En omelett, någon?

C hade full rulle på tur 24 igår kväll. Vid Odenplan stod det några killar och kastade ägg på frontrutan, som blev alldeles gulspräcklig och simmig. Det är småläskigt när folk kastar saker mot frontrutan, men istället för att bli arg är det bara att tänka som så att alla dessa personer som gör sådant är mindre intelligent begåvade personer än en själv. Förhoppningsvis växer de upp en dag och blir ansvarsfulla människor… hm, nja, det vore kanske för mycket att hoppas på? Särskilt innanför spärrarna. Det känns ibland som om folk öppnar handväskan eller ryggsäcken och dumpar hjärnan i den innan de träder in på området. Det skulle iallafall förklara varför en farbror släpade ombord en kundvagn full med sopsäckar på Cs tåg just vid Odenplan. Eller, vem vet; bagladytrenden kanske har nått Stockholm med full kraft nu?

Gårdagen bjöd på ett antal burkplockare utefter banans stationer, såväl ungvalpar som äldre rutinerade rävar. En av de mer organiserade siktades i Blackeberg på eftermiddagen, han är en riktig kändis och lätt att känna igen på sin beiga jacka, keps och framförallt på sin långa gripklo i metall med vilken han plockar burkar från spåret med. Problemet med klogubben är att han brukar knata runt i sin egen lilla värld och man kan som förare räkna med att han lugnt kan hänga halvvägs med överkroppen ner mot spåret i sin jakt på 50 öre. Att varningstuta med tyfonen brukar funka, iallafall. Han är alltså inte döv, bara tankspridd. De gånger uppmärksamheten är höjd på gubben gömmer han sig i trappan upp till plattformen, bakom hissen eller annat valfritt skrymsle. Han vet att de rödklädda vakterna annars får nys om var han håller hus och eskorterar ut honom från området. Föga anar han att det dessa gånger redan strömmat in rapporter om hans förehavanden och om vilka stationer han går av vid för att fortsätta sin skattjakt. Missförstå oss rätt nu; burkplockarna är bra, eftersom de får bort burkskräpet. Vad som är mindre bra är att de inte fattar att spåret är farligt och att man kan dö om man beträder det. Därför håller vi koll på dem.

Man arbetade igår med växelpartiet och spåret norr om Vällingbydepån för att reparera skadorna efter urspårningen från dagen innan. Uppenbarligen var det inte så farligt, eftersom endast vissa turer beordrades gå ner via Råcksta. Senare på kvällen kunde hemgångare börja rulla ner via mellanspåret Vällingby igen.

Tvärbanan hade någon krock eller vad det var igår, trafiken från Guppet ner till Sickla och tillbaka var iallafall inställd. De ropade om att trafiken ersattes med bussar däremellan. Jag vet inte om det krockades med en bil eller liknande, men annars hade det väl rubricerats olycka istället för kollision. Många vilsna själar irrade runt uppe i biljetthallen och bråkade med varandra om huruvida ersättningsbussarna gick från vägen utanför eller om man var tvungen att ta sig upp till bussterminalen ‘på taket’. Lösningen blev att hälften gick till vardera buss och tryckte innan någon smart på ena stället uppenbarligen faktiskt läste vad som stod på hållplatsen och konstaterade att bussarna inte alls gick därifrån. Massvallfärd mot rätt hållplats, mao. Veoliahoran hann precis se det stresstyngda lämmeltåget dra förbi när arbetspasset började. Folk brukar alltid gnälla på att det informeras för lite i sådana här situationer, men frågan är om de inte helt enkelt vill kunna ha någon anställd att skylla på, som ‘borde ha sett till’ att de inte framstår som bortgjorda illitterata idioter i sitt yra kors-och-tvärs-springande.

Imorse var det strömavbrott på 18 ut mot Farsta men även mot Hässelby, vilket orsakade inställning av trafiken på sträckorna. Med ett sådant facit (eller omen?) redan på morgonkvisten ska det bli kul att se vad stenåldersbana ett kommer att hitta på idag under eftermiddagen och kvällen. Ett växelfel eller två… kanske bjuds vi på ett saftigt signalfel. Eller varför inte ännu en kabelbrand mellan Medis och Skanstull så att det blir fett tvärstopp?

Annonser

3 responses to “En omelett, någon?

  1. Väldigt fascinerande blogg. Upptäckte den förra veckan och läser vartenda ord. Den säger en hel del om livet i Stockholm, och har en intressant och udda vinkel.

  2. Jag läser den också. Varje dag och tycker att denna är mkt bättre då urspårning börjar bli dålig på att uppdatera. Från begynnelsen läste jag dock hatbloggen…

  3. Tack för att ni tycker om bloggen, ärade läsare. Målet är att hålla den uppdaterad och att utöver föreriet få in lite stadsaspekt. Hela kollektivtrafiken kan väl för övrigt liknas vid ett jättelikt experiment i sociologi samt behaviorism.

    Bea: Hatbloggen regerade, eller hur? Nostalgi…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s