Tub, sedan buss

Det är verkligen stor skillnad på att åka buss och tunnelbana. Veoliahoran ska idag vara hundvakt ute i tjottahejti, därför var det nödvändigt att både åka tunnelbana och buss för att komma fram. Tuben rullade på som vanligt, det var bara att plugga in lurarna i öronen och vila lagom halvgroggy under färden. Veoliahoran kände sig ovanligt mör efter åtta dagars slitgöra och total världsfrånvändning brukar låta en vara ifred från diverse fyllon. Så dock ej från tiggarligor. Det kom in en snubbe med sådana där lappar om att han hade femton ungar med polio och en fru med lungcancer, typ. Som ni vet hade P ropat om dem på radion den här eller förra veckan, men nu verkar det alltså som om de börjar organisera sig för att på fullt allvar vara back in business lagom till jul. Men, iallafall: tuben var praktiskt taget helt i tid till Brommaplan, där det skulle bytas till buss.

Bussen var sex minuter sen och stannade först vid fel hållplats innan föraren körde fram en bit. Horder med Nockeby- och Ekeröbor knölade in sig själva, barnvagnar och fan och hans moster tills den stackars ledbussen började bågna. Då kvarstod en ivrig skara till och föraren bad alla gå längre bak i bussen, eftersom fler skulle på. Tre minuter senare svängde bussen ut i riktning mot Nockebybron, för att sedan utöver köandet i lördagstrafiken försenas av att föraren var tvungen att vänta extra länge vid stationerna på barnvagnsmecket. En barnfamilj tog ofattbara fyra minuter på sig att komma av, trots att folk makade på sig för dem. Ibland undrar man vilken värld folk lallar runt i när allt går i slowmotion. Veoliahoran började så smått undra, när den tjugotredje minutens försening konstaterats, hur det kommer sig att folk gnäller på tunnelbanan när bussarna är desto värre.

Sure, det är mer varierat utsiktsmässigt och lite trevligare inrett med mjukare säten och myskabinkänsla. Men tuben är bättre handikapps- och barnvagnsanpassad, dessutom går den oftare i tid tack vare 1) bättre flyt pga rälen och kontrollerad trafikplanering (inga utomstående fordon på banan, tuben är mao säkrare), 2) tätare turer, samt 3) förarna har en egen hytt. Hytten kanske bör förklaras; genom att kunna sätta sig i hytten och bara köra garanteras en anonymitet som gör det möjligt att vara striktare i hanterandet av trafikanter. Vi kan lugnt sitta där och vara uniformen folk är förbannade på när polaren inte kom med. När ilskpiggarna kommit dit de ska brukar humöret ha svängt. Men busschaffisen har inte lyxen att vara anonym uniform när det behövs och lynchmöjligheterna är därmed förhöjda, eftersom hon/han praktiskt taget sitter mitt bland resenärerna.

Veoliahoran måste dock beundra busschaffisens lugn. Det var många söndagsbilister ute på lördagen.

Annonser

5 responses to “Tub, sedan buss

  1. Antagligen för att tunnelbana är mer homogen.
    Det är fler som åker med samma tåg och om det tåget blir försenat så påverkar det nästa och nästa.
    Man har något gemensamt och klagar tillsammans.

    En buss däremot är i princip helt oberoende av den framförvarande bussens förseningar och det går dessutom färre trafikanter per buss.
    Det blir helt enkelt inte alls lika många som drabbas av, eller ens bryr sig om, en eventuell försening på en enskild 311, även om alla 311 alltid vore försenade.

  2. kretiochpleti:

    Vi borde helt enkelt införa små bås i tågen, med förbud att samtala mellan varandra och i mobil. Inte ens Metro-läsning ska vara tillåten, den jävla hatblaskan triggar ju trafikanterna hela tiden. 😀

  3. kretiochpleti: Jag förstår vad dum menar, självklart blir inte lika många drabbade. Vi kör ju 150 meter sitt- och ståplatser som blir fullsmockade under rusning.

    Apropå kaos och klagomål: Om man åker ex. buss motströms in mot Brommaplan från Ekerö en vardagsrusning eller lördag kommer man möta en 177:a och en 302:a, för att ca. 200 meter bakom möta samma två bussar en gång till. Kan tänka mig att skillnaden för trafikanterna i dessa bussar är att de själva kan se kaoset och därför förstår det bättre.

    eek: Vilken strålande idé! 😀

  4. Det där är en vanlig vardag för mig. Först buss i två timmar, även om det inte är så mycket bilar på vägen så att det blir kö, kan det verka lite tråkigt. Sen byte till tunnelbana vid Danderyd. Efter några timmar är det samma sak, fast bakvänt. Om jag inte är riktigt stressad vill säga. Då måste jag ta buss 4 för att överhuvudtaget ha en chans att hinna med min buss. Sen är det de där två timmarna igen då rå. Och då är det dessutom i rusningstrafiken. Fast den släpper ju ofta i höjd med Roslags Närby…

  5. * Roslags Näsby, menar jag så klart 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s