Tio minus

Det började med att bana 2 fick PUT vid T-Centralen kvart över elva på dagen. När brytaren för att göra sektionen strömlös fälldes visade det sig snart att även bana 1 blev strömlös och inte kunde rulla som vanligt. Ersättningsbussar sattes in mellan Slussen och Hötorget för gröna linjen och mellan Mariatorget-Stadion för röda. Cirka 1½ timme senare var trafiken åter igång, med kraftiga förseningar som följd. Det blev inte bättre av att regnet bestämt sig för att ösa över Stockholm hela dagen; läge gul stirrade förarna i vitögat och tycktes hångarva åt deras försök att köra igen förlorade dyrbara minuter. Som om inte det vore nog började extratågen trots alla förseningar att rulla ut på banan och läggas ut framför de ordinarie turerna, som då blev ännu senare. Ingen hann ikapp. Tio minus var standarden för resten av eftermiddagen. När Veoliahoran började jobba satt ett stort antal förare på fel tåg eller hade fått order att köra vidare trots att de hade slut för dagen. Avlösningarna sprack på löpande band och det blev många specialvarianter på avlösningar allteftersom TLC försökte lappa ihop både turlistans avgångar samt förarnas kommenderingar.

Flera rapporter kom under mörkrets fall över staden om att Skogskyrkogårdens plattformsbelysning var mörk. När N ropade undrade man om gatubelysningen nedanför lös. Jodå, det gjorde den, sade N. Konstigt tyckte TLC, men lät sedan saken bero en stund. Ett antal rapporter senare beslöt man sig för att stänga stationen då den var svart och helt sonika köra förbi den. Förbikörningen inleddes 16:57, förarna skulle informera trafikanterna när de kom till Tallkrogen repektive Sandsborg om att ersättningsbussar satts in sträckan Tallkrogen-Sandsborg för de som skulle av vid Skogskyrkogården. Kvart över sex öppnades stationen för trafik igen, då man lyckats få igång belysningen på plattformen.

Medan detta pågick fortsatte förseningarna, det var som om bana ett aldrig riktigt hade hämtat sig från stoppet tidigare under dagen. Det gula läget ju även det, som ovan nämnts, hade fångat oss alla i ett dödläge. Många turer fick därför vända upp på diverse roliga ställen för att kunna gå någotsånär i tid. En artontur fick exempelvis vända vid Thorildsplan, andra fick vända Islandstorget eller Krillan.

Mitt under rusningen meddelade tur 43 att en 14-15 årig tjej stod på söderspåret Skanstull och visade med gester åt föraren att han skulle köra över henne. Han stannade såklart direkt och sände på radion. En trafikant drog upp tjejen på plattformen, hon verkade dock vara lika instabil som tidigare. Polisen ryckte ut och ordningsvakt tillkallades för att omhänderta henne. Föraren hade ett gott signalement att ge dem. Han lät småchockad men var enligt egen uppgift okej, han hade sett henne i god tid. Samtliga tåg i båda körriktningar uppmanades ta det mycket försiktigt infart Skanstull utifall att tjejen skulle göra något dumt innan polisen kom fram. Tågen saktade in, förarna liksom polisen var uppmärksamma och beredda på det värsta medan sökandet pågick. Men ingen kunde hitta tjejen igen, hon hade försvunnit från platsen.

Ungefär samtidigt beordrades tur 79 att bege sig utåt Hagsätra till för att bli vantringståg, eftersom nittonturerna hunnit bli duktigt sena genom stan. Tung trafikantbelastning plus stora förseningar är liksom lika med kaos… 79 gick i 41:ans tid norrut och det blev sedan förarbyte i Rågsved. Samma procedur upprepades med flera fyrtioturer. Efter att ha vantrat åt 44:an fick 79 sedan åka tillbaka upp till Hagsätra och agera vändhjälp åt tur 31 samt 32. Det sista vantringsuppdraget blev att köra i 33:ans tid från ändstation och möra upp gamla 33 norrut. Stureby blev bytesplatsen, föraren på 33.an hoppade över på sitt nya tåg och låg äntligen i tid. Tur 79 rullade tillbaka för att sedan äntligen få gå i transport ner till Vällingbydepån.

Efter att tur 8 råkat ut för ett smärre missöde fick evenemangståget 94 tura om och vikariera som en ny tur 8 till Farsta strand och sedan norrut till Gullmarsplan för att tas ur trafik. Medan den gamla åttan rullade in i Högdalsdepån fick 94 återgå till att vara evenemangståg och tågväg lades upp mot Pollak, där det skulle bli till att invänta evenemangets avslutande samt order om destination och avgångstid. 94 var dock tvungen att låna plattform tre en stund, för att släppa av tre trafikanter som hade missat att tåget tagits ur trafik. Med ännu en nitton försenad gick detta utmärkt.

Under tiden fick ännu en artontur problem. Ettan fick lov att med hjälp av en stationsvärd stänga av sin V2 på grund av invändigt blött klotter. Med lite tur skulle det hinna torka på resan genom stan så att vagnen kunde öppnas igen för resenärer. Kvällen bjöd på flera andra klotteranrop men av mindre slag, det verkar således som om sprejligisterna har vaknat ur sin höstlovsslummer från gårdagen.

Allt som allt var det en riktig skitdag på jobbet, men vi förare gör som alltid; kavlar upp ärmarna och knotar på ändå. Det var iallafall tack och lov inte blixthalka denna eftermiddag, regnet var av det bra slaget som rinner undan från rälen och därmed gör att bromsarna biter rätt bra. Vi hade en himla tur som slapp duggregn. Tänk go’vänner vilka förseningar vi hade varit uppe i då…….

Annonser

14 responses to “Tio minus

  1. Tur att det inte blev yttligare en put och tjejen inte stod på norrspår då hade det kokta fläsket blivit stekt. F.ö så kan man ju tycka att trafikantetn borde hållt kvar tjejen tills polis anlänt. Men det verkar vara höst deppritionen som slagit till?

  2. Trafikanten hade nog inte befogenheter att hålla kvar tjejen. Den som inte är polis (eller på annat sätt har polisiära befogenheter) får ju endast kvarhålla en person om han/hon sett personen i fråga begå ett brott som kan ge minst ett års fängelse.

    Det finns nog undantag som jag inte kommer ihåg för stunden, men ovanstående är grundprincipen.

  3. Jag tror nog att polisen och eventuell åklagare hade sett mellan fingrarna om det handlar om att rädda någon från att springa framför tåget…

  4. Och i värsta fall kan man kanske hävda att personen försöker sig på sabotage av ”den allmänna samfärdseln ”…

  5. Påtal om Put så har vi tyvärr i skrivande skede fått en put i Norsborg inrapporterat också. :/

  6. Och grov misshandel på plattformen i GUP. O heeeelga naaaaatt…

  7. Eek a cat, natten har inte börjat så frågan är om det inte ska ske ett rån och rånarna är maskerade med halloween masker också.

  8. Dom verkar jobba på det:

    # 20:28 Knivrån i Skarpnäck

  9. Att polisen inte stannade tågen GUP ikväll? Stackars kille, han såg ut att ha gått fem ronder mot Tyson när de jobbade på honom i ambulansen. På plattformen rann blodet över kanten och droppade ned på spåret. Ryyyyys.

    spike: Jävlars, rena spåkärringen!

    eek: Hjälp, Mike Myers är lös i närområdet!

  10. Som om vi inte haft nog med PUT igår så förolyckades en 17 årig herre på Lidingöbanan när han vid hållplats Larsberg skulle sparka på tåget, halka och hamna under första hjulparet.

  11. Spike: Det kallar jag att vara klantig.
    Somliga straffar Gud med detsamma 😉

  12. Nej, det kallas naturligt urval…

  13. Även Djurgårdslinjen fick igår joina ”PUT gruppen” än äldre herre som hade för bråttom till bussen sprang rakt ut framför spårvagnen och sen var det tack och godnatt. 😦

  14. Tunnelseende, skygglappar och stress är ingen bra kombination…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s