Struldagsknytis

Ordinarie turer, extraturer och transporter trängdes under eftermiddagen i en osalig röra längsmed hela gröna linjen. Det var foror hit och orderbyten dit så till den milda grad att Veoliahoran stundtals kände sig som en tjuvlyssnare på ett torg fullt med fiskmånglare. Vid Gullmarsplan sprang reserven kors och tvärs med turlistor, eftersom några tåg saknade sådana. Man undrar hur många exemplar det har tryckts av den nya då det enligt uppgift varken fanns extralistor i kopplingskiosken Guppet eller vid Alvik södra. Ute på banan var även ett IDTS-partaj av Guds nåde. Flera tåg hade problem med att komma upp på skyltarna, andra visade helt fel i stil med turen som visade att den körde linje 10, medan TLC såg siffrorna 70 på stora tavlan. Tur 79 såg ut som tur nio, tur 33 fick upp ‘ingen påstigning’ vid ändstationerna och det var ett allmänt snurrande samt gnuggande på bokstavshjulen. Småstrulet slutade givetvis inte med detta. Det är ju höstlov denna vecka för Stockholmsskolorna, vilket i förlängningen betyder mer klotter och slit i dörrarna.

Dagens höjdare var nog ändå när en tur vid Hötorget norrut ropade upp till TLC om att trafikanter i tåget kommit fram och meddelat att det fanns en mamma i mitten av tåget som saknade en barnvagn. Hon var i smått upplösningstillstånd, barnvagnen stod kvar med barn och allt mitt på T-Centralen. En källa bekräftade detta, en annan sade att den upprörda modern krävt att tåget körde tillbaka. Hur det nu än var förklarade TLC att kvinnan fick lov att gå av och ta tåget på andra sidan plattformen till T-Centralen. Det var litet brusigt på radion emellanåt, men det lät som om de ville att föraren skulle gå bak och prata med kvinnan. Det började nu bildas en mindre kö bakom den stillastående turen. Radiokontakt med annan tur följde, barnvagnen hade uppmärksammats och skulle stå under bevakning tills mamman kom tillbaka. Jaaaa… återigen undrar man hur det hela gick till egentligen från början. Skulle hon av eller på? Veoliahoran skulle inte bli det allra minsta förvånad om det rörde sig om backus mammus, typen som själv backar in i tåget först och sedan drar vagnen efter sig. De har en tendens att ibland släppa barnvagnen för att rätta till den egna väskan och efter det åter greppa ekipaget för att baxa in det. I vilket fall var det både olyckligt och snöpligt. Föraren blev genast tillsagd att skriva en trafikhändelserapport på det hela eftersom det med största sannolikhet kommer ett klagomål på detta. Veoliahoran inväntar givetvis artikeln ‘Förare lämnade spädbarn på T-Centralen’ i diverse skvallerblaskor. Så fort det är ungar inblandade tar det hus i helvete. Se fler exempel på arga föräldrar i City och Aftonskvallret.

Vid åttarycket hojtade 33:an att det brann infart Bandhagen under plattformskanten, varpå TLC undrade hur mycket det brann. Föraren svarade att det nog gick att släcka med pulversläckaren i hytten. Några minuter senare visade det sig att han inte ens behövde den utan kunde släcka iallafall. Ingen skada skedd, ingen släckare tömd. TLC var mycket nöjda. Det var mer som hände ute på nitton, tur 38 ropade från Enskede gård söderut och varskodde TLC om att det förmodligen fanns klottrare i V2 eftersom grabbar med dragna tuschpennor skuttat in där. Föraren fick i uppgift att kolla om det vandaliserats när tåget nått ändstationen. Hon rapporterade att inget klotter hittades i vagnen och 38 kunde i godan ro börja rulla norrut igen i cirka tio minuter, det vill säga tills tåget återigen ankom Enskede gård. Där stod en ordningsvaktspatrull som stannade turen för att titta igenom vagnen efter klottret som inte fanns. Samtidigt skorrade det ilsket till på radion och en sjutton svor ve och förbannelse över det jämrans höstlovet eftersom ungarna ute längsmed Skarpnäckgrenen jävlades genom att slita i dörrarna. För övrigt gick ‘nödöppnade dörrar’-tabellen i tid hela dagen, varannan timme var det någon dåre som skulle krångla sig av trots stängda dörrar.

Höstlovet åsido, kvällen skulle inte vara komplett utan mindre ATP och banstrul. Tur 20 hade fått störtdykande börvärde inne i stan och gått i nödbroms, vilket såklart innebar att föraren var tvungen att trycka P för att kunna köra vidare. Ingen orsak till den plötsliga nödbromsen stod att finna. Mysteriet tätnade även utåt Hagsätragrenen när en tur fick 1031 mitt under infart till stn Enskede gård, med ett börvärde som dök ner på noll för att sedan skjuta upp i höjden igen. När Veoliahoran stötte ihop med föraren var denne uppenbart förbryllad. En annan kände sig bara luttrad efter alla småproblem under kvällen och tänkte att vad fan, bantrubbel som grädde på moset under höstlovet vore väl skoj. Då har man mycket att skriva om.

Har Veoliahoran gått och blivit bloggskadad?

Annonser

12 responses to “Struldagsknytis

  1. VH: Du har absolut inte blivit bloggskadad.
    Branden vid Bandhagen var inte värre än den bana 2 rapporterade in, två billar stod i ljusan låg vid infarten till Vårby Gård tror jag på parkeringen nedanför då såklart.

  2. Som om det inte var nog med problem så var det en massa övningståg ute å for kors å tvärs.

  3. Det där med turlistor har jag stora erfarenheter av. När jag praoade i LIH fick jag stå och vika + häfta ihop flera högar… Blev väldigt tråkigt i längden!

    Både i torsdag och fredags förra veckan märkte jag att IDTS-skyltarna vid Danderyds sjukhus var helt knäppa. När tåget mot fruängen ankom stod det fortfarande 1 min men på norrgående tågs IDTS stod det ”fruängen 8vagnar” Tillslut stod det samma sak på båda skyltarna…

  4. Jo, en liten fråga bara: Nu när det är dygnetrunt-trafik på helgerna, hur fungerar det då med ert sätt att räkna klockan. Jag råkar veta att (förr var det så iaf) klockan fortsatte tills sista tåget gick in i hallen. Klockan kunde då vara 26.13…
    Jag hoppas att det inte blev allt för dimmigt och att någon fattar och kan förklara.

  5. Vad är en 1031, och hur många dylika koder har ni att hålla reda på?

    Hur lång tid tar det innan alla destinationskoder fastnar i huvudet, tex? 🙂

  6. Thomas: Alla valbar dest.koder står på baksidan av turlistan annars får man ropa upp till TLC för att fråga dem om koden, plus att koderna redan står rätt inrattade, men de som mest används, Alv,Fas,Vby,Hag,Häs osv fastnar nog hyfsat fort men som sagt det är inte allt för ofta man får lov å pilla på dem mig veterligen.
    Å angående felkoderna så är väl ingenting man som tutf använder utan mer att du ropar upp dem för TLC som i sin tur antecknar och har bättre användning för dem. Veolia horan du får gärna rätta mig om något av det ovanstående ej stämmer eller behöver kompleteras.

  7. F.ö så är min gissning att 1031 är någon form av Atc/Atp fel eftersom man tappar börvärdet, oftast räcker med med en omaktivering av tåget för att åter få börvärdet igen. 🙂

  8. Bea: Här är ett exempel på hur natt tjänst kan se ut:
    17 26 GUP_4 22:26 -23:26 GUP_4
    19 42 GUP_2 23:50 24:30 HÄS
    19 98 HÄS 24:36 26:00 GUP_2
    18 96 GUP_1 26:45 29:00 Gup_2

    Men av att döma från Dk listan så from kl 05 så slopas 2x.xx klockslagen.

  9. Spike: Jävlars, det kan man kalla eld! För övrigt behöver du som vanligt inte rättas något värst. För övrigt sitter det fr.o.m. idag uppe reklam för bloggen på Guppet som begärt. 🙂

    Bea: Med dygnet runt-trafiken finns det tjänster som slutar runt kl. 28 och 29, när förarna har IN-tjänst. Sedan finns IN-UT också, då räknas det annorlunda.

    Thomas: Det är ett mindre ATP-fel i banan (tågets kommunikation med banan). Felkoderna orkar man inte hålla reda på, däremot finns det en handfull som ofta återkommer. (1031, 56, 59, 527, etc.) Destinationskoderna sätter sig mycket snabbt, även de som sällan används. En del finns inte tryckta på turlistan, men då rör det sig om koderna för att ta sig till de mindre välbesökta vändbryggorna.

  10. Tack VH & Spike. Nu var den nöten knäckt.

  11. 1031 är mindre ATP/ATC-fel ja, men inte nödvändigtvis i banan, faktiskt oftast i tåget. Dessa koder brukar bero på att kretskortet och andra pryttlar i tåget håller på att ge upp, och måste bytas ut. Sen finns det 1030, 1032, 1033 och 1034 också, och alla beror på hur pass allvarligt felet är.

    Får man felkod 56 (eller om det är 59, de är så snarlika nummer, fast det andra är bara enkel nödbroms) så har man tappat kontakten med ATP/ATC i banan, vilket ofta beror på just ett fel i banan, antingen att signalsystemet lägger ner eller att det är någon form av glapp.

    Destinationskoderna är för oss som PLU-koder är för kassapersonal, vare sig man vill det eller inte så kommer man ihåg dem i åratal efteråt.

    771 gurka, 774 kravgurka, 740 purjolök, 620 bananer…

  12. VH: Ja men du vet Vårby ligisterna måste ju få elda lite bilar istället för löv.:)
    Då ska jag ta en sväng förbi mässen imorgon och titta på reklamen. 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s