grund av vagnfel. Röda hade ordningsproblem, vilket senare även drabbade gröna. Som sagt; det är fredag. Folk håller i dörrar, nödöppnar, nödbromsar, spyr och har allmän cirkus i vagnarna.

Häromdagen skrev jag att Tvärbanan hade varit gudabenådad från trubbel den dagen då alla andra banor hade haft någon form av krångel. Men, men, säg den frid som varar för evigt! Idag blev Tväris strömlös tack vare ett strömavbrott som även drabbade oss på tuben mellan stationerna Fridhemsplan och Kristineberg. För vår del innebar det att signalerna betedde sig underligt (hoppade ur och dylikt), en del tåg på sträckan gick omotiverat i nödbroms simultant, Fridhemsplan hade nödbelysning i taket medan Thorildsplan drogs med svarta IDTS-skyltar hela eftermiddagen. (Att köra in på Fridhemsplan var rena kvällen, så skumt var det inne på stationen. Plötsligt vandrar tankarna till hur det var för Londonborna att gömma sig i tunnelbanan under andra världskriget. Bara filtar och vatten saknades-plus någon halvt misguided Florence Nightingale.) Strömlösheten på Tvärbanan varade i tre timmar innan trafiken kunde släppas på igen. Givetvis var det ingen info som gått ut till oss förare om att banan blivit strömlös, det var först när en förare undrade om denne missat något eftersom en ersättningsbuss för Tvärbanan rullade förbi som besked kunde ges från TLC. Oh, joy.

Men inte nog med det, det blev debacle dubbelt upp i Alvik eftersom Nockebybanan drabbades av ett vagnfel vilket gjorde att sporadisk trafik gick med två vagnar mellan Alvik och Nockeby. Parallellt med dessa två trotjänare rullade det ersättningsbussar på sträckan, vilket myriaden väntande Brommabor på plattformen självfallet hade missat. Muttrandet av svavelosande eder över SL, Connex, förare, spärrvakter samt fan och hans moster rabblades lika pliktskyldigt som böner i ett nunnekloster när några få upplysta började sin vandring ner till bussarna. Kom igen, är det inte dags att fixa det där jämrans infosystemet nere i Alvik nu? Vem vet, vi skulle ju kunna anmäla SL till Lyxfällan så att Charlie och Mathias kan reda upp finanserna och som grädde på moset lämnar över en fin check på ett nytt högtalarsystem i slutet av avsnittet. Ok det är inte realistiskt, men å andra sidan… hur realistiskt är det att förvänta sig att högtalarna kommer att lagas under detta århundrade?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s