Jubileum!

Det hundrade inlägget kom alldeles för snabbt… vi lämnar över till spärrvakten! Take it away!

Vi i spärren har en intressant närkontakt med våra resenärer och ändå blir jag fortfarande förvånad när jag träffar dem privat. Härom veckan satt jag på pendeltåget. I Sollentuna kommer två konferensdeltagare springande med brickor om halsen och gratisprylar i händerna. De kastar sig in i tåget med minsta möjliga marginal och dunsar ned framför mig. När de har fått flåsa av sig en stund vänder sig den ena resenären till den andra och säger ”du varför sprang vi, vi har ju inte bråttom?”. Resenär nummer två svarar insiktsfullt: ”jag vet inte”.

Lokaltrafiken i rusning liknas bäst med ett lämmeltåg, en börjar springa och då springer alla efter. Vi klämmer och trampar på varandra och håller upp dörrar (även de som vanligtvis ondgör sig över alla snorungar som håller upp dörrarna). Panik uppstår utan någon egentlig anledning. Majoriteten av resenärerna är ju ändå rutinerade stockholmare, hur kommer det sig att de inte lyckas lära sig att det knappt är 3minuter till nästa tåg i rusning? I spärren överfalls vi av folk som anser att deras brådska berättigar dem till inträde utan att först visa färdbevis och ve den spärris som har mage att följa SLs instruktioner och visera alla biljetter.

spx: ”Hej, kan jag få titta på ditt kort.”

resenär: ”Va?”

spx: ”Jag måste visera alla biljetter för hand, om du vill kan du dra ditt kort själv, det går minst lika bra.”

resenär: ”Är du dum i huvudet? Jag kommer ju missa tåget!”

spx: ”Det var tråkigt att höra, kan jag få se på kortet tack?”

resenär i bästa fall: ”Här!” (sannolikt så slängs kortet till en med förakt och ilska)

resenär i värsta fall: ”Jävla (veolia/connex/SL)hora!!!” och går sedan och drar kortet själv.

Men det viktigaste av allt är ju att vi gör vårt jobb oavsett om vi får dagens ros eller ej. Jag har en kollega av den nogranna och pliktskyldiga typen som ofta får kommentaren ”Vad heter du? Jag ska ringa kundtjänst/din chef och berätta om hur du behandlar mig/oss/folk”. Hon svarar ”Jag heter xxxx och du får gärna ringa och berätta att jag gör mitt jobb

6 responses to “Jubileum!

  1. Okej.. för det första: Grattis till det hundrade inlägget 🙂 För det andra: Är det uppgjort på något vis så att ni två som skriver har 100 inlägg i var?? Eller har jag misstolkat allt nu? Kommer de följande inläggen att bara skrivas av den som sitter i spärren… :s

  2. Vi skriver när andan faller på och varvar.

  3. du får göra en gunvald då!

    ”om du inte håller käften nu kan du få en tandläkarräkning på åtta tusen”

  4. VH: Egentligen så skulle ni kunna producera två inlägg per dag, varsitt så blir det en extra trevlig läsning. 🙂

  5. Spike: Nejmen, det orkar vi ju inte. 🙂

  6. VH: Lata jävlar. 😦

Kommentera

