Könskategorisering i tuben

Eftersom Veoliahoran inte orkar skriva idag (jobbångest inför imorgon) låter vi en berättelse från J vara inlägget för dagen. Håll till godo!

Js söndag:

Jag har klippt mig. Eftersom jag inte har tid att träffa frisörskan så ofta som man behöver för en kortklippt frisyr, bad jag henne att ta litet extra den här gången. Resultatet parat med den bylsiga vintertröjan vi bär på jobbet innebär att jag misstas för man av många trafikanter. Bara något så enkelt som kort hår och keps kan ibland kortsluta maskineriet när det är dags för den obligatoriska könsbestämningen. Jag tycker det är skitskoj! Innan de kliver på slänger de en blick åt föraren som alltid. Folk är nyfikna, de blänger alltid ogenerat som om man vore ett annat utställningsobjekt. Sedan hajar de till och kollar en extra gång när jag talar i handmicken.

Citat från söndagen:
”Är det en kille eller tjej?”
”Jag vet fan inte! Jävla freak, alltså!”
-2 killar på centralen

”Hjälp! Han stänger dörrarnaaaaa!!!” -Sminkad tjej 14+

”Tack för att du väntade unge man.” -farbror vid Rådmansgatan

”Tänk att det fortfarande finns gentlemän!” -tant vid Sandsborg

”Öööööh! Vänta på min polare annars ska jag knacka dig, bögjävel!” -kille i Farsta Centrum

”Kolla, han e så fet att han har tuttar! Stackars snubbe!” -en av två hysteriskt fnissande heterobrudar, Centralen

”VÄNTA, grabben!!! Oj, förlåt. Tjejen, menar jag.” – stressad man i Skarpnäck

Lärdomar vi kan dra av detta:
Världen är sorgligt normtyngd – de tjejer som inte ser ut och beter sig som kvinnor i patriarkalt definierad mening är män enligt folk.

Folk blir tokiga om de inte kan placera en könstillhörighet. De två killarna som inte kunde placera mig tittade noga på mig när de gick av några stationer senare.

Hela svenska samhället består av vandrande pinnar kroppsmässigt.

One response to “Könskategorisering i tuben

  1. Folk borde lära sig att hålla käften, rent generallt. Särskilt frågan ”är du kille eller tjej?” är ju faktiskt så enormt kränkade egentligen. Man undrar ju hur vederbörande själv skulle känna sig om den fick sin könsidentitet ifrågasatt på stan.

    Jag är för övrigt nyvaken halv elva på kvällen, bra skit.

Kommentera

