Fredagscirkus på gröna linjen

Det var riktigt skoj att gå till jobbet idag. Allt som kunde gå fel i trafiken gick verkligen fel -BIGTIME! Det var spårledningsfel i växeln ute i Åkeshov, vilket gjorde att linje 17 var tvungen att vända i Alvik istället. Samtidigt var det signalfel vid Hötorget norrut, vilket gjorde att börvärdet sjönk som en sten när tågen körde in på stationen. Man skulle vid inkrypandet anropa TLC och be om att få trycka P för att kunna köra in med alla tre vagnarna. Men det här är ändå, trots mycket omak och eftermiddagsrusning, två relativt hanterbara saker.

Helvetet bröt löst när en förare fick p-knappen i handen och därmed stod still infart Hötorget. Tur 34, som rullade in till T-centralen, fick kort därefter en hel hop dörrar nödöppnade av småligister till tonåringar och trots att R återställt dörrarna fick han inte klarsignal. Tåget blev stående och det blev följaktligen trafikstockning bakom. Eftersom vi redan hade förseningar på upp till tio minuter var det bara att ge upp och garva åt eländet, samt att informera trafikanterna om tingens tillstånd.

En kvart och två återställningsförsök senare var trafikbefäl på väg till T-Centralen och R ombads att gå bak ännu en gång och pröva att återställa. Fem minuter senare hade han klarsignal och kunde gå i transport till Alvik, där tåget kunde börja ta resenärer. Signalerna hade vid det här laget tajmat ur här och var genom staden, flera förare ropade upp till TLC för att få grönt. Sedan följde en trög gåsmarsch station för station; utöver tågkänningen kvarstod signalfelet vid Hötorget som nu hade blivit bana etts flaskhals norrut.

Förvisso reddes signalfelet ut efter en timma och problemet i Åkeshov åtgärdades. Men som alltid när det varit strul sprack avlösningarna som ett brev på posten och de flesta förare blev sittandes på fel tåg ett bra tag, eftersom deras ordinarie tåg turades om för att matcha turlistan eller för att avlösarna hoppat på andra tåg. Eftersom 17 vände tidigare än vanligt och flaskhalsen vid Hötorget plus ordningsproblemet sett till att täppa igen norrgående 17-tåg, började Skarpnäckturerna sina söderut. En del kvarvarande tåg på södra sidan fick därför börja köra extraslängar från Gullmarsplan till Skarpnäck och Farsta när luckorna mellan tågen hade blivit för stora. Omturningar av samtliga linjer skedde för att få till en någorlunda regelbunden trafik och för att inte korka igen banan ytterligare behölls extraturerna 70-79 i sina respektive depåer.

Mitt under detta kaos lyckades ett anrop om sjukdomsfall komma in (vilket visade sig vara falskt), en kvinna vid St:Eriksplan försökte få med sig en lång stege på en 17 medan en annan trafikant knatade förbi spärren i Skanstull med en cykel och tänkte åka norrut på 18…

Det är verkligen så med detta jobb att man många gånger nästan kan ledas till döds med hur enformigt det kan vara. Men när det väl händer något är det rena ketchupeffekten på händelseförloppet.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s