Manic Monday

Arbetspasset började med fågelkvitter och Veoliahoran anade att fåglarna nu börjat fly fältet inför vintern. Kvar lämnar de bara kraxande trafikanter. Men oroa er inte; kamikazeduvorna på Gullmarsplan är fortfarande kvar och roar oss alla med diverse kaosartade flygmönster.

Vid en sisådär tjugo över två ropades det in om sjukdomsfall i Kristineberg. Medan ambulansen inväntades blev det stor apparat kring att man skulle skicka tåg på motspår under tiden för att minimera förseningar. Stoppet blev relativt kort, iallafall.

En halvtimma senare hörde B på 23:an av sig på radion, han skulle kolla igenom tåget efter en kvarglömd väska i Skarpnäck men hade inte hittat någonting. Efter att ha meddelat detta tillade han: ‘Å andra sidan har jag en man utanför tåget som står och rotar igenom en väska. Det kanske är den?’ TL tyckte det lät jätteskoj och skrockade gott: ‘Jaaa -det kanske det är hörru.’ Intet mer sades om väskan. Man kan väl som alltid konstatera att det är rena miraklet om någon hittar ens saker och lämnar in dem om de glöms på ett kollektivt transportmedel. Ju fler repor en sak har, desto större chans är det att den återfinns i tåget när föraren går igenom det. Är det en sprillans ny pryl, en full väska eller en plånbok är det kört. De trafikanter som hittar sakerna tycks dessvärre i åtta komma fem fall av tio leva efter devisen ‘finders-keepers’… sorgligt, men jävligt sant.

Händelserna duggade tätt mellan två och fyra. Nästa tåg med trubbel på radion var tur 32 i Hagsätra, föraren hade försökt flera gånger men kunde inte få upp dörrarna. Hon blev givetvis tillsagd att omaktivera, vilket gjordes. Dörrarna gick sedan att öppna. Men en olycka kommer sällan ensam och efter att 32 lämnat Hagsätra fick 33 och 34 problem, då det blev eldriftsfel däruppe. Ingen linjespänning gick att uppbåda. 33 meddelade att han inte hade några konstiga felkoder, mest småstrul med annat kring tåget. TLC bad honom vänta, de skulle ringa elgubbarna pronto. Sagt och gjort, några minuter senare kom strömmen tillbaka i strömskenan och 33 kunde tuffa norrut. 35:an, som fått order att stå kvar nere i Högdalen på mellanspåret när han kom dit, fick nu kontraordern att köra som vanligt.

Bara minutrarna efter detta fick tur 29 vid Medborgarplatsen ett nödbromshandtag draget. Föraren förklarade att hon var tvungen att gå bak och återställa. Under tiden stoppade man 36:an i Gamla stan och tanken var även att stoppa 8:an i Slussen, men den ordern kom aldrig varför föraren på åttan (som missat stoppet) snart undrade varför han hade tågkänning. Men V på 29:an hade läget under kontroll och kom fort på rull. Självklart var det, bland de som satt i sektionen där nödbromsen dragits, inte en käft som sett någonting.

Sedan blev det tågbyte för tur 34. TLC upplös tur 50 om att han skulle bli inlagd på plattform fyra i Högdalen, han skulle tura om och invänta gamla 34 som låg bakom. De gamla vagnarna som kom in till mellanspåret skulle 50 sedan ta ner i depån, eftersom han var en extratur och de ville bli av med vagnarna. Veoliahoran missade helt varför bytet skett, kanske var det plattor eller något vagnfel a la permanent 1031? Småmeck blev det, i vilket fall.

En timma senare ropade en tur och sade att enligt trafikantuppgift hade några killar lyckats pilla bort en takstång och slängt ut den på plattformen Skanstull medan andra gick på. Kanske kunde någon kila dit och titta på det? Personal skickades ut för att samla in pinnen så att ingen gjorde illa sig på den eller fick för sig att kasta ner den på spåret.

Efter Skanstullsplockepinnet lugnade banan ned sig ett tag. Snart började dock det roliga igen när tur 32 gick i sekundär mod Medborgarplatsen söderut. 29:an stannades i Slussen och ettan fick vänta i Gamla stan medan C omaktiverade tåget. Spänningen var olidlig; skulle man få lov att stanna turerna 33, 20 och 2 också? Omaktiveringen fungerade och C bad om tillstånd att trycka P. En stunds vidare dramatik senare fick han tillbaka börvärdet -trafiken kunde släppas på som vanligt bakom. Och här hade Veoliahoran hoppats på tvärstopp samt cowboyvändningar till höger och vänster. Bloggskadan gör sig påmind…

Men varför hoppas på tvärstopp när verkligheten är så mycket mer poetisk? Klockan nio stannade man tur 40 i Rågsved och bad honom byta körände där eftersom all trafik upp till Hagsätra nu var inställd på polisens order. Det hade varit väpnat rån i Hagsätra centrum och lagens långa arm ville leta igenom 39:an som strax hade avgångstid. Samtidigt turade man om 40 till 39 för att gå rätt tid norrut från Högdalen. Man beräknade att genomsökningen skulle vara klar inom kort varför tur 39 då fick bli en ny 40. Tio minuter efter stoppets början kom polisen till platsen, två minuter efter det kom klartecknet att man nu kunde släppa på trafiken igen. Poliser kunde under resten av kvällen ses patrullera olika söderortsstationer. Huruvida det rörde sig om rånet eller bara en allmän extra insats förtäljer inte historien.

Vid elvarycket fick nian höra att en dörrkåpa i tåget hade lossnat, han gick bak och inspekterade för att finna den på svaj. Den plockades ner och förpassades till första bästa mellanhytt för senare montering. Strax efter nians rapport kom ett samlat anrop från ettan, som hade blivit hotad av en kille i Farsta centrum. Killen satt nu med sin kompis bakom ryggen på föraren och åkte med mot ändstation. Södra bilen beordrades omedelbart sätta kurs mot Farsta strand och ordningsvakter tillkallades. Föraren på ettan hade sett killarna gå mot utgången, men för säkerhets skull blev han tillsagd att stå kvar och vänta på vakterna som var på väg. Ett bra signalement senare stannades tvåan stationen innan medan vaktingripande skedde. En kvart senare kunde tvåan börja rulla ner mot stranden. Återigen påminns man om hur utsatt man är i jobbet som förare. Något pundhuvud kan alltid komma på att det vore kul att nita föraren och åka med för att plocka denne under vandringen till ny körhytt. Det är fördjävligt. Kära facket, säg till arbetsgivaren att ge oss pepparsprej, för fan!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s