Blinka lilla IL-knapp där…

Någon gång efter att Veoliahoran satt sig tillrätta och kört runt litet grann sände tur 36 på radion och sade att han fått stora tags klottrade. TLC frågade direkt om det var in- eller utvändigt. Föraren meddelade att det var sistnämnda kategorin som gällde och turen fick sedan rulla omkring resten av kvällen med taggarna spritt spretande synliga. Ett par andra turer ropade under de följande timmarna den sedvanliga frasen ‘är det känt att tåget som lämnar stn x har utvändigt klotter?’ varpå TLC halvtrött svarade att ja, det var det. Eftersom vi hade lite kort om vagnar idag gick det liksom inte att få till ett bra tågbyte.

Tågbyte hade redan tur 76 fått i Högdalsdepån när det skulle köras ut, depåpersonalen hade helt sonika snott vagnarna för föraren och givit honom tre nya att vara kapten för istället. Det hade tydligen varit något fel på V3:an. Även en annan tur hade fått tågbyte, men i Vällingbydepån. När tur 50 sedan vid halv fem-tiden skulle rulla ut från depå och rapporterade att det bara bidde två vagnar för dagen, var det bara att stirra sanningen i vitögat och konstatera att det inte fanns så mycket fler resurser att ta av om något skulle paja.

Apropå kajko ropade tur 26 från Alvik söderut, men blev tillsagd att vänta medan man chefade med tur 48 och delade ut order. När 26:an kom tillbaka på tråden meddelade hon med försynt stämma att det luktade duktigt bränt i Alvik och att rök verkade komma från där tolvan stod. TLC undrade om det var spåren eller vagnen som rök, tyvärr hade föraren inte kunnat se ordentligt från hytten men nästa tåg fick ta sig en titt och kunde lugna med att spårvagnen inte rök. Däremot luktade det rejält. När tur 6 på norra sidan samtidigt ropade att lukten var stark samt att det luktade elbrand, replikerade TLC ‘Nordvästra bilen? Nordvästra?’ rakt ut i luften. Nordvästra svarade och fick medgivande Alvik. Tyvärr höll Veoliahoran på med dörrstängning när det rapporterades tillbaka från nordvästra, men med tanke på att inget allmänt meddelande sändes ut verkade det inte ha varit någonting farligt. Men man vet aldrig, ibland kan det vara någon kabelbrand eller liknande på gång och då blir det stopp. Det vanligaste är dock pappersbrand, dvs ungar som eldar med gratistidningar för skojs skull eller som sätter någon av en stations papperskorgar i brand. Anledningen till att det är så noga med uppföljningarna av brandanrop eller rökutvecklingar är självfallet risken en eventuell tunnelbanebrand medför. För utomhusstationernas del handlar det om huruvida sträckan kommer kunna trafikeras.

Nåväl, tur 22 anropade TLC ungefär samtidigt som allt detta i Alvik hände. Föraren meddelade halvt uppgivet, halvt sammanbitet att något geni fått för sig att nödöppna en dörr. Givetvis allra längst bak i tåget, i sista vagnen, varför han var tvungen att gå bak och återställa innan det gick att köra vidare. Därikring meddelade en annan tur att han inte kunde få IL-knappen på radion att sluta lysa. Detta gjorde att TLC stannade upp lite och utstödde ett förvånat ‘Öeeeh?’ på radion för att sedan fråga vad han menade. IL-knappen på radion lös, det hade den aldrig gjort förut så föraren var rädd att det var fel på den eller något minikajko med radion själv. Efter en stund kunde TLC reda ut det hela: egentligen var det ju meningen att alla IL-knappar i tågen skulle lysa, men det var länge sedan de gjorde det. På många tåg var den numera bara mörk. Nä, lattjo, tänkte Veoliahoran och släckte sin mysbelysning i hytten för att kolla om hennes tåg var ett av undantagen. Mycket riktigt glödde den orangea knappen i mörkret, ordet IL lös än kraftigare med sina vita bokstäver. Sedan fnissades det småfebrigt och sjöngs ‘Blinka lilla IL-knapp där’ hela vägen genom stan. Snart ropade 22:an igen och meddelade att han var på rull. TLC undrade vad det var och föraren meddelade ordagrant att det var ‘ett hjärndött fyllo med rollator’ och att han hade slängt av densamme. Beskrivningen matchar en gubbe som tämligen ofta brukar terrorisera förarna på bana 1 med diverse nödbromsar och nödöppnade dörrar. Man kan komma bak med L-nycklen i högsta hugg, återställa och fråga vad som hänt bara för att få höra att ‘det var en väldigt full farbror med rollator’… Många är vi som har hört talas om honom, han brukar alltid lyckas rymma innan föraren hunnit fram. Men 22 fick alltså jackpot!

Kvällens sista nedtecknade stolpe på papperslappen är tur 27, som av TLC fick veta att han hade en person sittandes i tåget som polisen väldigt gärna ville gripa. Han skulle därför inte ha alltför bråttom ner till Skarpnäck, han kunde ankomma Skarpnäck tidigast efter sex minuter. En stund senare lämnade turen Bagarmossen, varpå man meddelade att han skulle ta cirka tre minuter på sig i tunneln. Föraren hade informerat om att det rådde hastighetsbegränsning vilket föll i god jord hos TLC, som inväntade polisens order. Strax gav lagens långa arm klartecken, de hade intagit stationen och stod beredda att gripa personen när denne gick av. 27:an kunde nu köra in med normal hastighet. Tänk vilken trevlig överraskning att mötas av en hel bunt uniformerade män och kvinnor när man rullar in till ändstation! Kanske satt det till och med någon konspirationsteoretiker i tåget och fasade för att SL lejt ut biljettkontrollen till polismakten. 😉

Annonser

8 responses to “Blinka lilla IL-knapp där…

  1. Kan berätta att det var några yngre medborgare utmed 12.ans sträckning som hade roat sig med att snurra på parkeringsbromsen i släpvagnen. Så att den låg på under färd.
    Parkeringsbromsen består av en stor ratt som sitter strax inanför dörrarna på de gamla vagnarna.

    MVH
    zzeezz

  2. Zzeezz: Nu har ju du redan berättat det, så då behöver ju Veoliahoran inte nämna det 😉

  3. Fantastiskt trevligt inlägg, mycket roande läsning, verkar som att VH har repat sig ordentligt och slår tillbaka med full kraft?;)

  4. Spike: Underskatta aldrig fusklappars användande. Kom ihåg att skriva stolpar den här gången. Har haft dåligt samvete över att bloggen halkat efter…

  5. VH: Fusklapp eller inte, trevligt är det iallafall att bloggen är tillbaka i rampljuset. 🙂

  6. VH: jag förstår hur du känner. Man vill ju inte ha ledsna läsare, om man säger så… Jag brukar också må lite dåligt när jag inte hinner skriva på bloggen. Men man ska inte låta bloggen ta över all fritid. ;D

  7. Horan är tillbaka på allvar, woohooo! 😀

  8. Zzeezz: Rackarns ungar, alltid ska de pilla på något!

    Bea: Du har rätt, man måste verkligen kunna unna sig fritiden också. Annars har läsarna en ledsen bloggare. Se på Konsumbloggern, hon har tagit timeout.

    Thomas: Förhoppningsvis, iaf. Är fortfarande småsjuk. Men skriver på!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s