A not so manic Monday

Kring halv ett ropades det in om sjukdomsfall ute vid Skogskyrkogården och därmed blev det stopp i trafiken för linje 18. Som grädde på moset mitt i kaoset konstaterade man att det blivit fel på en växel därikring och plötsligt var det inte stopp längre, utan totalt inställd trafik mellan Farsta Strand-Skogsis. En halvtimme senare rullade silverfiskarna igen, men nu var turerna en kvart försenade hit och dit. Ytterligare en halvtimma tog det för turlistan att repa sig innan rätt tåg gick på rätt tid.

För oss på TUB 1 hände det annars inte så mycket, ett extratåg ute på banan ville inte öppna dörrarna på stationerna, föraren var därför tvungen att först trycka på permissivknappen och sedan dörröppning för att få upp dem. Inga felkoder dök upp i tågstatus och ordern från TLC blev att göra en hel omaktivering nere i Farsta strand (mao man ‘bootar’ om tåget genom att helt stänga av det). Kul, kul. Men det tycktes i vart fall fungera, eftersom turen gjorde sina vändor för att sedan åka ner i hallen.

Omaktivering vid ändstation är skoj. Man avaktiverar tåget med dörrarna stängda och nödbelysningen går igång, sedan passar man på att byta körände och aktiverar tåget igen. Oftast försvinner de flesta felkoderna då och det är bara å kör. Folk brukar stå som fågelholkar och stirra på det mörka tåget för att sedan haffa en och oroligt fråga om tåget kommer att åka. Det är förståeligt att en frågar, men när varenda person ska stoppa en och fråga blir det gärna förseningar, eftersom det tar ett tag att starta upp plåtskrällena. Windows ska igång, lufttrycket ska pumpa upp, det ska loggas in på IDU med förarlogin, belysningen ska på och sedan kan man öppna, åka försenad och kolla om felen har försvunnit ur tågstatus. Har de inte det ska det till en enorm ihopklappning för att ta tåget ur trafik. Övertron till tekniken lever varm uppe på TLC. Den allmänna åsikten tycks vara att omaktiveringar löser det mesta. Om inte, får man improvisera; -Inga bromsar? Lugnt, kör litet försiktigt, bara. -Slirar tåget nästan förbi varje station trots att det är torrt ute? Äh, en del av vagnarna är sådär. Kör försiktigt. Veoliahoran fick en arbetsdag för några månader sedan manuellt dra igen sin hyttdörr på varenda station eftersom motorn som stänger den hade lagt av. Så länge det inte försenade mer än fem minuter var det tydligen okej…

Fyllon och pundare fanns det gott om idag, det ropades in om den ena än den andra som dansade på vita linjen eller stod nere och pissade på spåret eller satt och dinglade med benen från plattformskanten. Och så undrar allmänheten varför folk ibland dör i lokaltrafiken? Tur att förare och medresenärer finns som kan rapportera in de diverse dumheter som förekommer. Ser spärrexpeditören att en mycket berusad person är på väg upp för att åka, ringer denne och larmar direkt, varpå TLC ropar ut på radion till alla turer som ankommer platsen att de ska ta det försiktigt. Vi har råkoll, men givetvis går det inte att vara på plats 24/7 och se allt. I torsdags trillade det exempelvis ner en full kille på spåret framför ett tåg som ankom Guppet, men folk på plattformen larmade ordningsvakterna på stationen, vilka fiskade upp honom innan det hann bli PUT. (De levde uppenbarligen efter devisen ‘men larma inte TLC eller föraren’, som lite småchockat fick veta av en trafikant på plattformen att han kunnat köra på någon bara sekunder innan avlösningen.)

I övrigt, inte mycket alls att rapportera. Det var en klar, typisk höstdag och folk var lugna ikväll. Å andra sidan kan det ju vara lugnet före stormen eftersom lönen kommer på torsdag… Då jäklar blir det dyngfylla och ordningsproblem.

Tvärbanan drabbades idag av personalbrist och fick ställa in turer, medan TUB2 och TUB3 i sedvanlig ordning lyckades få en hel radda vagnfel med inställda avgångar som resultat. Jag vet inte varför de banorna har haft så himla många vagnfel den senaste tiden, är det på grund av att det fortfarande körs med CX-vagnar månne? Eller är det för dem precis som för oss, att C20 pajar i tid och otid? Fortsättning följer.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s