Bara fyra sekunder

Vem minns inte den där hiskeliga landsplågan Fyra sekunder med Magnus Uggla? Nåväl, det var i varje fall hur lång tid det brukade ta att överlämna tåget i Högdalen när de nya depårutinerna först infördes mitt under sommaren. Man hade varit fiffig nog att ställa upp en pulpet mellan spåren vid sexan, vilket innebar att det inte blev lika omständigt som vi förare hade föreställt oss. I Vällingbydepån var det mer omständigt, där var man tvungen att knata in till vagnmästaren och överlämna tåget. I HÖ var det som sagt tack och lov bara att stanna förbi pulpeten, lyfta pennan och svisch-svosch så var allt klart för hemgång. Men liksom i Ugglas text är underbart kort. Snart blev det skyddsombudsmöte, där det enhälligt koms överens om att Gupförarna också skulle få dratta en extra bit in till vagnmästaren. Det lägger på cirka tre minuter efter att man lämnat tåget på anvisad plats. Vare sig roligt eller praktiskt (särskilt om man är lite sen in för att något annat tåg har fått gått före, eller liknande).

Man skulle kunna tro att man med den lilla åtgärden vill se till förarnas hälsa eftersom det blir ett jävla powerwalkande till bussen eller tunnelbanan, men det riktiga skälet är nästan roligast; man har flyttat på överlämningsplatsen eftersom det fanns risk för att bli påkörd. Hm. Tjaaaa… då hade man fått stå väldans konstigt till, eftersom pulpeten låg mellan två spår. (Med gångbryggor och pelare emellan dessutom.) Argumentet gick som så att sannolikheten för att bli påkörd inne hos vagnmästaren är mindre. Det får man väl hålla med om. Men det är ändå för härligt dråpligt! 😀

En trött och småarg kollega klagade bistert över detta fenomen, eftersom det uppenbarligen hade blivit många missade tåg på sistone. Kollegan ville inte behöva ränna som en skållad iller upp till Högdalen för att ta sig hem, utan föredrog att promenera i halvrask takt. Men nu hade tåget blivit småsent in i depån och de extra minutrarnas pålägg hos vagnmästaren hade sinkat tidsschemat.

Det är ironiskt att vi ska behöva fortsätta tänka på klockan, tidspress och stress även efter arbetet. Men, men. Vi får tänka som såhär; Alvikförarna har det värre, det tar avsevärt mycket längre än tre minuter att överlämna tåg i VY på grund av kontorets placering i förhållande till hallen.

Kanske hade det varit bra att ha två små kiosker med pulpeterna i direkt utanför hallarna, eller skulle det bli praktiskt strul med det också?

Annonser

8 responses to “Bara fyra sekunder

  1. Man undrar ju hur folk får vistat i depån öht om det är så lätt att bli överkörd. Jag trodde i min villfarelse att det var vårat jobb att uppehålla oss på spårområden.

  2. Sägnen säger att en nyutexaminerad tutf blev så skrämd av ett tut som passerade pulpeten när denne var i färd med avlämningsproceduren i Hö att skyddsombud kontaktades och pulpeten efter detta flyttades.
    Trot den som vill….

    Sen kan man undra till vilken nytta denna extra byråkrati är. Inte står rangering eller reneriet och väntar tills tåget är inskrivet, nä dom hugger det på momangen..
    Kollade en rangerare i Vy som låtsades pyssla med sina papper när jag kom in med ett tåg. När han trodde jag var utom synhåll tog han tåget och körde till Ö1, fulingen.

  3. Hmm… jag undrar om stressade och tidspressade, efterjobbettrötta förare som har sprungit som skållade råttor för att komma med tåget också kastar sig in mellan dörrarna i sista sekunden?

  4. Varför skulle de göra det, när det finns hyttnycklar?

  5. tutf: Ja, de gånger jag har lämnat in tåg plockar de det direkt, precis som förut. Varför ha depårutiner då, liksom?

  6. Vänta nu…

    Vad hände med att förarna kör in tågen själva i uppställningshallen? Har man slutat med det nu?

    Det är några år sedan jag själv försvann från dårhuset en trappa ned, men det verkar ha ändrats en hel del på den tiden.

  7. Igelkotten, vi kör fortfarande in tågen själva, men nuförtiden ska allt iso-certifieras och då har man tagit fram rutinen att alla tåg ska kvitteras när de lämnas över till en annan part. Som när vi lämnar tågen till Tågia på kvällen eller när Tågia lämnar tågen till oss på morgonen. Riktigt skoj är det när man ska göra halvspontana tågbyten och ska kvittera till höger och vänster.

  8. Spännande!

    Litet som nattjobben i depåerna då, där man iordningställde tåg som sedan enligt TRI TUB absolut inte fick röras innan utgång, varefter rangerarna körde iväg tågen till Ö1 eller klottersanering…

    Har man fortfarande kvar kategori 11T-cirkusen med rangerarna, så att de vid tågbyte på linjen t ex vid GUP, får öppna dörrarna på ett tåg som skall gå i trafik, men inte stänga dem på tåget som skall tas ur trafik?

    Ack ja, operatörer må komma och gå, men dårhuset, det består. 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s