Globalt skurkeri

Sossarna släppte ett intressant pressmeddelande idag, nyss läste de upp kontentan av det hela på ABC: Lars Dahlberg, oppositionslandstingsråd för sossarna/andra vice ordförande för SL, kräver att Veolia transport utesluts från upphandlingen av tunnelbanan om de inte ‘genast avbryter sitt folkrättsvidriga projekt’. Veolias dotterbolag i Israel ansvarar nämligen för drift samt underhåll av en spårväg som nu byggs på ockuperad mark i Palestina. Eftersom SL beslutade så sent som i september att stödja Global Compact, kan det mycket väl bli en uteslutning, då affärer med en ockuperande makt sannolikt innehåller ett stort mått kränkande av mänskliga rättigheter. Att SL stödjer GC betyder självklart att även deras underleverantör måste göra det.

Det känns inte direkt kul att få reda på att bolag förknippade med ens arbetsgivare håller på med skurkerier.

8 responses to “Globalt skurkeri

  1. fast det bästa som hände idag var den nya föraren som åkte ut på bryggan åkeshov (man brukar få tågväg dit för att slippa få framkörning (me rölys) till signalen, men han tog det hela vägen)

  2. Ajs, det var ju inte så bra. Han tömde väl iaf ur innan? I sådana fall var det kanske inte så stor skada skedd. Vad sade TLC om det? 😀

  3. Anonym: hahahaaaaah, jag älskar sånt!

  4. Woho, det var på nyheterna i morse. Inte Åkeshov, alltså.

    Förövrigt så kommer jag ihåg när jag var ny, då hade vi fortfarande CX. Första dagen börjar GUP norrut med ett dylikt tåg. Vid Skanstull så får jag inte igen dörrarna. Ropar till TLC att här är det något fel, lite smått panikslaget sådär 2 minuter in på min första dag ensam. Medan TLC ropar runt och ringer så joxar jag lite, får en flash som påminner mig om att öppna dörren HELA vägen, tills det säger klick (på CX måste man öppna hyttdörren helt tills det hör ett litet klick, annars går inte dörrarna att stänga) och vips så gick det alldeles utmärkt att stänga.

    Efter 6 minuter är stoppet hävt och jag hasplar ur mig något om glapp i hyttdörren och skäms som en jävla hund resten av dagen…

  5. Det verkar som att det hände mycket i Åkeshov idag? Föraren på 17/26 fick enligt rykten stryk av klottrare, plus att det personliga förarlarmet ej fungerar i just Åkeshov av någon mysko anledning.

  6. Det var ju mindre kul att höra. Men förarlarmet fungerar väl knappt någonstans av de ställen där det ska fungera?

  7. eek a cat: Det avstår jag att kommentera om det gör eller inte, men om så skulle vara fallet så skulle det inte förvåna mig tyvärr.

  8. men fan, neggo…! se det positiva! jag har alltid velat se ut som nån godtycklig sjörövarskurk i Pirates of the Caribbean. nu är man ju berättigad till skurklook!

    jag vill vara skitig, ha en snusnäsduk knuten på huvet, stor guldring i örat och en Riktigt Stor Bössa i labbarna. då e man ”tunad” som fan.

Kommentera

