Rödgult

Trafiken måste verkligen ha kajkat ihop om till och med sensationsjournalistikblaskan Aftonskvallret skriver något om det. Hur mycket ska vi sätta på att den tillfälliga lösningen på signalfelet är rödgult? Det lär i sådana fall bli rejääääl tågkö bakom den signalen. Undras om extraturerna kommer ut ur depån? Veoliahoran väntar med spänning på hur dagen kommer att arta sig för oss förare.

Även DN har varit framme och fått ihop en liten artikel. Där Aftonskvallret ylar om totalstopp för evigt, väljer DN att försiktigt positivt säga att trafiken är igång. Upprörda trafikanter är intervjuade och det är riktigt skoj! Fröken Pasic säger exempelvis att det är så rysligt att Gröna linjen ofta har förseningar, hon kan ju aldrig planera sitt liv. The angst! The horror!

Uhm. Är man tutf eller spx vet man att trafiken till 95% rullar som den ska på alla banor. Dag efter dag, med de vanliga förseningarna orsakade av purjon som håller dörrarna/klämmer sig själva. Av någon anledning anser ex. många vid T-Cen och Slussen att ‘dörrarna stängs’ är signalen för att försöka packa in så många som möjligt genom första/sista dörrparet i tåget innan dörrarna går igen. Panikartat. Med sådant reptiltänkande blir folk klämda, då blir det förseningar. Kollektivtrafik kan därför inte funka till 100% jämt, vilket en trafikant poängterar i Svd:s take på det hela.

Att banan är stenålders är ingenting vi kan göra något åt, den är inte byggd för den belastning som finns idag. Det är en ombyggd gammal spårvagnsbana, för gudars skull… därför kommer det bli stopp ibland. Däremot rullar tågen rätt snabbt igång så fort felet är lokaliserat och reparatör finns på plats. Ett ljus i tunneln, kanske?

Annonser

6 responses to “Rödgult

  1. Jag informerade om alternativa resvägar tills rösten tog slut.
    Men jag fick många glada miner och flera tummar upp av avstigande, speciellt när jag förklarade varför de inte skulle ta och åka till Gup utan istället ta 74 hammarby sjöstad.

    Vi hade desutom en krock samtidigt i Smedslätten på linje 12 men det fick inte plats i tidningen

    MVH
    zzeezz

  2. Meh, ikväll kom jag och tänka på; hur fan blir det i morgon när jag ska ha tur 90 och växeln inte fånkar?

    Oooh, denna spänning…

  3. zzezz: Känn dig nöjd, du har gjort en dunderinsats! Av ren nyfikenhet; vad krockades det med?

    eek: Just fan, ja. Den är väl fortfarande inte lagad? Hm: -byta körände och rulla till Pollak? Tradigt, men man får motion.

  4. Bilar för det mesta.
    Både volvo & Maserati finns med på listan.

    En del lastbilar & för ett tag sedan krockades det med en hörlursförsedd ouppmärksam trafikant som tog steget rakt ut framför en spårvagn som kom i 35 km/h.

    Det är både kvinnliga och manliga bilförare.

    Vid minst ett tillfälle så har bilföraren smitit. I detta fall la han benen på ryggen efter ha försökt smita genom att backa men det var visst en bil bakom. Han kom visst inte mer än 100m innan drogerna i kroppen gjorde att han somnade.

    I stort sett alla som det krockas med har en mobiltelefon i handen vid örat som är närmast spårvagnen.

    På väldigt många bilar som brukar få närkontakt med en spårvagn står det taxi på sidan.

    Själv har jag bara haft närkontakt vid ett tillfälle med en volvo.

    MVH
    zzeezz

  5. Hörlurar och mobiler är inte bra för hälsan (på flera nivåer), med andra ord?

    Ouch, Pundare/alkoholist och bilkörning går inte så bra ihop… att sådana förare samt taxibilar kolliderar med spårvagnar har jag full förståelse för. -80% av taxichaffisarna kör fanimig som biltjuvar.

  6. Det ska väl vara spännande att leva & köra spårvagn
    zzeezz

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s