Artondagen

Rusningen började en timme tidigare, helt i enlighet med fredagsschemat. Mängder av stockholmare skuttade likt ystra kalvar på grönbete ut i trafiken för att ta sig hem. Trots folkmängden var det relativt lugnt ute.

När tur 4 hade bytt körände och lastat i Vällingby för att gå söderut mot Farsta strand, fick föraren upp felkod 56. Två alternativ fanns; trycka P och se om det hjälpte, samt omaktivering utifall att det inte alls hjälpte. Självfallet fungerade inte P-knappstryckandet, efter omaktiveringen hoppade samma felkod upp som en hånfull gubben i lådan igen och turen blev fången på mellanspåret. TLC lovade att skicka ut hjälp, under tiden ordnade man så att de andra ordinarie artonturerna fick vända i Hässelby gård efter att ha släppt av passagerarna i Vällingby. Fyran menade att omaktivering kanske skulle fungera från en annan hytt och gick bak för att försöka sig på detta. (Nu var tåget tomt, alla hade flytt till en södergående nitton.) Minutrarna tickade makligt fram och plötsligt meddelade tur 4 att hon nu hade klarsignal, hade nycklat upp i V3 och därmed kunde flytta på sig.

Tur 11 harklade sig inte långt därefter och rabblade upp ett antal fascinerande felkoder ur 800-familjen. Det behövdes dessutom tryckas P eftersom tåget prompt gått i nödbroms noll tågkänning till trots. V1:an tycktes bete sig lite konstigt under eftermiddagen, bland annat hade den fått för sig att börja fullbromsa även fast föraren hade gott och stadigt börvärde infart Alvik. Artontågen verkade vara de enda som det hände saker på, snart sade TLC åt tur 78 att en av hans trafikanter hade glömt en laptop på tåget och att den skulle letas efter i Alvik. För ovanlighetens skull hittade föraren faktiskt laptopen och allt var frid och fröjd. Efter att 78 räknat upp vad som mer fanns i datorväskan ropade tur 10 från Thorildsplan och meddelade att en av betongklumparna som tyngde ned plasten över allt det nykaklade lätt kunde hamna på spåret. Med tanke på att några fyllor redan hade ropats in var en dylik händelse inte alltför osannolik att tänka sig.

Trubbelmönstret med bara arton bröts när tur 22 påpekade att dörrarna i hans tåg stängt sig automatiskt i Bagarmossen och att han fått göra om hela dörröppnings/stängningsförloppet. När dörrarna hade öppnats första gången tyckte de att folk fan inte skulle få kliva på och hade helt sonika direkt stängt sig igen… Efter en kort avstämning mot loggen ombads föraren skriva en felrapport på detta, då det hade hänt i Kärrtorp tidigare.

Någon gång runt sextiden varnades tågen som passerade T-Centralen för att det låg ett sjukdomsfall på plattformen. Det skulle inte bli enda sjukdomsfallet för kvällen; 31 ropade från Hagsätra ett tag senare och menade att han hade ett mycket berusat sjukdomsfall ombord. Sändningen var oerhört sprakig, det lät som om personen hade däckat eller kräkts ner sig eller något liknande. Hjälp efterlystes. En timma eller två efter det hörde tur 9 av sig från Farsta där det låg en ung kille utslagen på plattformen. Föraren gick fram för att se efter hur han mådde, TLC rådde honom ta det försiktigt ‘så att det inte är någon som är tokig eller så’. Inget mer hördes kring den sistnämnda incidenten, förmodligen vaknade väl grabben. Man kan iallafall lugnt säga att det kommer bli en spännande helg om folk ska svimma till höger och vänster. Visst har det varit litet väl många sjukdomsfall på sistone?

När Veoliahoran körde sitt sista tåg kom en herre fram stn Skanstull och meddelade att man skulle köra försiktigt. Han hade nämligen anlag för åksjuka. Mannen kisade pillemariskt och pekade menande på Veoliahoran, som lovade att köra jättefint. Han nöjde sig med det svaret och raglade på sant hela havet stormar-manér in i tåget tillsammans med sin systembolagspåse. Alkoholdimman låg tung i luften. Anlag för åksjuka, my ass. Men det var en himla gullig replik iallafall! 🙂

Annonser

3 responses to “Artondagen

  1. Tja dessa fyllor, gårdagen bjöd dock på att våra kära röda små tomte ordningsvakter fick en minderårig LOB(lagen om berusade personer) vid Gullmars, och personen ifråga var endast 14 år gammal och kl var då runt 18 tiden. Dagens ungdom. 😦

  2. Underligt att han inte frågade om han kunde få sitta längst fram också, så att han kan se spåret… 😉

  3. spike: En LOB på en fjortonåring? Herregud, jag känner mig stenålders som säger att när vi var i den åldern var inte sprit aktuellt, det kom först några år senare. Dagens ungdom, i sanning.

    Bea: Precis, om man nu ändå ska sätta upp kriterier för körningen kan man ju ändå ta och övervaka den också. 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s