Soppa på en spik

Idag var det en jävlig dag. Ingenting oerhört stort hände ute på banan, men det var småstruligt mest hela tiden. Många bitar skapar en helhet eller i detta fall en typisk skitdag. TLC levde rövare med att slänga ut transporter mellan kvällstågen och därmed orsaka tågkänning för H (bland annat), J tog över ett tåg med en sprej-orm över B-delen på V1, F dök inte upp på skyltarna korrekt när han skulle åka mot Vällingby, signaler visade fel signalbild, en manlig trafikant drog ner brallorna och gned röven mot tågsidan på Veoliahorans tåg, några ungar siktades i skogspartiet vid Hammarbyhöjden med bajspåsar i händerna, dörröppnarna drogs här och där, enstaka nödbromshandtag drogs likaså…

-som sagt, en jävlig dag helt enkelt.

Tur 3 fick till dagens enda större trafikstopp. Föraren ropade vid halv fyra-fyratiden på radion om att tåget hade fått nödbromshandtag draget på stn Ängbyplan norrut. När någon ropar därifrån vet man med 95 procents säkerhet att klottrare är i farten. De brukar ofta vid denna station, med en dragen nödbroms -givetvis längst bak i sista vagnen, se till att effektivt stoppa tåget i syfte att måla det. Varför Ängbyplan? Jo, för att det är lätt att smita in i skogen, dumpa burkarna och rymma. Trean gick bak för att återställa. Man fick stoppa trafiken bakom såklart; tåg stod därför och tryckte i Åkeshov, Brommaplan och Abrahamsberg. Det hela var över mycket snabbt, men för de resenärer som senare hoppats kunna resa till Farstagrenen från Vällingby på treans avgångstid fick tji. Tåget hade mycket riktigt blivit målat och trean fick därför gå ner i hallen direkt efter ankomsten till Vällingby. Klottrare suger eftersom de bara sabbar för sina medmänniskor; folk kommer för sent, en del missar kanske en viktig avgång och alla skattebetalare får stå för notan, eftersom slynglarna har så stora böter och är så medvetet ansvarslösa att de skiter i att betala för vad de ställt till med.

En annan tur med otur var 29, vars förstavagn fick en skojig felkod ur 1030-familjen och vägrade åka varje gång det var dags att lämna Skarpnäck. Under kvällen blev det därför kutym för de förare som körde 29 att på radion be TLC om tillstånd att trycka P för att kunna lämna stationen. Man frågar ju sig varför en sådan tur inte får tågbyte utan får gå i trafik med en vagn vars ledarhytt permanent har det strulet.

Kvällen var inte heller så lätt för ordningsvakterna, som bland annat fick rapporterat att tur 8 skulle ha en aggressiv man ombord i V2. När de mötte upp tåget i Farsta Centrum visade det sig att han inte var ombord och då drog de vidare till nästa fall. Tjugo minuter senare kom det nya rapporter över tågradion om att det stod en aggressiv man på plattformen Farsta Centrum och skrek samt betedde sig hotfullt. Åter tillkallades vakter, bara för att avbeställas när en förare rapporterat att mannen inte syntes till längre. När vi ändå avhandlar störande ylande män, stod det i norra änden av Fridhemsplan vid åttatiden ett sjavigt skäggfyllo och gastade obsceniteter åt kvinnliga förbipasserande. På plattformen tog en av dessa kvinnor på sig Herkulesuppgiften att knata upp till spärren och hämta vakter. Veoliahoran vet inte hur det gick, men mannen tystnade när han började förstå vad som var på gång. Han skulle åka söderut och chansen för att han blev avplockad från turen är väl relativt stor. Den sista stora vaktjakten under kvällen hade som mål att hindra en professionell burkplockare från att fortsätta beträda spåren söder om Guppet längs Hagsätragrenen. Med kassarna fullproppade lyckades han med livet som insats att rensa ett flertal stationer på burkar innan de fick jackpot på stn Globen.

Dagens stora grej var såklart att ett tåg spårade ur på väg ner i Vällingbydepån. Detta gjorde att inget tåg kunde gå ner i depån via mellanspåret Vällingby, utan alla turer som skulle ha vänt hem därifrån fick istället rulla ner via Råcksta. Stationen blev då även slutdestination för alla Alviksförare som skulle köra in olika turer. Tågtömmare beställdes för att se till att alla passagerare lämnat tåget (få med sig någon ner i depån är obehagligt, både för föraren och resenären) och för att på så vis få undan tåget snabbare så att Hässelbyturerna skulle slippa vänta i Blackeberg på att köra vidare norrut. Innan tågtömmaren fanns på plats var förarna så illa tvungna att kolla tågen själva, vilket lägger på åtminstone fyra minuter, eller (för de turer som tas ur trafik i Hässelby) åka i transport ner till Råcksta, nyckla ur, byta körände och sedan åka ner i depån. Det senare alternativet satte givetvis även det käppar i hjulet för trafiken från Vällingby, eftersom tåg fick vänta där på att åka söderut. Veoliahoran var definitivt mycket nöjd med att ha hamnat på en sydligare breddgrad av banan denna dag. Vi får se om det löser sig till imorgon, jag misstänker att många krafter är i arbete för att ordna upp situationen. Tänk, det är årets andra urspårning i Vällingbydepån från norra sidan. Den första gången tog det ett par dagar innan allt var klart, ett par bilder från fixandet går att hitta här på Micke Asklanders hemsida. Nåväl, mer lär rapporteras om hur arbetet fortlöper med banreparerandet efter urspårningen. Mycket meck blir det, iallafall…

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s