Vändning Krillan

Söndagen började bra, ett par smårop vid fyratiden om ditten och datten, men sedan var det kolugnt. Såpass lugnt att Veoliahoran nästan slumrade till av välbehag i sin hytt där värmen surrade muntert. Lagom mycket folk dessutom, eftersom det var efter shoppingrusningen. Runt halv sju hojtade TLC så det skrällde på radion; ’38, STÅ KVAR I ALVIK! 19.38!?’ Sedan stoppade man omgående även nitton som stod i Kristineberg. Tur 9 blev tillsagd att åka till Thorildsplan och inte längre medan tur 8, som stod i Brommadepån, helt enkelt fick stå kvar där. Sirener ljöd i kvällen och infarten till Tranebergsbron i båda riktningar kantades av blåljus. (Se artiklar i Häxpressen, DN, SvD samt Aftonskvallret.) Polisen och brandförsvaret gav strax beskedet att en av Stockholms mest använda broar var avstängd för all trafik på grund av rasrisk. Bilisterna och trafikanterna fick panik, vilket yttrade sig i att bilar körde kors och tvärs för att hitta nya färdvägar medan trafikanterna oroligt travade fram till tågförarna för att få veta vad det var som hände. Det var bara att informera efter bästa förmåga genom micken och dra varenda alternativ resväg man kunde på en höft.

TLC beordrade snabbt vändning av tågen i Alvik och Krillan. Med flera tåg i rad som nu stannades i Abrahamsberg, Fridhemsplan och St:Eriksplan var det viktigt att få igång en jämn trafikering igen trots den avskurna färdvägen. Trafikanterna norrut måste plötsligt åka runt stan för att komma hem och förarna blev därför givetvis trots informerandet överösta med frågor, vilket ledde till ännu fler förseningar. Har man någon gång under ett totalstopp försökt att vända en tur i tid förstår man problemet; först går det inte att komma ut från hytten eftersom trettielvahundra pers skockar sig runt föraren, sedan ska ett flertal springa efter och hindra en på vägen till andra köränden eftersom de i chock totalt har glömt/stängt ute första högtalarutropet. Efter mycket om och men måste föraren be om tillstånd att trycka P för att rulla, vilket inte är det allra lättaste när kaos brytit ut även över tågradion. (Det är överhuvudtaget svårt under kaosdagar för alla att få veta vad som gäller över radion. Turer vänds till höger och vänster, de dras in eller hamnar i osynk och måste fråga om hur TLC har planerat för dem. Det kan vara svårt att komma fram. Blir det tyst tänker man ‘aha’ och trycker på sändknappen, bara för att höra det förrädiska ‘dduuuuuu’-pipet som indikerar att en annan förare hunnit före.)

Problemet SL fick var att all trafik var avstängd på bron. Ersättningsbussar på sträckan gick alltså inte att göra rakt av. Efter tio minuter-en kvart kom lösningen att låta trafikanterna på gröna linjen få byta till blå och åka till Västra skogen, där ersättningsbussar gick mot Brommaplan. Att åka röda linjen till Liljeholmen och byta till Tvärbanan eller att åka till Gullmarsplan och göra detsamma var också det ett alternativ. I taket ropade dessutom informatören om pendeltågsresvägar. Trafikanterna på de vändande tågen i Krillan satt således kvar ombord för att åka söderut i jakt på den reservresväg de valt.

Nu gällde det att styra upp mängden tåg på banan. Framförallt söder om bron, där alla artonturer utom en befann sig. Lite enkelt räknat inser man då att det var alldeles för många tåg ute på den delen av banan och med bryggan Gullmarsplan avstängd skulle det inte gå att vända sjuttonturerna där, vilket annars brukar vara praxis vid stora trafikstörningar. Totalt kaos var att vänta, TLC löste det hela med att låta linje 17 trafikera Skarpnäck-Skärmarbrink så att linje 18 kunde vända gropen Odenplan eftersom det inte gick att komma till Alvik. Nitton fick rulla från Hässelby till Alvik, samt Hagsätra till Kristineberg och där vända. Med sjutton blev det praktiskt knepigt med vändningen i Skärmarbrink, eftersom man på grund av den knappa restiden från punkt A till B enbart kunde använda sig av tre tåg på sträckan i jämförelse med fyra som det annars brukar bli. Flera sjuttonturer fick gå in i hallen, tillsammans med ett par artonturer. Nu skulle man ju kunna tro att det började bli ordning på torpet, om det inte hade varit så att tur 31 bestämt sig för att klappa ihop i Kristineberg. (Som det tredje vändande tåget där dessutom.) Med plattform ett i Krillan blockerad av en surt stillastående trasa blev vändandet där mer omständigt eftersom mer tid förlorats och förarna fick som lösning köra upp till plattform två på motspår.

Avlösningarna började självklart spricka nu när ett flertal förare befann sig på fel sida om stan. Hade man tur kunde PLE lösa det med någon reserv eller någon avlösande förare som stod tåglös. Många hade inte turen att bli avlösta och fick spendera flera timmar extra på sina tåg (fem timmar i sträck är max vad man får sitta), andra fick offra sina lunch- eller toaraster.

20:50 kom klartecknet från polisen och brandförsvaret om att det gick att trafikera bron igen. Men eftersom 31:an fortfarande tvärvägrade flytta på sig vad Citybilen och övriga personalen på plats än gjorde, var tågen på linje 19 tvungna att efter Thorildsplan gå upp på motan och rulla så hela vägen till Stora mossen där växeln över till medspår finns. Med tåg som då måste avvakta tio-femton minuter i Abrahamsberg, medan motspårståget körde på sträckan i obligatoriska 50km/h, hann det bli stora förseningar. Eller som informatören uttryckte det i högtalarna; ‘Stora… STORA förseningar på linje 19’. Som om ett ‘stora’ inte räckte för att förklara magnituden av det hela.

Det var bara att köra på och hoppas på ett mirakel, men som de luttrade förare vi är allesammans visste vi att the båttåm was nådd och att det bara var att förvänta sig mer av samma medicin. Det skulle dröja lite drygt en timma till innan trasan 31 kunde bogseras undan så att trafiken kunde börja rulla ordentligt på nitton igen. Och då var redan de flesta förares scheman uppfuckade bortom allt förstånd. Nu är det ju tyvärr som så att TLC har en stor fin tavla med lysande små prickar där de kan se hela trafiken, men de kan inte se när vi förare ska sluta. Det innebar bland annat att P i omgångar fick hojta över radion att han ville bli avlöst en tre,-fyra gånger innan något ordnades och att J fick köra fram och tillbaka likt en dödens lammunge mellan Farsta-Hötorget-nej-Odenplan-transport-nej inte transport, trafik till Gullmarsplan-nej, Högdalen och in i hallen. A med flera fick det muntra beskedet att de trots hemdepå Högdalen skulle gå i transport genom stan och in i Vällingbydepån istället. De som kört in turer tidigare på kvällen hade tur och fick skjuts, de senare hemgångarna fick ta sig hem på egen hand medan de absolut senaste depåingångarna tack och lov skulle få hemskjuts ordnad, eller i värsta fall taxi. Eftersom TLC efter några timmars strul här och där hade rå-PMS kanske just taxi är ett riktigt välkommet alternativ.

Det var en tuff kväll för oss alla, man märkte att både förare och trafikledning var dödströtta på skiten när bitchigheter brände till här och där i uppriktiga missförstånd på radion. Repliken ‘Ni kör som vi säger åt er’ får tala för den delen. Veoliahoran höll på att sätta sin ömt sparade godisfisk i vrångstrupen åt den kommentaren i mellanhytten på vägen hem.

Annonser

8 responses to “Vändning Krillan

  1. Ååååh, vad sur jag är för att jag inte gnetade igår!

    Men, ”Ni kör (även gör) som vi säger” är vissa trafikledares sätt att säga att dom inte har en jävla aning om hur dom ska göra och har fetångest. Synd att det ska gå ut över oss bara.

  2. Utöver gnetet hade du säkert fått sitta minst 40 minuter extra någonstans. Man kan ju lugnt konstatera att tidsuppgiftlapparna lär vara slut så det tjongar om det idag.

    Igår var det såpass illa att en trafikant som stannat till vid hytten för att fråga något hörde TLC snäsa åt en förare och spontanutbrast ‘vilka jävla as!’ 😀

  3. Veoliahora: Verkar som att det är dags att skicka TLC på gooing for green också. Eller utbilda förarna hur man får ner ett TL i rött läge till grönt läge.;-)

  4. Spike: Tja, det senare är väl lätt ordnat -om alla håller käften hela tiden och låter dem dricka sitt kaffe ifred. 😉

  5. Roligt att ”sprickan” var en skarv!

    Det är ju alltid så på hösten och vintern, broarna är gjorda för att kunna röra på sig, och när det blir kallt så drar dom ”ihop” sig och det blir glipor i skarvarna, precis som det blir i rälskarvarna. Ibland undrar man om folk är födda igår.

  6. VH: Det kan ju bli svårt eftersom de kaffe drickande tomtarna på loftet omöjliggjort att man ska kunna köra sina varv utan att behöva ropa på dem.

  7. Nä faktum är att köra fd SEKOordföranden Pierre Sandberg trumfade igenom att man får köra 6.40 utan rast vid trafikstörningar.

    Men nu när syndikalisterna lagt en blockad mot att jobba mer än fem timmar (vilket är mer är nog ur arbetsmiljösynpunkt) så vågar nog inte TLC tvinga vissa att köra så länge medan andra får gå av efter fem timmar.

  8. ”kära” inte köra… ,-)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s