Ett riktigt mingelparty

Eftermiddagen inleddes med att signal 675 nere i Farsta obönhörligt stod i stopp. Artonturerna fick en och en ropa upp till TLC för att få ‘tillstånd att trycka P och passera signal X ställd i stopp, samt ge akt på växlarnas läge’. Ungefär två timmar senare var problemet åtgärdat och det var tur det med tanke på att alla extratåg precis hade börjat rulla ut på banan. Liksom igår var det några tvåvagnståg ute och den oändliga strömmen av svarvvagnar i transport ner till Bromma fortsatte. Flera 70-tåg fick för ovanlighetens skull vända på B-spåret nere i Alvik eftersom svarvvagnarna turades om med att köa på A-spåret i väntan på att föregående vagn i svarven skulle bli klar så att det fanns plats att köra in nästa.

TLC har nu tagit för vana att fråga ‘när uppkom de’ när förarna felanmäler plattor. De gör detta med sådan häxjaktsliknande entusiasm att folk nu sonika börjat svara ‘nej, det är inte jag som har gjort dem’, eller ‘ute på banan’ och ‘igår’. Minsta nödbroms eller glidning följs upp med ett ‘och rapportera om det blivit plattor’. Tänk, när det duggregnade en hel vecka i somras var det inte en käft som ville veta om förarna fått plattor vid förbiglidningar, nödbromsar eller i allmänhet. Nåväl, TLCs oro berättigas väl till viss del av att C20-vagnarna får plattor bara de rullar över en Metro på spåret. Vidare huvudbry är att tåg med hjulplattor tär på rälsen och för att undvika slitaget måste depåerna dra in vissa extraturer eftersom större hjulplattor måste svarvas. Vagnarna kan inte gå ut i trafik nästa dag, vilket leder till färre eller kortare tåg under rusningen. Kortare tåg under rusningen betyder att folk som står och väntar på ‘första’ eller ‘sista’ vagnen ömsom panikslaget springer ömsom promenerar olidligt sakta mot de två vagnarna. Förseningarna blir massiva när folk får för sig att det går att proppa in trafikantmängden av ett trevagnståg i ett tvåvagnståg. Plötsligt går inte dörrarna igen, trots flera stängningsförsök och det finns alltid ett eller fler purjon som tänker ‘aaaah, öppen dörr’ och prompt ska försöka tränga sig på.

Plattornas säsong frestar i slutänden på allas vårt tålamod. TLC suckar när förarna felanmäler vagnarna, vi förare stönar när vi hör att tåget som tagits över har plattor. Och i Högdalsdepån var personalen mycket lycklig under eftermiddagen; ‘Plattor? Nähä – det har jag ju inte sett några aaaaalls av idag! Imorgon blir det en tur inställd och två korta tåg och kvällen är inte slut än! Plattor!-‘, osv… Igår hade en depågubbe i Vällingby enligt S nästan varit på väg att börja grina när han fick en vagnfelsrapport om plattor tryckt i näven. Repliken ‘nej, inte du också!’ går på instant repeat i båda depåerna och lär så göra under de regnigare höstdagarna.

Det var annars torrt rällag ute på banan idag, med undantaget av en mindre regnskur ute i Västerort som gjorde att TLC reflexmässigt utannonserade läge gult. Detta varade i nära två timmar innan förarna fick ordern att återgå till normalläge grönt. En intressant sak tycks dock vara att halkan i backen ner mot Rågsved inte ger med sig plus att Farsta centrum norr- och söderut har blivit rena legendarerna av halkfläckar under de senaste veckorna. Man undrar om det är något DLC missar hela tiden när de inspekterar, eftersom radiovågorna svämmar över av rapporter om halka på just de sträckorna.

Efter snart tre veckors sporadiskt viftande på Hötorget ansåg P vid femsnåret att det var dags att rapportera till TLC hur plattformsvärdarna skötte sig. Han slog huvudet på spiken när det meddelades att värdarna stod i par och småpratade med varandra. Det var långt avstånd mellan varje liten enhet när man rullade in, dessutom tittade de mest på medan folk sprang in mellan dörrarna. För att summera det hela står de bara där och ser gröna ut, medan det minglas. De verkar inte ha fått några bestämda direktiv som säger vad de ska göra, SL kunde åtminstone kunde låta dem gå runt med salta pinnar, snittar och bubblande cider så att det blev ett riktigt mingelparty. TLC lovade att ta kontakt med värdarna. Det verkar ha tagit skruv, när Veoliahoran stannade söderut och stängde dörrarna viftade en värd lite extra energiskt åt en trafikant som försökte sig på trotjänaren att sätta in en fot i dörren. Trafikanten backade undan från tåget och för ett ögonblick var det som om ett magiskt skimmer sänkte sig över station Hötorget.

Under lunchen snubblades det över Veolias alldeles egna personaltidning ‘För oss’ som genast stoppades i väskan eftersom företagspropaganda alltid är rolig att studera. På framsidan stod det ‘använd intranätet dygnet runt’ och Veoliahoran tänkte att det kunde ju vara en bra idé eftersom det kan vara dags att ta lite höstledigt. Iväg till datorhörnan i mässen bar det, där man efter ett antal uppdateringsförsök kunde konstatera att Veolias server låg nere. Det gör den för övrigt fortfarande. Tack och lov finns det fortfarande pappersblanketter i luckan på TX.

Strax innan hemgångarna började rulla mot Gullmarsplan blev det tillfälligt stopp i trafiken norrut när tur 37 på radion meddelade att han stod mellan Medborgarplatsen – Slussen och hade gått i nödbroms. Han behövde trycka P och fick tillstånd att göra det. I bakgrunden pep det frenetiskt, vilket indikerade att en nödtalenhet hade aktiverats. Den var aktiverad i V3 där en polispatrull hade klivit på tidigare. Draget nödbromshandtag i V3 blev det andra budet och föraren ombads återställa medan trafiken stoppades bakom 37:an. Artonturen som låg precis efter hade hunnit lämna Skanstull och blev stående i tunneln, 28:an hann däremot stoppas uppe vid Gullmarsplan. Stoppet blev rekordkort, efter P-knappstryckning samt kvittering av felkoden fick föraren klarsignal och kunde börja rulla. Nere på station Slussen kom polispatrullen fram och berättade att de jobbade med klotter, det var även de som hade aktiverat nödtalenheten av okänd anledning. Efter lite pusslande kunde föraren konstatera att han gått i nödbroms av den röda signalen vid Slussen ögonblicket före polisernas pillande på nödtalenhetens knapp, vilket hade lett till missförståndet med nödbromshandtaget.

En stund tidigare hade TLC anropat provtåg Wall, vilket var ett ljust tecken för oss förare: det innebar att bryggan Gullmarsplan skulle testas för vändning. Mycket riktigt stod det ett trevagnståg på bryggan när Veoliahoran svishade förbi lite senare och Wall meddelade efter noga testande samt inspekterande att TLC kunde släppa ut honom från bryggan. Pukor, trumpeter och fanfarer, hörni: bryggan Gullmarsplan är åter i bruk! Linje 17 kan lugnt stå och trycka med sin enda vagn där under helgnätterna nu utan att folk på plattform tre trakasserar föraren med trehundraelva likadana frågor. Självfallet gick det inte ut något officiellt radiomeddelande till förarna, utan det blev en glad överraskning för hemgångarna som fick grönt till medspår istället för motspår vid Skärmarbrink. B på tur 8 hade haft svårt att överhuvudtaget få med sig folk till Gullmarsplan eftersom de nu under tre veckor har lärt sig att arton tagits ur trafik i Skärmarbrink, där de därför har fått gå av vänta i kylan en fem-sex minuter på linje sjutton. Nu tänkte trafikanterna istället invänta nästa tåg mot Alvik och undvika detta. Följaktligen blev säkerligen en del personer kvar nere i Farsta strand tio minuter extra.

Annonser

9 responses to “Ett riktigt mingelparty

  1. Är det någon som vet vad egentligen felet var med växeln in till bryggan? Och hur många veckor blev det utan vändning på bryggan? 3 ½ ? Polisen verkar tydligen inte förstå texten på nödtalsenheten” Missbruk beivras”

  2. Spike: Ingen vet, alla har bara gissat hittills. Hmm… bryggan togs enligt bloggarkivet ur bruk den 30:e september, mao blev det tre veckor och en dags cowboyvändningar. Tja, vem vet; de kanske letade efter klotter just på knappen?

  3. Vh: Vad är en den berömda klotter knappen för nåt? Den känner jag inte till. Please tell me everything you know about it.

  4. Nja, det inte finns någon klotterknapp. Men klotterpoliser leaves no stone unturned i sin jakt på tags…

  5. Schysst blogg, Bea. Anse dig länkad!

  6. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för dubbelpubliceringen av min kommentar…

  7. WordPress spamfilter sorterar ut kommentarer med längre länkar för moderatorgranskning innan de publiceras. Likadant sker om man kommenterar från ny dator: IP-numret måste godkännas av bloggägaren. Därför blev det dubbelt.

    Har iaf plockat bort ena kommentaren nu så att alla kan surfa rakt till blogginlägget om punktlighetsförsöket. 🙂

  8. den bästa av de där mingelvärdarna är den blonda snubben. han bara snackar och snackar oavbrutet helt inne i sina diskutioner, antingen över mobil eller med en annan värd

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s