Varselväst – höstens plagg?

Idag var det den första dagen på treveckorstestet vid Hötorget, där syftet är att med hjälp av plattformsvärdar förbättra punktligheten. Värdarna ska, när föraren ropar i micken, se till att fördela trafikanterna jämnt i tåget och att ingen slänger sig fram för att hålla upp dörrarna. Detta är ‘för att få ett bättre flöde i av- och påstigning’ som det så fint heter. Mellan 15.30-18.30 varje vardag framöver kommer vi därför att få se varselvästklädda kollegor (spx:ar var det idag) utspridda här och var på plattformen. Det börjar likna Veckans Video (från den 13/9) där den japanska pusher-personalen knölar in resenärer i vagnarna. Veoliahoran är för det systemet, man känner sig ju nästan lite kontinental helt plötsligt. Inte för att det blev något större kaos: det var knappt några påstigande vid Hötorget idag jämfört med hur det brukar vara. (Iallafall när undertecknad tutf stannade till där.)

På bana 3 hade det skett en olycka vid T-Centralen, vilket innebar att det var förbikörning som gällde för linje 10 och 11. Resenärerna fick därför åka gröna linjen till Fridhemsplan för att därifrån åka söder- respektive norrut. Belastningen blev tung eftersom T-Centralen är en av de där stationerna där folkflödet är konstant och snart kom rapporterna om lasttrycksfelkoder samt kvarlämnade passagerare. En förare hade varit tvungen att lämna kvar två hela plattformar fullproppade med folk då hans tåg redan var fyllt till bristningsgränsen. En timma senare hävdes förbikörningen till mångas lättnad och blå linjen började åter stanna vid stationen.

Klottrarna hade julafton ute på banan under eftermiddagen och kvällen. Det började med att tur 77 ropade på radion från Farsta strand om att hon hade tags i V2, V1 och att ungarna säkert höll på att fuldekorera V3:an i talandes ögonblick. Klottret var blött och luktade starkt, TLC gav direkt order om utrymning samt att turen skulle gå i transport norrut för sanering. Ett stycke extratåg försvann således från banan. Två förare till meddelade att de hade fått tags i flera vagnar och tur 25 som precis bytt körände konstaterade lite torrt att hon hade tags klottrade ‘på golvet, väggarna och dörrarna’, varpå felrapport skrevs. Klottrandet i vagnarna har tilltagit de senaste veckorna, i samtal med A på vägen hem skämtades det om huruvida det skulle vara en motreaktion på stoppandet av Riksteaterns graffiti-evenemang i Pustervik. Klottrare brukar ha en del lattjo debattargument för att rättfärdiga sin skadegörelse. Hur det nu än ligger till, lär klottersaneringen ha häcken full inatt iallafall.

Tur 31 beställde en montör omgående från TLC när det stod klart att kåpan som täcker dörrmaskineriet hade trillat ner från ovanför en av dörrarna i V1. Kåpan ifråga hade lagts i närmsta hytt för tillfällig förvaring i väntan på skruvhjälp. Det var oklart hur den lossnat, men det är sällsynt att så sker. Vanligaste orsaken brukar vara att någon har varit på den, vilket är lätt gjort för den som kommer på en sådan urbota idé: -förmodligen är det samma personer som tycker att det är skitkul att hänga från mittstången i taket. (Den som få vet är gjutjärn och därför gör rejält ont att få i skallen…) Det var bara för föraren att hoppas på att ingen pillsugen stoppade fingrarna i mekanismen under färden genom stan och att den varseloverallade montören skulle stå på en nära plattform snarast möjligt.

I Farsta strand stod tur 2 och väntade på att få grönt på signalen, samtidigt bad föraren om att få trycka P för att kunna köra därifrån. Tvåan hade nämligen fått den där vagnen som alltid får 1031 och vägrar flytta på sig när det är avgångstid från en ändstation. Man undrar när i hela friden det ska bli åtgärdat och vad det är som orsakar felets eviga uppdykande, men fram tills dess får förare efter förare som råkar ut för vagnen vänja sig att morsa på TLC en gång per varv. Följetongen lär fortsätta, stay tuned!

Fler saker som ska åtgärdas finns ju som bekant överallt på banan. Det är bara att välja och vraka, men som ni vet är det mest akuta felet just nu att det inte går att använda bryggan Gullmarsplan. Idag var bangubbarna ute hela eftermiddagen och kvällen i jakt på felet och hur det ska lagas. Efter de senaste strulgubbarna hade man idag skickat ut elitlaget som var värsta proffsen på att ge klartecken och att ha tågvarnare med sig. Med sina neonorangea kläder syntes de redan i backen ner till plattform två, vilket var suveränt i jämförelse med några av banarbetarna utåt Farstagranen till. De ute i Farsta hade enligt Veoliahorans källa iklätt sig gula varselkläder vilka snarare fungerade som kamouflagepaltor eftersom hela den delen av banan är kantad av träd och buskar som nu är alldeles höstgulnade. Resultatet hade blivit några skamsna vinkningar och sena blinkningar med ljusen från förarnas håll, eftersom de upptäcktes för sent.

Men åter till bangubbarna Gullmarsplan; trots den långvariga vistelsen vid växeln och på mellanspåret kunde de inte ordna upp någonting idag. Hemgångarvändningarna på plattform tre är således nu ett väl inarbetat begrepp. Med lite tur kan det iallafall leda till att ett hållmärke hamnar på plats där så att TLC slipper hojta ‘stopp!’ hela tiden. Men hur kul det än är att bryta rutinerna lite håller Veoliahoran tummarna för att växeln blir lagad inom en snar framtid.

För måndagen går det även att konstatera att varselklädsel verkar vara väldigt inne. Det var inte bara bangubbar och montörer som flanerade runt i neon. Veoliahoran hade en mindre hord joggare i reflexvästar i V3 under eftermiddagen, för att senare se två cyklister rulla uppför Skanstullsbron med lika grälla plagg. Egentligen måste varselklädsel vara det ultimata plagget i vår individinriktade tid och samhällsmiljö där alla ska synas så himla mycket. Folk borde ju gå klädda i det jämt då. Å andra sidan kan man sedan enkelt få svaret genom att fråga sig hur himla trendigt neontyg egentligen är?

Annonser

2 responses to “Varselväst – höstens plagg?

  1. Fler som klär sig i neongult är arbetare på SAS. Det är bara det att deras plag är tre meter långa och släpar i marken. De två sista metrarna är dock mörkblåa. Plaget brukar oftast bäras tillsammans med en liten svart flygvärdinne-kostym och små svarta klackskor.

  2. Bea:

    Jacka och fallskärm i ett, skitbra ju!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s