Svinholmen

Varje löningshelg genomgår de stressade stockholmarna en förvandling. Tror man att svinaktigheter begås i trafiken från dag till dag har man inte upplevt en löningshelg i innerstaden. Det brukar börja vid halv tre-tiden med de första fyllorna som prompt, trots att de redan vinglar betänkligt, ska åka tunnelbana in till stan för att där tanka i sig ännu mer. Men ändå är läget relativt lugnt eftersom alla inte har slutat jobba. Några har jävlats genom att hålla i dörrarna för länge på flera tåg, men ännu har inte ytan mer än krusats milt. Vi som kör sitter och väntar, håller tummarna. Kanske blir det inte lika jävla jobbigt den här månaden? Kanske, kanske kommer det gå att kliva av den sista turen med det goda humöret intakt? Timmarna går och vi väntar. Timmarna går och inget händer. Och sedan kommer det; Armageddon!

Men var sak har sin tid och plats. Veoliahoran skuttade på sitt första tåg vid Guppet, glad i hågen och avslappnad efter en härlig fridag. En kollega hade muntrat upp tutf:en ordentligt genom att berätta om killen som försökte plocka ombord en utombordsmotor på stn Stora Mossen under gårdagen. Tänk vad folk vill släpa ombord konstiga saker egentligen. Nåväl, på radion ropade TLC att tur 42 skulle få vakthjälp i Hagsätra med en trafikant som med en lång dörrhållning försenat turen några minuter. Vakterna gick dock bet eftersom killen gick av redan i Högdalen. När 42 rapporterade in detta kontrade TLC med att han skulle ta det försiktigt in till Hagsätra då det varit spårbeträde där, man misstänkte att det kunde vara klottrare i farten. Väl i Hagsätra avsynades spåret utan resultat. Samtidigt ropade man på tur 2 och meddelade att trafikanter hade slagit larm om att det låg en utslagen person i tåget. Vakter skulle därför gå igenom tåget vid Guppet. Veoliahoran vet inte hur det gick, djungeltrumman menade senare att det var ett känt fyllo som drogs ut för att sedan åka med nästa tur istället.

Under dagen småkrånglade både banan och tågen. Växelfelet i Högdalen visade sitt fula tryne igen och tur 49 fick gå på motan från Svedmyra till Högdalen. Den här gången löste det sig snabbt, eftersom man i och med växelfelet tidigare i veckan visste ungefär vad som var på tok och kunde fixa problemet. Tur 35 rapporterade att tittskåpet för ITV:n i Svedmyra slog gnistor när mikrofonen råkade komma åt. Det var alltså strömförande… Vilket inte är så kul för vare sig föraren eller någon ovetandes stackars trafikant som kanske är trött och lutar sig mot skåpet i väntan på sitt tåg. Efter 35:an ropade en annan tur upp och varnade nästföljande tåg för eventuellt spårbeträde Brommaplan. Några småkillar hade lyckats ha ner en fotboll på spåret och det var inte helt osannolikt att de kunde få för sig att klättra ner för att hämta upp den. Nu skulle elaka tungor kunna lägga ihop ett plus ett och säga att de faktiskt gjorde det, med konsekvensen att det blev skyltstrul på stationen. Det ligger slingor en liten bit från varje station, så kallade IDTS-slingor, vilka plockar upp informationen/datan från tåget och sänder det till plattformsskyltarna. Skyltarna vid Brommaplan var svarta ett bra tag efter anropet om killarna och bollen. Tåg ropade och sade att de var mörka och TLC sade att man jobbade på att laga det. Någon i mässen påpekade frankt att grabbarna mycket väl kunde ha jagat efter bollen och kommit åt någon av slingorna. Idel spekulationer, men vem vet?

Tur 20 ropade på radion om ett kvarvarande fel i tåget; föraren hade kört in samma vagnar i depån kvällen innan och hade då skrivit en vagnfelsrapport på felet. Detta hade alltså inte åtgärdats, varför TLC tog kontakt med depån där beskedet blev att tåget fick fortsätta i trafik till ingång ikväll. Och föraren blev tillsagd att skriva ännu en felrapport. Här skulle vi egentligen ha satt in en pausfågel för att begrunda det fantastiska underhållet av trafiken, men går istället direkt vidare till plattpesten. Det kändes som att var och varannan tur idag rapporterade att de hade plattor i V1 eller V3. Det är absolut inte ovanligt på hösten eftersom vi dels har regndagarna, dels den berömda lövhalkan och på det slitna bromsar som gör att man ibland får lov att slänga spakfan i fullbroms för att kunna stanna på stationer.

När Veoliahoran mitt under passet åkte norrut dök ett orienteringsmärke upp stn Brommaplan. Ännu en hastighetsbegränsning! Hurraaaa!!! Sarkasm åsido, det visade sig att en lastbil har kört in i bron vid Åkeshov och att man är osäker på bärigheten. Vi får därför inte köra fort över den av säkerhetsskäl -det ska besiktigas en massa först innan det ges klartecken för full gas. Fram tills att så har skett är det sth 30 på större delen av sträckan mellan Brommaplan och Åkeshov. Just i Åkeshov kom ett anrop vid sjutiden om att ungdomar med stora påsar i nävarna siktats. Det skulle kunna vara glada tonåringar på väg till en fest eller dylikt, men erfarenheten säger oss att om grabbar med munkjackor/tröjor och halsdukar över munnen bär runt på annat än systemkassar en fredagskväll, då brukar de vara klottrare. Dessutom är just ändstationerna extra utsatta för klotterattacker eftersom det är platser där tågen står still längre än femton sekunder. Klottrare behöver bara några minuter på sig för att vandalisera en hel vagn utvändigt. Visst, de får se sin tag/sitt namn åka genom stan och det är säkert jordens kick, men ingen kommer kunna åka med det tåget särskilt länge då det tas ur trafik. Pointless. Men å andra sidan… ska man verkligen använda logik på lokaltrafikens ligister?

Det var annars ovanligt lugnt för att vara en fredag. Ingenting stort hände under större delen av eftermiddagen. Tur 2 ropade upp från Slussen om att han hade ett hindrat dörrpar och inte kunde få klarsignal. Det var bara att gå bak och se vad det var som felades i sammanhanget, samtidigt som TLC stoppade trafiken norrut. Det började bildas en tät tågkö ända upp till Skärmarbrink och Globen. Men tvåan var snabb, kom på rull och rapporterade att någon lustigkurre hade satt fast en sådan där galge med klädnypor på dörren. Det blev startskottet för att helgen hade börjat. Snart haglade rapporter om fyllor, nödöppnade dörrar, stökiga gäng och spyor över TUB1:s radiofrekvens. Till vardags håller folk upp dörrarna några gånger per dag och förare, under en stökig helg gör de det hela jävla tiden. Gärna återfinns dessa saker i kombinationer, ty det är så sant som det är sagt att en olycka sällan kommer ensam. Har man en av de ovan listade sakerna, har man strax två och har man otur trillar hela korthuset på en gång. För att illustrera detta ska vi ta ett exempel.

J berättade för Veoliahora om sin fredagskväll:
J körde 34:an och fick en felkod om nödöppnad dörr i V3. Hon kollade tågstatus och såg att den var ren, bara för att sedan få ännu ett felmeddelande om en nödöppnad dörr i V2. När hon gick bak för att återställa stod gänget drängfulla grabbar som öppnat dörren där och brölade för att sedan springa ner henne. Dörren drogs till återställning, men alla vi som en gång har fixat en tubdörr vet att den går igen sjukligt långsamt. Därmed hann ett antal personer springa emellan och hålla dörrparet tills den började låsa sig. Nu ville hon bara dra igen dörren och åka, eftersom det blivit kö bakom. När föraren skjuter igen dörren kommer en kille springande mot den och halkar på plattformen. J öppnar munnen för att fråga hur det gick, men killen börjar skrika på henne. Till hennes förvåning vrålar han ‘Vad fan gör du!’ och ‘Misshandel!’, etc. J ber om ursäkt för att han halkade på plattformen och meddelar att tåget mot Farsta ligger precis bakom. Mot T-Centralen således.
Där ser allt ut att gå bra, hon ropar att tåget går hitan ditan och dörrarna stängs. I sista sekunden springer en brud fram med en handväska och får in hörnet på den precis i kanten mellan dörrarna. Tåget är när detta händer åtta minuter sent efter debaclet vid Hötorget. Tjejen kräver ‘Öppna! Kan du öppna nu! Du ska öppna!’ J svarar sammanbitet (råstressad) ‘Kan du dra ut väskan?’ Tjejen drar ut väskan, där en bit lossnar och sitter kvar i dörren. Hon drar ut den också och blänger surt på föraren, som nu är 10 minuter sen. ‘Jävla subba!’ får vår tutf höra. Ska man släppa på en trafikant i det läget? Hell no. J konstaterar att bruden, som bara velat hindra tåget för att kräva det öppnat för sin egen höga person, lika gott kan ta tåget bakom eftersom hon kommer fram lika snabbt iallafall. Och nu kanske hon har lärt sig att gå på när dörrarna är öppna nästa gång.
För att göra kvällen så mycket roligare håller en kille upp dörrarna i Slussen (trots att de redan är öppna, varpå mekanismen låser sig som ett brev på posten) så att hans kompis, som spyr på bana tvås spår, hinner med. Dörren går igenom überlångsamt och blir hindrad två gånger till. Några snubbar får sedan för sig att de faktiskt ska gå av i Medborgarplatsen när dörrarna praktiskt taget har stängts. I Skanstull blir föraren hotad med stryk för att hon inte kör till Skarpnäck.

När Veoliahoran i sin tur skulle köra från Guppet och söderut visade det sig att hannarna varit framme och marinerat avlösningsplatsen. Stora rännilar väta rann snett över plattformen, det formligen stank frän urin. Dessvärre använder de flesta våra avlösningsplatser som urinoar, trots att det finns offentliga toaletter i närheten. Somliga kvällar när man ska promenera ner för att ta över tåget står de där på rad… det är fanimig vidrigt, men jag antar väl att det är bättre att de uträttar sina behov där än att de gör det nere på spårområdet där det är livsfarligt att vistas. Många är vi förare som har fått slänga oss på tyfonen eller nödbromsen på grund av att en kille klättrat ned på spåret, langat fram köttkorven och vattnar makadamen. En del sådana ljushuvuden har till och med dött för att de skulle dit och slå en drill. På kvällen är det väldigt svårt att urskilja silhuetter nere på banan i kontrast till ljuset på plattformen. Kontrasten blir så skarp att en person som står i skymundan, om än på spåret, smälter in i det mörka.

När det var dags att ta sig hemåt började TLC anropa hemvändande tåg och be förarna jobba över eftersom det behövdes två tågbyten på grund av klotter och skadegörelse. Tur 21 fick vänta i Skärmarbrink på ettan som hade fått vagnen fullklottrad, medan en annan turs vagnar fick ersätta ett tåg som hade fått rutor krackelerade (vilket kan innebära en säkerhetsrisk för passagerare). Hur turen med krackeleringar hade fått dem vete fasen, men Veoliahoran skulle inte bli det ringaste förvånad om snorvalparna i Kärrtorp legat i bakhåll med sina luftgevär och skjutit på tågen nu igen. Eller om stenkastarna från Sandsborg haft sitt kvällsnöje.

Och det är så här våra arbetsdagar ser ut under helgerna. Smuts, stank, hot, ordningsproblem och skadegörelse. Man förstår varför varenda förare med självbevarelsedrift på det här bygget söker ut-tjänster… Vi andra går fortfarande på myten om att helg-OB:t är värt det. 😉

Annonser

2 responses to “Svinholmen

  1. på tal om den där utombordsmotorn. Min pappa som körde tunnelbana på röda för många år sedan, har berättat för mig att han en gång hade en häst nere på perongen. Efter att han hade frågat TLC om hästar fick åka tunnelbana, var han tvungen att neka hästen (och dess ryttare…). Jag undrar hur de kom igenom spärren…

  2. Hm, den kanske var en hejare på att hoppa hinder…? 😉 Det var en riktig höjdargrej, hur sjutton kommer man egentligen på idén att transportera en häst med tunnelbana?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s