Småljummet

Med en måndag som gårdagens var det skönt att få en betydligt lugnare tisdag. Radion var mestadels tyst om man bortser från allmänna småsaker. 41:an fick en dörr nödöppnad av ett ungdomsgäng i Rågsved, 24:an råkade dra körspaken i nödbroms (vilket är lättare än man tror) och tur 38 hade lyckats få vagn 2246 som V3:a, vilket innebar att förare efter förare rapporterade in att de fått felkod 1031. Men i 2246 betyder inte det att man måste trycka P vid start från ändstation, utan istället får man 1031 under körning. Den brukar inte påverka tåget så mycket, men förr eller senare leder det hela säkert till att vagnen flippar ur och blir en trasa när banan som minst behöver det.

Tur 76 fick en hop felkoder, bland annat om drivning bortkopplad eller dylikt. Sammanlagt innebar de att föraren max kunde köra 60km/h och eftersom tåget ändå skulle ner i depån blev det ingen större affär kring det. Efter avstämning med depån fick man höra att felkoderna inte borde påverka driften i stort.

Senare på kvällen ropade tur 40 in att en 17-tur hade en stor målning på V1:an, såpass stor att den gick från plattformskanten och upp till tågtaket, färgen låg även över fönstren. Tur 25 fick order att inspektera vagnen i Skarpnäck. 25:an fick någon timme efter detta lov att köra ner i Högdalsdepån och plocka ut ett nytt vagnsset och krypa efter nitton norrut för att gå i rätt tid vid Gullmarsplan. Tur 7 och 9 gav påslag till klotterstatistiken genom att rapportera invändigt klotter i sina tåg. Femman hade däremot andra problem; han råkade ut för fyra illbattingar som höll i dörrarna på varje station och meddelade detta till TLC, som i sin tur tillkallade ordningsvakter. Dessa skulle plocka av grabbarna vid T-Centralen, men missade dem. Dörrarna fortsatte hållas söderut och femman lät återhållsamt ilsk på radion. Beskedet blev att färska vakter kom vid Gullmarsplan. Denna gång åkte grabbarna av. Tolv minuter efter det kom två nya killar och ville hålla i dörrarna på femman…

Kvällens skönaste depåinkörning tillfaller tur 23, som kört in på spår 12 istället för spår 13 i Vällingbydepån. Han fick byta körände för att köra upp i Vällingby och köra in på nytt… men han kom inte så långt. På mellanspåret stod tur 24, som skulle ha spår 12. En frustrerad förare på 23:an menade att det blev för mycket meck, han böt körände en gång till och rullade tillbaka in på spår 12. 24:an, som ändå inte hade begärt spår än, fick köra in på 13 istället. All Veoliahorans sympati går till den arme föraren som fick knata fram och tillbaka mellan hytterna; Vällingbydepån är inte världens lättaste att köra in i ibland. Det är många växlar att hålla reda på.

Annonser

10 responses to “Småljummet

  1. Nu verkar dom iaf ha satt upp skyltar till alla (?) växlar. Innan renoveringen saknades det ju på var och varannan. Alvikarna hade ju koll på det där, men när man kom som guppare så stod man helt plötsligt halvvägs genom en växel när man upptäcker att man inte har en jäkla aning om vart man är på väg… 😛

  2. Jag kan ”förstå” att visa tycker det är roligt att måla en vagn, men var ligger det roliga i att hålla upp dörrarna? Sedan att ingen i vagnen reagerar. Visst om det sker en eller ett par gånger skulle nog inte jag göra något åt det, men om det skedde på varje station skulle nog mitt tålamod ta slut rätt snabbt.

  3. Eek a cat: Såhär kan det sluta när en guppet förare ska köra in i VY:
    [IMG]http://i211.photobucket.com/albums/bb12/Sparkfot/Vy16_9.jpg[/IMG]
    Vagnen är 2056 som hade fått sin V3a målad i Ängbyplan. Stackars C fick ju också delar av guppets innertak i huvudet. Maximal otur..

    Vh: Du glömde få med att 18/5 fick sin V3 fylld med pepparspray/tårgas igår kväll efter en lite intern uppgörelse mellan två trafikanter. Blev till och utrymma och köra i transport till Fas där TLC (som vanligt) ville att man skulle öppna vagnen igen.

  4. Spike: Hahah, skönhet! 😀

  5. eek: Ja, nu är det bara fråga om att få en del av växlarna i kontroll. De har en tendens att flyga tillbaka ibland. Växeln in till spår 1 minns jag att jag har ställt om sju gånger vid ett tillfälle i våras.

    j: Hade de varit bara två kanske folk hade reagerat mer. Nu var de fyra och klockan var väl kvart över åtta… få personer ute, mao. Dämpat civilkurage, månne?

    spike: Underbar bild! Hehehe. 😀

    Borde inte vagnen ha vädrats ur ordentligt först? Typiskt. Stackars nya passagerare, hoppas att ingen astmatiker hamnade på turen direkt efter. Jag inte så mycket glömde som missade den händelsen. Veoliahoran äter ju och byter körände precis som vanliga dödliga.

  6. VH: Jag började fundera på om du var odödlig… 😉

  7. Bah. 😉

  8. Vi får införa nolltollerans direkt, så fort någon snorunge håller upp dörrarna i längre en 1 minut så utrymmer man på dirren?
    VH: 18/5’s missöde skedde förvisso runt 23.30-23.45 å jag gissar mig på att du jobbar mellan in eller In tjänst?
    Nu minns jag inte riktigt vilket spår trasan skulle in på i Vy men tror det var 17-19 och ja, som synes gick det som det gick. Gud straffar somliga fortfare än andra!

  9. spike: Låt oss säga att mina arbetstider är ytterst varierade. Men jag sliter ju så hårt med mina tentakler som spakar alla tåg samtidigt. 😉

  10. Så VH går på DK? :-O
    Trodde att VH var rutinerade nog att ha fasta tidsramar? Men icke..

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s