Nödbromsarnas afton

Eftermiddagen började med en behagligt brummande AC som värmde gott mellan stationerna då regnet öste ned utanför. Det var bra och hårt regn, dvs den sort som inte ger svinhala spår, vilket innebar att vi slapp gult läge. Det gröna läget regerade hela eftermiddagen och kvällen varför inga systematiska förseningar kunde noteras. Givetvis blev det enstaka förseningar iallafall, men det återkommer vi till senare.

Tur 3 ropade in andra brandvarningen på två dygn, denna gång hade det luktat bränt söder om Tallkrogen men inte bara det; föraren hade kört genom ett stort rökmoln. TLC bad tur 5 att kolla detta omgående och södra bilen kontaktades för säkerhets skull. Femman kunde efter inspekterande krypkörning konstatera att röken kom från ‘något slags stålrör på en tomt bredvid spåret’. Uppenbarligen var det som så att villaägaren tänkt vara fiffig och slippa all bolmande rök i trädgården nu när löven ändå skulle brännas -därav skorstensattrappen. Att det inte är tillåtet att elda trädgårdsavfall i Stockholm vid den här tiden sket villaägen högaktningsfullt i. Hon eller han måste ha hållit på med eldandet ett bra tag, när Veoliahoran åkte förbi Tallkrogen möttes hon av ett stort ljusgrått rökmoln (i bägge riktningarna)

Tur 5 fick på tillbakavägen söderut ett nödbromshandtag draget i Hökarängen och suckade att hon var tvungen att gå bak och återställa. Några minuter senare befann sig turen på rull och ‘inte en käft hade sett någonting ovanligt’. TLC skrockade och menade att det lät bekant. En sisådär åtta-tio minuter senare anropade tur 7 TLC från Farsta strand. Föraren muttrade att han hade nödbromshandtag dragna på flera ställen i flera vagnar och förmodligen blev stående en stund. Då fick vi iallafall veta vart ligisterna från femman tagit vägen… Södra bilen styrde mot Farsta medan sjuan gick en felsökningsrunda. Nio minuter efter avgångstid ropade föraren igen, han fick inte klarsignal och hade skickat över trafikanterna till åttan på andra sidan plattformen. Man drog ur signalen för tåget så att han kunde leta upp samt åtgärda den felande länken och lät åttan gå före. Kort därefter sprakade det till på radion och nu hade sjuan klarsignal. Tur 11 inflikade att han hojtat till sig en bunt ordningsvakter som nu åkte med mot Farsta. TLC funderade över en ny plan för sjuan och mumlade förstrött att det nog inte behövdes; ligistgrabbarna hade nog lämnat stationen. Sjuan meddelade att ‘ja, de har stuckit. Men jag sopade till en av dem, han sitter kanske i biljetthallen’. TL utstötte ett halvkvävt ljud (hälften garv, hälften allvar) och menade att ‘det var nog inte så bra’. Föraren menade då tillbaka att ungarna aldrig fattar om man bara daltar med dem, särskilt som de även hindrat ett tidigare tåg. Efter en stunds tystnad skickades sjuan i transport mot Alvik för att där kunna vända i tid.

Tisdagen bjöd på diverse roliga saker på spåret; en artontur rapporterade att det låg ett paraply på plattformssträckan Sandsborg. Mötande tåg fyllde i att det fastnat och hade släpats med en bit, nu låg det över rälen samt mot strömskenan. Södra bilen (som lika gärna hade kunnat bygga en koja ute på Farstagrenen denna dag) kom kvickt till platsen och plockade upp det olycksaliga paraplyet. Tur 38 ropade därefter från Hässelby gårds trakter där någon fått ner en cykel på spåret… både södra och norra delarna av banan fick sin beskärda pryldel men det vore självklart inte komplett utan någonting mitt i stan förstås. Alla som körde norrut möttes således av en krycka som låg mitt mellan rälerna på Slussens plattformssträcka. Fan vet hur den hamnat där, men det kändes småmorbidt att rulla över den. Tur nio blev den lycklige som fick ropa in kryckan bara för att få svaret att det var känt och att den skulle plockas upp när det blev färre tåg ute. Så kan det gå. Den låg kvar vid niotiden iallafall.

Tur 74 gick i systeminitierad nödbroms på Tranebergsbron. Så långt inga konstigheter, det händer ofta under rusningen när tågen kommer för nära varandra eller en röd signal. Det ovanliga i detta fall var att turen trots P-knappstryckning inte tycktes ta sig från Alvik. Förvisso drog tåget, men föraren meddelade att börvärdet inte ville hoppa upp. TLC sade åt henne att njäe, det går nog i elva fram till signalen ner till Alvik. Föraren kontrade med att fanskapet inte ville köra i elva, det ville krypa i fem km/h. Ajs. Med den storslagna snigelhastigheten började sedermera 74:an att krypa genom växeln ner mot Brommadepån. Problemet nu var såklart att det började bli kö bakom eftersom V3 måste förbi växeltungan så att man kunde ställa tillbaka växeln för norrgående turers räkning. Tågen stannades på löpande band och TL mumlade bekymrat att det definitivt lät som om något var fel. Ännu en P-knappstryckning gjordes utan resultat. Men sedan, direkt efter stoppandet av ytterligare en tur, fick 74 äntligen upp börvärdet och kunde glida ner till vändbryggan för en omaktivering medan det byttes körände. Slutet gott… men sena ankomster här och var för alla köande.

Ännu en nödbroms hade tisdagkvällen att bjuda på. Denna gång var det en mer berättigad sådan. När tur 33 stod i Gamla stan halkade en person ner med foten mellan tåget och plattformen. Panik utbröt och nödbroms drogs innan föraren ens påbörjat dörrmanöver. Lagen om alltings jävlighet ville såklart att nödbromsen var dragen långt bak i tåget varför köbildning snabbt uppstod medan föraren gick för att återställa. Både ordinarie turer samt extraturer blev stående en stund. Ett antal minuter senare kom 33:an på rull, men det blev tyvärr en såpass stor försening att hela vändtiden i Hagsätra säkerligen försvann.

Någon timme efter detta ropade tur 43 smått förbryllat och meddelade att ambulanspersonal höll på att lyfta av en person ur hans tåg. TLC undrade om han kunde se efter vad det egentligen var som försiggick eftersom de inte hade fått något larm överhuvudtaget. Jo, det kunde föraren göra. Men kort därpå kom turen på rull och vare sig föraren eller TLC hade blivit så mycket klokare.

Annonser

One response to “Nödbromsarnas afton

  1. Skulle antalet idiotiska nödbromsningar minska om man började kalla det för nördbroms? Hm hm.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s