Pizzan i silverfisken

Tur 33 ropade vid femtontiden in att en transport hon mött var helt mörk: även i fronten, dvs framljusen var släckta. Det lät konstigt, tyckte TLC och hojtade i sin tur på den berörde föraren som körde transporten. Han fick fram att ‘allt slocknade för mig här inne, vet inte vad jag ska göra’. Ouch. TLC frågade om det som för dem givetvis är viktigast, dvs ‘fungerar tåget, det drar väl?’ Svaret blev det garderande ‘ja, än så länge iallafall…’

Därikring rapporterade en tur att någon lagt en spya i hans tåg. V passade på att flika in där och meddela att hon fått tejpa fast en metro med ‘dörrparet avstängt’-lappar över ett säte eftersom det varit helt inmjölat med krita eller dylikt och färgade av sig. Jourstäd fick rycka ut för att städa samt sanera, någonting som de skulle få göra flera gånger under återstoden av onsdagskvällen.

Ett radiokviller senare berättade 43:an att han sett, medan han stod och väntade på tåget, hur skyddsbrädan över strömskenan framme vid hållmärket på Gullmarsplans norrspår höll på att hasa ner. Den tycktes ligga an mot strömskenan och när tåget kom in hade det även låtit som om strömskorna slog i där. En tredjedels vagnpark utan strömskor lät inte direkt lockande och TLC skickade genast ärendet vidare till signalgubbarna så att de kunde titta på det.

Under tiden hojtade 44:an till om att en kille tappat ner sin MP3-spelare på spåret och att man nog borde ta det försiktigt infart Gamla stan norrut. Hon hade sagt till honom att gå ner och prata med spärrvakten, men erfarenheten säger att en del folk brukar nicka jakande, börja gå mot dörrarna men sedan vända tillbaka och skutta ned på spåret själva så fort tåget har åkt. Tur 5 fick uppdraget att köra in försiktigt samt inspektera läget. Rapporten till TLC löd att det förvisso stod en kille i norra änden på plattformen, men det verkade snarare vara bana 2:s spår han var intresserad av. End of story, med andra ord.

Nu hade signalgubbarna letat sig ner på norrspåret vid Gullmarsplan under Citybilens vakande öga, TB stod i kontakt med TLC för vidare information angående skyddsbrädans vara eller icke. Förarna uppmanades till höjd uppmärksamhet under infart och utfart norrut, ty de två varselklädda herrarna befann sig mitt i spåret mellan tågen för att granska strömskenan och brädan. Under tiden fick förarna på samtliga norrgående nitton order om att inte använda snabbstarten samt att köra försiktigt och börja gasa på först i backen ned till Skanstull, eftersom man inte ville göra situationen med den havererande skyddsbrädan värre. Några minuter över fyra meddelade TLC att alla kunde köra som vanligt igen och att det var lugnt att använda snabbstarten. När Veoliahoran åkte förbi såg det ut precis som vanligt med mörknat snett trä och smutsavlagringar. Vi får väl vänta och se om det blir bytta brädor stn Gullmarsplan framöver.

Ännu en tur ropade in en spya i sin silverfisk, över säte och golv denna gången. Föraren hade spånat spyan i Hagsätra, det var bara för jourstäd att kavla upp ärmarna och rycka ut med sin vagn igen.

Samtidigt sprang en hund runt på plattformen i Farsta strand, tur 6 såg inte till någon ägare och hade avgångstid. Tur 7 blev ombedd att se om hunden fanns kvar. Det visade sig att en ägare fanns, både hund och matte/husse befann sig en stund senare på sjuans tåg för färd in mot stan. Sjuan berättade att han sagt till ägaren att koppla hunden av säkerhetsskäl. Hm. Med sådana hundägare är det ju inte så himla förvånande att jyckarna ibland springer ner på spåret och orsakar trafikkaos. En del personer verkar inte alls vara särskilt rädda om sina djur.

Kvart i sex bad tur 24 i Åkeshov för femtioelfte gången på dagen om att få trycka P för att kunna avgå söderut (V3 drogs med en permanent 1031). Föraren beordrades tura om till 75 och ställa in Farsta strand, TLC hade nu tröttnat på ropandet och ville äntligen bli av med tåget. 75:an (som ändå snart skulle in i hallen) stod parkerad på Brommabryggan och blev självfallet en ny 24:a med destination Skarpnäck. Uppe vid Gullmarsplan bytte förarna plats med varandra. Slutet gott…

Nästa spya visade sitt stinkande tryne och stackars jourstäd kallades ut till ännu en tur.

Strax efter sju ropade svarvvagnen i Vällingbydepån på radion till TLC, som snabbt undrade om han var klar att börja rulla samt vilket spår vagnen kom från. Föraren harklade sig och menade att han ropat eftersom tåget inte hade klarsignal. I samma ögonblick valde den gröna lampan att den faktiskt ville fungera och instruktionen blev att åka i transport till Rådmansgatan för att vända på bryggan där. Det blev fallet även för de övriga transporterna till Bromma under kvällen.

Tur 25 fick höra från en trafikant att en av glaspanelerna i passagerarutrymmet hade lossnat. Det var bara att kolla det på ändstation och ett av fästena som höll glaset på plats hade lossnat, det andra fästet höll även det på att lossna. Än så länge verkade det dock hålla. TLC körde med sitt sedvanliga; ‘bedömer du att vagnen kan gå i trafik’ vilket alla förare vet egentligen betyder att de redan ändå har bestämt sig för att den kan rulla vidare. Det är ytterst få gånger tåg byts/tas ur trafik direkt. -Legenderna säger att det först är när alla ‘dörrparet avstängt’-lappar är slut i hela tåget som det inte finns något annat alternativ… 😉

Dagens hjälte var definitivt jourstäd, som sedan återigen fick ge sig ut på uppdrag efter att ännu en tur fått en spya och en annan tur fått en ‘förorening’ (skit/piss/etc.) i sin V2:a. TLC borde hedra de tappra städarna med en lyxig hjältelya samt en egen bat-signal på mässtaket Gullmarsplan, så jädra mycket som de fick ränna runt ikväll.

Annonser

10 responses to “Pizzan i silverfisken

  1. Det är bara lill lördag en gång i veckan å där å med basta! 🙂

  2. No kidding. Det enda som saknades var klotterligisterna! :-/

  3. Klotterligisterna å Hässelby respektive Hagsätra kidsen som drar ner alla nödbromshandtag m.m som de kommer åt.:/

  4. Mjaaha! Jag tror att jag vet vem du är nu, jag har snokat upp dig på fejsbok, tror jag. *snoka*

  5. Är ni säkra på att det är lill-lördagen som är orsaken? Så att det inte är vinter****sjukan som dragit igång?

  6. Eek, a cat: Vem har du nu snokat upp? Det är fult att snoka!

  7. Men jag är ful, så jag får…

  8. Nåja, man kan väl inte få allting man vill i livet.

  9. Bah, snokar man slutar det med att man sitter där en dag och har blivit Daniel Nyhlén eller nåt. ;-P

  10. VH: Vem är Daniel Nyhlén?:O

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s