Nyfiken gul

Precis som Veoliahoran hade förutspått krånglade trafiken infart Alvik där 20-sträckan började. Tågen kröp i stilla mak över Tranebergsbron som om det vore likvaka, för att sedan vid avfärd från Alvik ligga en tre-fem minuter minus. Inga bangubbar eller verktyg har synts till på den hastighetsbegränsade sträckan, det lär ta ett tag innan vi får klarhet i vad det är som pågår. Någon nämnde att det har att göra med urspårningen i Vinkelboda i somras. Snart kan vi i vilket fall som helst förvänta oss banarbetare som hoppar in och ut från spåret för att ge klartecken. Det blir skoj, då har folk något att göra på radion.

Precis som idag, när det var bangubbar på plats vid Gullmarsplan för att jobba med växeln. Den hade ju självfallet inte alls blivit lagad under natten och eftersom de muppade runt där ända fram till nio ikväll lär den fortfarande vara paj. Under hela eftermiddagen kom upprörda anrop på radion om att herrarna inte gav klartecken eller kunde enas om vem som var tågvarnare. När de äntligen förstod att de skulle ha en var det bara södergående tåg som fick klartecken. Norrgående tåg ignorerades totalt. När TLC hade fått nog av våra inrop skickade de helt sonika ut ett trafikbefäl för att lära dem hur slipstenen skulle dras. Det höll sig väl en timma eller två, sedan var deras tågiggande back with a vengeance…

Vi visste väl alla att C20-vagnarna förr eller senare skulle börja bjuda på riktigt festliga partytrick. Idag rapporterade hela två turer in att samtliga dörrar i tåget automatiskt hade gått igen när förarna vridit nyckeln i vänta-läge. Det är ju riktigt praktiskt vid avlösningen nu när vi så fint nog gått och blivit ISO-certifierade; alla tåg ska gå i tid med så liten försening som möjligt vid avlösningar, exempelvis. Tja, om dörrarna bommas igen vid förarbyte är det bara att hoppa in och köra utan att bekymra sig om brölande sprattelgubbar som hindrar tågets avgång. Veolia borde vara stormförtjusta och omedelbart beordra depåerna att göra detta till en obligatorisk funktion på alla tågen. Men näej, förarna fick skriva felrapporter istället. Har vårt företag ingen humor?

Jodå, det har det! Från och med idag är alla de roliga färgkoderna tillbaka. Förarna i mässen konstaterade förtjust att det nu kunde bli en riktigt spännande vecka. Det regnade hela dagen förutom ett kortare uppehåll; som när det upphörde släppte fram ett riktigt puderduggregn. Efter tre förbiglidningar ute på banan utfärdade Halkgeneralen KOD GUL på samtliga yttersträckor, med 60 km/h mellan stationerna och 30 km/h på stationerna. Veoliahoran rullade tummarna och hoppades på en uppgradering till kod röd, men det satt tydligen långt inne. Ingen söndagskörning ikväll, med andra ord.

Parallellt med halkandet ute på banan hade linje nittons klotterkids vaknat till liv med besked. Tåg efter tåg rapporterades vara klottrat eller målat. Skojigaste exemplet var nog det där tur 35 varnade TLC eftersom hans tåg blivit klottrat, varpå TLC varnar 36 som i sin tur inte kan se någon. Förrän det vid Sockenplan visar sig att ligisterna har nöjesåkt från Hagsätra bara för att dra nödbromshandtag längst bak, skutta ner bakom tåget och börja måla. De måste ha blivit kaxiga efter det, eftersom en tur inne i stan några timmar senare ropade in att 33:an mycket färgglatt precis hade rullat förbi.

Arbetsdagen avslutades med att ta ett tåg ur trafik. Med släckt belysning och ‘ingen påstigning, tåget tas ur trafik’-rop stängdes dörrarna. En kvinnlig trafikant som lugnt har stått på plattformen kastar sig panikslaget in mellan dörrarna, fastnar i dem, bråkar in kroppen helt och sätter sig i tåget. Veoliahoran skakar på huvudet, ropar lugnt ‘ja… det här tåget är taget ur trafik och åker alltså ingenstans…’, öppnar dörrarna igen och väntar. Några sekunder senare kommer tjejen surt utklampandes från tåget. När Veoliahoran knatar iväg för att byta körände muttrar trafikanten ‘dumma kossa, varför sade du inte det?’ Hm. INGEN PÅSTIGNING på IDTS-skylten, ett helt släckt tåg plus ‘tåget tas ur trafik’-rop, man tänker ju då att någon av de tre sakerna borde fastna. Men en del trafikanters beteenden är och förblir outgrundliga.

Annonser

2 responses to “Nyfiken gul

  1. Folk som kör tåg är lika söta. Väldigt sällan kommer någonslags kvittens på att dom sett klartecken som ges men va fan… för oss som står på spåret spelar det ju ingen roll. Vi aktar oss. Eller kommer inte hem levande. Valet är ju inte så där jättesvårt. Känns skönt att veta att det blir förarlöst snart.

  2. Som förare måste jag självfallet säga att jag inte håller med om din bedömning, men utifrån vissa premisser. Det är alltför ofta banarbetare inte tänker på att ge klartecknet i god tid, allt för många gånger står det en gubbe eller tre precis runt en krök eller, om det är på plattformen, någon halvmeter bakom ett par trafikanter. Då går det inte att ge blinkningssignalen för att man helt enkelt inte ser personen ifråga/ser dem för sent. Och att tuta, vilket går snabbare eftersom helljusknappen är trög, är inte att tänka på för då skiter väl folk på sig. 😉

    Givetvis finns det även de som är jätteduktiga på klarteckensbaletten, förstås. Felfaktorn ligger nog 50/50, Maria. Dessvärre är det såklart så att det från både förarhåll och banarbetarhåll blir så att man mest minns de som klantar sig.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s