Borttappad i tisdagskvällen

Växeln vid Gullmarsplan är fortfarande trasig och det lär ta ett dag innan den är lagad. Med tanke på att det nu lagts in en hastighetsbegränsning på sträckan och att rälen vid växeln lossats, kan det vara helt växelbyte på gång. Antingen det eller så är det jävligt mycket reservdelar som ska monteras. Det har kommit ut en del arbetsmaterial därikring, Veoliahoran bevakar det hela med spänning eftersom det är bloggens mesta följetong just nu. Den nya hastighetsbegränsningen var ursprungligen på 20 km/h, men skyltades under eftermiddagen om till 30 km/h varpå även hastigheten höjdes ett snäpp. 20 norrut vid Guppet när tre linjer och extratåg ska förbi skapar liksom en stooor propp. Dessutom körde många 19-tåg in i den, det är lättare att gå ner till 30 än 20 i den där backen eftersom den är så himla brant.

Tur 8 hade åkt på att köra en vagnsuppsättning som fick felkod 18 varje gång tåget laddades upp på ändstationen. Föraren var tvungen att ropa upp och be om att få trycka P för att börja rulla. Men den här gången valde TLC att agera relativt snabbt och därmed blev det tågbyte med extraturen 79, som ändå bara skulle gå tre rakor och in i hallen.

SLs experiment för ökad punktlighet vid Hötorget var inne på sin andra dag. Nu har en officiell plattformsvärdsrock delats ut till de som för dagen tilldelats äran att stå där. Rocken är neongulgrön till färgen, förmodligen för att matcha de gröna golvstickers som blaffats fast längs hela plattformen. De föreställer pilar som pekar mot mitten blandat med andra där någon olycksalig stolle skrivit ‘Det finns mer plats mitt i tåget’. Hm, om man står i jyttret av folk i V1:s M-del kan man sägas stå ‘mitt i’ tåget på ett sätt. Om man… ja, ni fattar. Inte för att vara ordmärkare å det extremaste, men det hade kanske varit bättre att skriva ‘…i mitten av tåget’ istället?  Men SLs vägar äro outgrundliga, det finns säkert någon djupare filosofisk mening med ‘mitt i tåget’ som PR-avdelningen har tänkt ut och som vi andra har missat. Anyway, hur det går med försöket vete fan. Men en sak vet jag säkert som amen i kyrkan och det är att när man plingar med micken, då hoppar folk snabbt in i tåget som värsta häcklöparessen. Sedan är det bara att rulla. Man måste våga vara bad cop under rusningen, det kan göra mycket stor skillnad.

I övrigt var det en lugn dag ute, man märker att det börjar bli kallare ute när alla trafikanterna redan hunnit in i tåget när hyttdörren öppnas.

Det skulle dröja fram till åtta på kvällen innan något skoj hände. Veoliahoran satt småsömnigt och cruisade genom stan när evenemangståg 98 över radion fick fram ‘jag har tappat två vagnar’. Föraren hade bara en vagn på IDUns vagnsbild. Trafikledaren på TLC var tyst en stund, som om han inte trodde sina öron och sedan efterfrågades det felkoder. Tur 98 meddelade att han fått felkod 29; ett elhuvud i kopplet hade släppt. Den kvarvarande vagnen stod nu parkerad halvvägs genom växeln i Råcksta, vilket innebar att den helt skurit av spåret för både norr- och södergående tåg. Evenemangståg 97 tycktes ha missat det hela, då han en kort stund senare undrade om det var dags att köra ut via Råcksta. Istället ombads han promenera iväg och leta rätt på de två vagnar som tappats i backen samt köra tillbaka ekipaget till hallen. Under tiden kallades depåpersonal upp till platsen och föraren på 98 hade bara att byta körände och försöka flytta tåget. TLC beordrade tur 41 att vända Råcksta och gå söderut direkt som en ny 39:a, 39 i Vällingby söderut och 40 i Hässelby strand turades om till 40 respektive 41. Men det tog litet längre än man trodde och även tur 42 fick vända i Råcksta, som en ny 40. Nya tur 40 och 41 åkte därför på ännu en omturningsrunda. En kvart-tjugo minuter senare hade trasan körts undan och trafiken kunde börja rulla som vanligt igen på sträckan.

På radion började sedan arbetet med att se till att rätt förare hamnade på rätt tåg, det gick ovanligt lätt tack vare ett par ordinarie avlösningar och innebar extra småraster för två av förarna, som således hade tur i oturen. En av förarna berättade att folk först bara garvat när utrymning skedde, trots information ropats ut i micken redan i Blackeberg om vad som skulle hända. När trafikanterna sedan förlikat sig med tanken (efter att ha sett tågkroppen mitt i växeln) hade en tredjedel stannat på plattformen medan resterande bildade ett lämmeltåg och sprang ner till vägen utanför stationen i jakt på busslinjer mot Vällingby. Vänta på ett tåg i tjugo minuter verkade inte vara att tänka på, när man kunde vänta på bussen lika länge istället. Förhoppningsvis insåg de flesta att det bara tar hälften så lång tid att promenera upp till Vällingby och att man håller sig varm genom att röra på sig. I vilket fall som helst hade de nu ett litet äventyr att berätta om för nära och kära.

Annonser

2 responses to “Borttappad i tisdagskvällen

  1. Lite förvirrade nu: Släppte kopplet helt och resterande vagn fortsatte eller var det bara elhuvudet som hade släppt? Det var lite otydligt…

  2. Som jag har förstått det (efter att ha fått förloppet berättat för mig) rörde det sig om att ledarvagnen fortsatt köra en kort bit innan A-felmeddelandet kom.

    Om elhuvudena skiljs åt och föraren från hytten fortsätter köra, utför denne en kopplingsrörelse framåt, vilket innebär att en hel frånkoppling har fullbordats och att det finns två tågkroppar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s