Mupparna på Bacardi

Det var en seg söndag idag, som alltid. Arbetarna som sätter upp staket ute längsmed Farstagrenen livade dock upp radion från och till genom allmänt muppbeteende. När Veoliahoran kom i full rulle söderut från Gubbängen hoppade arbetsledaren tillika tågvarnaren ut från sidan av norrspåret och heilade litet grann. Sedan kom han på hur klartecknet ser ut och gjorde det istället. Gubben fick en bekräftande blinkning med helljuset tillbaka illa kvickt, vilket räckte för att han skulle lämna spåret. Geniet hade tydligen fortsatt i samma stil hela dagen, eftersom tur 1 senare ropade att arbetsledaren nu befann sig mitt i spåret och gjorde klartecken. Ettan fick förståeligt nog både chock och hjärtklappning, men mådde bättre sedan när det hade landats i Farsta Strand. När Veoliahoran körde förbi Gubbängen några timmar senare viftade de med en pinne som klartecken…

Som vanligt på en söndag runt fyra-tiden började folk åka hem från stan i samlad tropp, vilket brukar innebära överfulla innerstadsplattformar där ett antal hundra pers ska försöka proppa in sig i för korta tåg. Mellan fyra och halv sex mottog därmed TLC anrop från ett antal tåg vilka hade fått felkoden om för stort lasttryck, vilket i sin tur leder till att maxhastigheten sänks till 60. Detta tillstånd brukar vara ända upp till Gullmarsplan, där det blir så att (som en förare uttryckte det idag) hela världen går av. Då släpper felkoden och man kan börja rulla. Tidigt på morgonen och efter sju är det tunnsått med trafikanter, men just när alla butiker stänger och folk vill hem borde det nästan gå ett par extratåg. Inte nog med att 3/4 av Stockholm har glömt att det är söndag och har ställt sig på fel ställe på plattformen, det uppstår dessutom en hel del panik ibland när barnvagnar, rullväskor och femtielvahundra pers ska tränga sig fram för att komma på först. Extratåg i den tidsluckan vore således välkommet.

Tur 31 meddelade vid halv sju att han hade med sig en alldeles för full man i sin V1:a. Mannen hade stått och väntat på tåget för att sedan trilla ihop i en liten hög på plattformen mitt framför ögonen på föraren. Men på något vänster hade han kommit upp och lyckats vingla sig ombord. Tji fick han eftersom vakter senare mötte upp turen och förklarade att farbror var för full för att åka tunnelbana. Även tur 33 fick besök av vakter som tittade till en dyngfull man som en trafikant menade inte såg ut att må så bra. Fylleanropen på radion låg annars lågt under kvällen. Någon enstaka varning att berusade befann sig på olika plattformar kom in, men annars var det en typisk söndag. Lugn och trist.

Den då så mycket festligare lördagens sista rester gick att beskåda här och var på utomhusplattformarna men även nere på Brommabryggan, där tombuteljerna stod på rad. Veoliahoran undrar i stillhet om det är så värst party-party att dricka alkocider och Bacardi nere på en vändbrygga. Vad är grejen, liksom? Trots orimligheten i att festa på ett kallt, snålblåst depåområde med ranglig träställning, står/ligger det alltid spritpavor och ölburkar överallt därnere efter helgen. Å andra sidan var det inte mer än en vecka sedan några glada förare genomförde The Tunnelbanan Drinking Game, vilket går ut på att man börjar med en öl i Hagsätra och arbetar sig ner mot Hässelby… Kanske tog de en svängom nu helgen efter ner till bryggan för lite vals, dricka och rajtan tajtan? Only time will tell. Veoliahoran efterlyser i sådana fall bilder att posta här på bloggen. 😉

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s