Wrong number

Första jobbdagen efter den lediga helgen och Veoliahoran kände sig helt absurt utvilad. Bryggan Gullmarsplan har inte öppnats för trafik den här veckan heller, vi går alltså in på tredje veckan med vändningar på plattform 3. TLC orkar numera inte rappa stoppeti-stopp när tågen kör in längre, utan säger bara till förarna när det räcker. Ska vi starta lite vadslagning här på bloggen om när bryggan åter kan börja användas?

Vällingbydepån fick lite action runt tresnåret: Tur 45 var ute i god tid med sitt extratåg idag, såpass att föraren ropade upp till TLC klockan 15:12 om grönt. Efter en kort kontroll visade det sig att turen skulle rulla ut från depån först 16:03. Det var bara för föraren att byta körände och köra tillbaka in i depån för att där ta sig en extrarast istället. Ett tag efter det ropade tur 73 och undrade om ekipaget bara skulle bestå av två enheter. TLC lyfte luren och slog en pling till depåpersonalen, för att sedan meddela att ‘de jobbar med en vagn i graven där… med lite tur får du med dig den ut’. Jaha, tyckte 73 och väntade. Just det där med att mötas av alldeles för korta tåg när man kommer in i hallen är rätt vanligt för VY. Ropar någon ‘ska det verkligen bara vara 2 vagnar?’ eller ‘men det står bara en vagn här’ kan man i nio fall av tio förvänta sig att föraren befinner sig där.

73 var inte den enda som saknade vagnar. Tur 11 anropade TLC med en förfrågan från en förare som stod söderut i Alvik och saknade ett helt tåg, tur 79. Svaret blev att 79 var indragen och att den väntande föraren skulle ringa TX. Med tanke på hur många vagnar det är som har plattor för närvarande i vagnparken kan man nog lugnt räkna med en och annan indragen tur de närmsta veckorna.

Vid femtiden skorrade radion till och samtliga tåg ingång Rådmansgatan uppmanades att ta det försiktigt, eftersom det låg en sovande på plattformen. En uppgift sade att personen låg nära plattformskanten, en annan att det var någon meter in mot mitten. Som tutf är det svårt att bli förvånad längre över på vilka underliga ställen samt i vilka underliga ställningar folk behagar somna. Veoliahoran har bl.a. hittat en full man sovandes med armarna hängande över norra plattformsgrinden i Farsta strand. Han hade väl trillat omkull på plattformen och sedan försökt resa sig upp genom att klättra med fingrarna på grinden. Eller något. Det skulle iallafall förklara hur han hamnat där.

Linje 19 fick under eftermiddagen och kvällen celebert besök av terrorkids på båda ändstationerna. I Hagsätra, runt fyratiden, höll ett par killar i 10-12-årsåldern på och nödöppnade dörrar samt drog nödbromshandtag för sitt eget höga nöjes skull. De små ligistknattarna är allmänt kända av förarna och 32:ans rapport på radion uttryckte lugnt att ‘nu är de där ungarna tillbaka igen’, vilket ett tag senare upprepades av en småtrött tur 33 som även bifogade grabbarnas garderobsval för dagen. TLC varnade 34 och 35 samt meddelade att ordningsvakter var på väg. Veoliahoran misstänker att Hagsätra borde se över sitt utbud av fritidsaktiviteter. I Hässelby strand meddelade tur 31 vid halv nio att nyponinfanteriet gjort comeback och nu kastade saker på tåg, passagerare samt förare. Både tur 32 och 33 gick ödet till mötes att bli bekastade från gångbron över stationen. Över radion sades det inte ett knyst om ordningsvakter, de har väl gett upp på att jaga ordningsstörare som hinner smita undan innan de hinner fram.

Direkt efter anropet om Hässelbytruppernas nymobiliserande knastrade radion till igen och 19.20 rapporterade in att ordningsproblemet i form av slagsmål T-Centralen med omnejd var stävjt, samt drog en bunt detaljer med fallet varpå det meddelades att polispatrullen lämnade platsen. Det tog en stund innan det blev tyst och polisen fick det lugna svaret ‘du är medveten om att du har anropat TLC, va?’ Ytterligare tystnad följde, sedan ett ‘ojsan, då ber jag om ursäkt’ plus mer knaster och sedan total radiotystnad. Även polisen kan ringa fel ibland. 🙂

Kvällens halkfläck blev backen ned mot Rågsved norrut. Tur 39 hade tidigare kört på något där i krokarna så det small, men hade inte sett någonting. Under timmarna efter rapporterade nitton efter nitton in att backen var svinhal och att bromsarna knappt hjälpte; man bara gled ner. Ingen hade sett någonting avvikande, det avvikande var snarare blixthalkan just där trots att banan i övrigt var torr och fin. Efter det fjärde eller femte anropet på radion meddelade TLC att personal var på väg ut för att titta på banpartiet. Anledningen var fortfarande inte fastställd när Veoliahoran åkte hem, men det ska bli spännande att se hur landet ligger imorgon, när det är dags att köra massor med nitton…

Annonser

5 responses to “Wrong number

  1. Ja igår hadde vi i VY flera (3+) platt-vagnar, samt 1 totaldöd vagn, så det blev vissa kortningar. Det känns som Hö nästan alltid har fler vagnar än vad de behöver, medan vy får försöka klara sig med +-0 eller möjligen +1 eller +2 så att de faktiskt kan ställa en eller två FU som de ska.

  2. Men kan de inte låsa in snorungarna i Hagsätra?
    Igår sade tlc att det skulle finnas ov patruller i närheten av Hagsätra och att de numret till barnens lärarinna om jag uppfattade det rätt men det är väl dags att låta ov stå redan nere vid spärrarna också för att förhindra att de tar sig upp på plattformen och sysselsätter sig med sina konstiga intressen.
    Angående ligisterna i Häs:
    Oftast finns det ingen patrull i närheten och när de väl anländer till platsen och avsynat närliggande skogsområde så har ungarna redan hunnit smita och de får lämna utan anmärkning tyvärr så det är svårt att komma åt dem.
    Å tur 45 måste ju älska att jobba som vill köra ut 1 timme förtidigt.
    Over and out.

  3. Edit till förra inlägget:
    TLC sades ha numret till barnens lärarinna.

  4. Alltid roligt med en liten ”cliffhanger”. Vad det en burk med glidmedel som tur 39 körde på eller var det bara vanlig hederlig ”spårhalka”? Spänningen är olidlig på upplösningen? För övrigt måste tunnelbanans burksamlade haft julafton igår då sk fotbollssupportar lämnat gott med metallämningar efter sig. Såg även en påse modell större full med burkar stående på Solna Station, undra vem den olyckliga var.

  5. En stycke Namn: På frustrationen i HÖ verkar det som om man nu har nått punkten där det är oundvikligt med korta tåg. Men du har rätt, det känns annars ofta som att de har fler vagnar.

    Spike: Man tycker ju att det borde vara dags med någon veckas ov-insats i Hag som de där snorvalparna håller på.

    I Häs kunde man kanske göra brostängslet strömförande? 😉

    /j: Backen Rågsved ligger nu på listan över banans många olösta mysterium. DLC har inte hittat något och det ska vara fortsatt halt (märkte dock ingenting igår).

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s