Tuben som fritidsgård

Dagen började storartat med att tur 38 blev klottrad i Hagsätra. TLC ropade och bad föraren kolla hur vagnen såg ut i Rågsved samt återkomma med rapport. Färden slutade rappt för 38:ans resenärer när turen fick åka ner till Högdalens mellanspår och utrymma, för att sedan gå in i hallen. Tack och lov finns ju extratåg som rullar ut ungefär samtidigt och de behövde därför inte vänta alltför länge på att åka vidare norrut.

En stund senare meddelade en arton att ett tjejgäng i hans tåg hotade trafikanter. Vakter efterfrågades självklart och lika självklart var det att de inte hade någon patrull söderöver, istället fick vakterna skickas med bil medan man bad föraren säga till om fridstörarna klev av. De störiga tjejerna var inte ensamma om att gå runt i grupp och trakassera folk, några timmar senare ropade tur 12 upp och bad om vakter eftersom han hade ett kaxigt killgäng bakom ryggen. Eller som föraren själv uttryckte det; ‘bäst ni skickar vakter, för snart smäller det’. Givetvis fanns det inte heller några vakter i Alvik, utan även här fick en patrull skickas med bil för att ta hand om killarna. Efter avlösningen i Alvik blev vakterna, killarna och den avlösta föraren kvar på plattformen -vilt diskuterandes och gestikulerandes.

Det var inte bara 38:an som blev klottrad idag. Det visade sig att snorvalpar hade levt rövare på linje sjutton. Först ropade föraren på tur 24 in klotter på väggar och fönster i V1, för att sedan ropa två timmar senare när hon plockat över tur 26, som det också var klotter i. På exakt samma ställe, med undantaget att de nu även hade taggat golvet. En timma efter det skorrade det till på radion, varpå tur 22 rapporterade in klotter i V1 och V2, på väggar och fönster. För att fullborda kluddfestivalen lade 25:an senare till att även hans tåg hade blivit klottrat.

Veoliahoran har sagt redan i tidigare inlägg att det nu märks att det är kallt ute, eftersom ungarna alltid börjar använda tuben som fritidsgård under hösten och vintern. På sommaren är nämligen de små asen änglarna bortresta. Visst vandaliseras och ordningsproblemas det även då *host, host: skolavslutning*, men inte alls i samma koncentrerade utsträckning.

För första gången har Veoliahoran fått beröm för att ha smällt igen dörrarna framför nosen på en trafikant. När det var av- och påstigning T-Centralen klev några kvinnor av. De började gå mot rulltrappan i samma ögonblick som mickplinget ljöd och dörrarna gick igen. Som en oljad blixt flög en kille förbi, han tacklade praktiskt taget omkull en av kvinnorna i sin febriga jakt på den försvinnande dörrspringan, men krockade istället med tågsidan och slog surt på den. Den tacklade tjejen slängde upp väskan på axeln och hojtade ‘där fick du, din jävel’, sedan gjorde hon tummen upp åt Veoliahoran och sade ‘bra gjort’. Snubben blängde på henne som om hon hade tre huvuden och slog argt ut med armarna. När han skulle kohandla sig ombord hade hyttdörren redan stängts och snabbstart tryckts. Hm, så det är det här som är serviceaspekten med vårt yrke; att lära burdusa knölar att det inte lönar sig att plöja ner sina medresenärer på spåret för att försöka hinna ombord?

Följetongen med den trasiga växeln vid bryggan Gullmarsplan fortsätter. Nu heter det så fint att ‘vändbryggan är avstängd på grund av spårarbete’ istället för att växeln är kajko. Under kvällen var det bangubbar ute och skar samt svetsade på stället, det verkar alltså iallafall gå framåt med lagandet. Men vi ska nog inte förvänta oss att kunna använda bryggan till helgen, det lär dröja in i nästa vecka innan vändandet kan återgå till det normala. Under tiden funderar Veoliahoran på att banda TLCs utrop på radion när förarna ska stanna vid plattform tre och göra en rap-remix. Det där ‘Stanna, nej längre fram- stanna- längre- du måste- stanna- nej, längre- stoppstoppSTOPP!’ bara tigger om att få bli samplat…

Man lekte även med ställverket ute i Farsta strand ikväll, bangubbarna höll på med något spårledningsarbete, varför flera artonturer på rad stannades i Farsta och fick vänta på order att köra vidare. Efter att tur 7 gått i omotiverad nödbroms vid avfärd från stranden tog de det litet mer försiktigt med arbetet. Ställverk och spårledningar i all ära; Veoliahoran undrar när man ska göra något åt slamstanken i den där tunneln mellan de båda Farstastationerna? Det luktar tamigfan pyton varenda gång man rullar ner där.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s