Sardinburken rullar

Som ni säkert vet ämnar SL låta två inredningsstrippade vagnar rulla runt på bana 2 från och med januari. De ‘nya’ vagnarna har färre antal sittplatser vilket innebär att man praktiskt taget står och åker. Precis som Urspårning har skrivit har PRO och DHR reagerat med den sedvanliga paniken, vilken går ut på att det är sjuhelvetes massor med diskriminering att ha vagnar där folk tvingas stå. Tänk på de handikappade, de gravida, etc. De glömmer totalt bort att dessa två vagnar innebär både en modernisering samt en urbanisering av tunnelbanan. Nåväl, diskussionsinläggen som följde på originalartikeln blev en egen artikel: SL behandlar oss som boskap. Där betonar många moderniteten medan andra indignerat hävdar att vagnarna är en skymf mot dem som betalar för sig. Inte alltför färska nyheter: vi kör dagligen runt tusentals som inte alls betalar för sig. (De sistnämnda är även anledningen till de nya superspärrarna.)

Att det finns färre platser bör i förlängningen innebära att de i sagda vagnar börjar prioritera vilka som ska få sitta. De bortskämda massor tonåringar som slänger fötter, väskor och dylikt på sätena har aldrig lärt sig att ex. äldre ska beredas plats eftersom det ändå alltid har funnits säten till de flesta. När färre platser finns sker oftast en attitydförändring som bygger på logiskt snarare än idiotiskt urval. Modellen som ska testas nu finns redan på ett antal platser världen över, det finns ingen anledning att tro att den inte skulle fungera i Stockholm. Eller som Hatbloggen uttryckte det hela; varför ska det fortsätta daltas med trafikanterna i Stockholm när övriga världen uppenbarligen inte gör sådant. Nej, SL går åt rätt håll. Som det är idag får inte folk plats i rusningen och signalsystemet gör det omöjligt att pressa in fler avgångar (vilket givetvis är det första lekmännen börjar gasta om borde införas istället).

Men vem vet vad folk kommer att gnälla om härnäst?

Inglasandet av stationer som SEKO har föreslagit är ännu ett steg mot en modern tunnelbana. Det skulle minska antalet olyckor radikalt, ty inte fan kan folk klättra ner på spårområdet eller slänga sig framför tåget om det finns en vägg mellan dem och spåret. SL säger att det blir för dyrt (med den kostnad som nämns förstår man om ekonomerna får kallsvett, minns dock att liv är ovärderligt) och de horder av killar/män vilka använder spåren som offentlig pissoar kommer säkerligen bli besvikna. De har dock plattformen kvar att pissa på, vilket de flesta av bägge könen ändå gör på fyllan.

Kanske vore en omfattande toalettbyggnation värt att satsa på i kollektivtrafiken?

Annonser

20 responses to “Sardinburken rullar

  1. Sanning. Och jag undrar om inte de som är mest upprörda över det hela är de som vägrar ge upp sin ömma plats för någon som verkligen behöver den.

    Om man glasade in stationerna så skulle vi nog få sen en hel del underhållande situationer den första tiden, tänk alla snubbar som klämmer fläskfilén när de ska vattna makadammen, eller upptäcker för sen att det är glasruta där och stänker ner sig. Det vore nästan värt kostnaden bara för det… 😛

  2. …men allvarligt – hur himla svårt vore det att ha som standard ett trevagnarståg där V1 och V3 består av enbart ståplatser, och V2 som ett ”dagens”?
    (*eh* Ok, det blir strul när vagnarna sk-ter sig, men…
    …det skulle ge en massa utrymme för sardiner, och mängder med sittplatser i mitten! 🙂

  3. Att bygga ut kollektivtrafiken och driva den finansierad helt av skatten vore det bästa. Fler tåg, fler anställda, inga spärrar och bättre stämmning.

  4. Tror inte dessa vagnar kommer vara så illa eftersom det blir mer plats
    – så länge inte detta utrymme används till att trycka in så många fler i en vagn (det vet man ju försås aldrig med SL)

    Sittplats är ändå bekvämast i lågtrafik, när man ändå måste trängas på proppfulla sittplatser där man har armen på den som sitter bredvid, är det skönare att stå.
    Dessa vagnar (dom gamla CX-vagnarna) är ju smalare än C20 också och har därmed även mindre “axel-utrymme” vid väggen och smalare säten.

    Dom som verkligen behöver sitta får nog göra det ändå eftersom det finns ju fortfarande sittplatser kvar och alla CX kommer ju knappast byggas om till ståvagnar.

    Glasväggar vid perrongerna, skulle nog va rätt så bra i vissa fall, skulle nog vara rätt dyrt dock och skulle krävas endel uppgradering av systemet – t ex måste ju tågen stanna exakt rätt.

    Idag stannar dom ju ibland upp till 5-7 m från märket – skulle ju kräva endel skicklighet av förarna att stanna inom åtminstone nån meter (beroende på hur breda plattformsdörrarna är jämfört med tågens dörrar) eller något automatiskt system som styr in tåget.

    Det skulle också bli problem eftersom CX och C20 har olika placering av vagnsdörrarna.

  5. 5-7 meter från hållmärket stannar man inte om det inte bra jävla halt, och då hjälper inte ingen automatik heller. Att stanna inom en meter är knappast några problem, och man kan alltid backa/köra fram lite om det behövs.

  6. eek: Inglasat vore sannerligen skoj, pinksituationerna som går fel skulle iallafall definitivt ge extra valuta åt biljettpriset. 🙂

    pl: Äntligen skulle en del lära sig att V2 inte är så dum ändå!

    Krastavac: Att göra så att kollektivtrafiken blev gratis för de resande skulle förmodligen göra situationen ohanterlig eftersom resandet skulle öka lavinartat. Som det ser ut idag resursmässigt tror jag inte det håller. Någon dag, absolut. Imorgon? Nje.

    c20: 5-7 meter från hållmärket? Uhm, som eek säger måste det vara bra jävla halt då.

  7. Om nolltaxa införs skulle det definitivt behövas satsas mer på kollektivtrafiken. Bygga ut den, lyssna och lyda fackets och resenärernas förslag på förbättringar osv.

  8. Krastavac, att bygga ut kapaciteten för att rymma fler och längre tåg och bygga ut linjesträckningarna är något som tar en massa år. Det är inget som sker automatiskt bara för att man inför skattefinansierad kollektivtrafik, det är inget magiskt i det.

    Tills vi har en större kapacitet så måste vi kunna utnyttja de resurser vi har, exempelvis som i det här fallet med rymligare vagnar.

  9. 5-7 kanske är kanske att överdriva i tunnelbanan, men +/-3 kanske.
    Pendeltågen brukar dock stanna 15-20 m fel ibland
    (men det kan ju vara medvetet också eftersom skulten sitter rätt tidigt på endel stationer)

    Det skulle nog inte vara så stora problem med att stanna rätt – mestadels beror det ju på att det är svårt att se vad märket ligger som sitter nere på marken. Med en markering på väggen i samma höjd som hytten borde det vara lätt att stanna inom +/-1 m

    Problemet med plattformsdörrar skulle ju dock fortfarande vara att CX och C20 har dörrarna på olka ställen

  10. C20:

    Men, näääää, var får du det ifrån? Att stanna +/- några decimeter (räknat från kopplets spets) är normalt inga problem. Och skyltarna är ju inte direkt små, även om de kan vara skitiga ibland men i de situationerna så vet man ju var de sitter ändå (bankännedom).

    En inglasning ligger nog så pass långt fram i tiden, även om vi fantiserar bort dagens beslut, med tanke på kostnader och konstruktion att vid den tidpunkten så har nog CX fasats ut för länge sen.

  11. Jag stod och kollade på stationen när några få tåg passerade föut då stannade dom uppskattningsvis +/-3 m räknat från kopplets spets
    (sen drog jag till med 5-7 för jag tänkte man skulle täcka in även dom som ”missar lite”)

    Jag menar inte att märket är svårt att se på avstånd utan när man kommer så nära att märket skyms av tåget själv (märket sitter ju nere vid strömskenan) – detta sker kanske 2-4 m innan märket, beroende på hur högt föraren sitter och vindrutans placering
    – sedan får man uppskatta hur långt till man ska fortsätta för att komma precis rätt.

    Stanna inom några dm vid t ex en linje på backen är t o m svårt med bil, om man inte har nån skylt eller liknande som sitter en bit upp från marken – och då med ett tåg där man sitter högre och har viss fördröjning i bromsar etc.

    Har man därmeot en markering på väggen i rätt höjd som man ser hela vägen till stopp är det en annan sak.

  12. Nu har vi ju rätt mycket marginal (vi har ju inga inglasade plattformar), så de flesta är väl inte så noga. Men (nästan) alla kan stanna väldigt exakt om det behövs, det är faktiskt inte så svårt. Var man stannar trots att man inte ser märket sitter i ryggmärgen efter ett tag.

    Markering på väggen är en bra idé. Men det funkar ofta liknande redan, man lär sig skarvar i plattformen, ITV:ns placering, märken i väggen etc där det är ”bra” ställen att stanna.

    Jag känner faktiskt inte alls igen att det skulle vara svårt att stanna exakt.

  13. Ok, jo det kan jag tänka mig – men det var ju inte det jag sa heller, att ni inte kan göra det bättre, utan bara hur man brukar stanna vanligtvis och att det kan vara lite svårt med märket på backen (men det är klar riktmärken finns ju – t ex brukar många plattformar på blå linjen ha linjer med canske 1,5-2 m mellan)

    Tycker ändå att många förare brukar köra ganska ok i tunnelbanan jämfört med annan SL-trafik – speciellt på blå linjen, både när det gäller att bromsa ner hyfsat snabbt och ”tima” bromsningarna rätt. Att det går lite sakta in ibland är väl hastighetsrestriktioner (ofta kör dom inte mer än 47 km/h in på plattformarna – men då rullar dom ju oftast en bit innan dom börjar bromsa)

  14. Jag ställer mig fortfarande frågande till påståendet om att förare i allmänhet stannar 5-7 meter (eller tre) för långt. Det finns liksom inte riktigt marginal till att göra det utan att hamna utanför plattformen. Dessutom är det som eek säger; banan sitter i ryggraden efter ett tag. Man lär sig vart konservburkarna ska stanna.

    Tre orsaker till miss av hållmärke går dock att uppbåda:

    1) Det är halt som synden, då biter inte bromsarna. Halkelihalk förbi.

    2) ITV:n syns bara först efter hållmärket. (Ex: innan de justerade ITVn i Blackan fick man köra förbi hållmärket någon meter för att se ordentligt.)

    3) Det ska stannas vid Gubbängen södra, där man numera är tvungen att åka förbi trevagnsmärket för att kunna öppna dörrarna.

  15. Om det är Tub3 man mest tittar på så förstår jag att man ser tågen stanna för långt fram. Orsaken är helt enkelt att man där har mycket stora marginaler — nästan alla plattformar rymmer 10 Cx vagnar, vilket nästan är fyra C20 vagnar. (Undantaget är Husby, där plattformarnas norra del har så att säga murats in.) Jag kan tänka mig att förarna på Tub3 prioriterar en snygg inbromsning framför att stanna precis vid hållmärket när det finns sådana marginaler. Det gjorde åtminstone jag i vissa fall när jag körde där.

  16. Jag har inte undersök det närmare utan kollade vid ett par ställen bara på kul (vid dessa stationer – Fridhems plan grön linje norrgående och T-centralen röd linje södergående, ligger märket flera meter innan grinden i änden av plattformen) och då var det ca +/- 3 m.

    Åker mycket pendeltåg och med tanke på hur dom förarna brukar stanna, så antog jag att dom är rätt slarviga i T-banan också.
    Ett exempel som jag ser från mitt fönster – bor precis vid Kungsängens station och när ett tåg med 2 st X60 stannar, ser jag precis bakändan som sticker fram under bron vid bussterminalen – ibland ser man hela hytten och bakre passagerardörren när dom stannat och ibland far bakändan med rätt god fart in under bron och försvinner ut ur sikte.

  17. Kom och tänka på en rolig grej när man snackar om glasdörrar i tunnelbanan

    Jag gillar Bro pendeltågsstation 🙂

  18. C20, just Fridhemsplan och TCE är såna stationer där man ser betydligt bättre i ITV:n utan att få nackspärr om man åker fram lite längre. Annars hamnar man rätt under.

    Ergonomi ftw.

  19. Ang det med stoppositionen igen, så var jag lite otydlig med att jag förutsatte att förarna kan göra det hyggligt snabbt också. Det är inte så bra om ”stopp-felen” ersätts med lite för tidig broms och ”krypkörning” sista metrarna istället – tågen kommer bli försenade (t ex bara 3 sek slösad tid i snitt per station blir nästan 2 minuter från Hagsätra till Hässelby). Det är just det jag tycker dom är hyfsade på tunnelbanan jämfört med den andra av SL:s spårtafik, då speciellt på Blå linjen.

    Så här ska man köra (detta tåg påminner om C20 – härliga prestanda och ljudet är nästan samma)

    Detta är den äldre versionen av BVE (den andra funkar inte på min dator) – grafiken är inte så bra så det blir svårt att se märken på lite avstånd etc. (lätt att missa när man kommer i hög fart pga det)
    – dock får man kanske passa sig lite mer för halka när man kör på riktigt.
    Lövhalka är inget problem på Blå linjen iallafall då den går mestadels i tunnel.

  20. Din kommentar laddade inte först – haha, ITV:n är ju inget man har tänkt på när det gäller stopplatsen.

    Jag säger heller inget om din körning men tvekar på att alla är lika bra – speciellt när det gäller att stanna rätt utan ”kryp-körning”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s