Kvällen då snön kom till Stockholm

Igår var det ju nödbromsarnas gyllene afton. Dagen började inte sämre, utan en förare kunde lugnt rapportera att en kollega som åkt mellanhytt kommit åt svampen och därför måste han gå bak för att återställa. Svampen är vår egna lilla nödbromsknapp i hytten och det händer någon gång ibland att en kollega med väskan eller annat råkar trycka in den. Många gånger har denne snuddat vid knappen med en arm, då känns det och kollegan återställer genast själv. Andra gånger är det väskan som spökar och då kan kollegan mycket väl redan ha hunnit lämna hytten. Så var det i detta fall. Efter några minuter kom turen på rull igen.

Tur 26 meddelade att någon miniligist varit framme med spritpenna och klottrat på glaset till ITV:n i Kärrtorp. Man kunde se tåget, men det var störande att ha krumelurer i vägen. TLC lovade att skicka ut folk via DLC för att rengöra glaset. Men vi känner alla glinen på sjutton och vet att de säkerligen bara övar inför någonting större. Fortsättning följer, med andra ord. Mer fixeri skulle det bli, denna gång med ett tåg. Tur 73 hade allmänna småproblem, bland annat hade kontrasignalen slocknat. Den hade iochförsig lagats i depån, men gick sönder igen ute på linjen. Tjugo minuter gick efter felrapporten, sedan kom den kända frasen ‘Teeee-elll-seee frååån Holm’ över radion, vilket betydde att linjemontör Holm skridit till räddning likt den varselklädda Superman han är i rusningen. Han hann med att kolla/småfixa med en hel del tåg ikväll.

Det var inte bara Kärrtorp som hade aktiva glin denna eftermiddag och kväll. Snart ropade tur 72 chockat för att berätta att ett par grabbar vid Odenplan roade sig med att kasta sten på frontrutan. Det är förbannat läskigt när idioter langar saker mot rutan; det går fort, något svishar till och sedan hör man en hög smäll. Klart som fan att man får hjärtklappning! Ungskrällen. De hade självklart hoppat på samma tåg och åkt med upp till Skärmarbrink, där det snart var dags för stenkastning igen. Denna gång mot tur 23, som raskt rapporterade in det. TLC varnade nästa tåg för de två smådjävlarna och kontaktade Trygg-C. Förmodligen hoppade dock grabbarna sedan på första bästa tåg därifrån. Vissa gånger önskar man att barnagan fanns kvar, inte sant? Morr.

Hastighetsbegränsningen på 30 som suttit uppe mellan Brommaplan och Åkeshov i bägge riktningar under ett par veckor var idag nedplockad. Tur var väl det, vi skulle alla strax behöva varenda lång 70-sträcka för att vinna tid. Det började nämligen snöa, till Veoliahorans stora förtjusning! Vita flingor singlade ner en efter en mot den mörka kvällshimmelen och mysfaktorn steg ordentligt inne i hytten. Tur 43 som stod i Vällingby informerade TLC om att det började bli riktigt halt ute i Västerort på grund av snön. De reagerade genom att som vanligt ströfråga turer om banläget. En av de tillfrågade sade att det inte var halt där han befann sig, men att det inom kort säkert skulle bli slirigt. De tycktes nöja sig med det och intrycket man fick var att det säkert snart skulle bli lägesändring. När 43 meddelade att hon glidit förbi Blackeberg och stod 50 meter in i tunneln utfärdades läge gul med expressfart. Som för att understryka beslutet ropade en förare från Abrahamsberg och upplös TLC om att han kört förbi norrut riktigt rejält. Efter ett tag var det inte lika halt längre, bromsarna tog ganska bra men läge gul varade ändå resten av kvällen eftersom snöfallet varierade från tyngre flingor till direktsmältande smånålar. Den senare kategorin ger halare spår än den första. (Nu snöade det faktiskt i söndags också, men denna kväll höll snövädret i sig längre.)

En tant på Veoliahorans tåg kom fram vid Odenplan norrut och frågade om någon visste hur man tog sig till Stureplan. Självklart informerades hon om att ta tåget på andra sidan tillbaka till Centralen och där byta till Röda linjen mot Mörby centrum eller Ropsten för att gå av vid Östermalmstorg. Tanten fick förtvivlat ur sig: ‘Men jag kan inte åka till Centralen, det tar för lång tid! Då kommer jag för sent dit jag ska!’ Veoliahoran förklarade försiktigt att gröna linjen inte går förbi Stureplan. Tanten stirrade på en som om man ljög, att tåget inte stannade vid Stureplan tycktes vara det mest oerhörda hon någonsin hört. Skojade föraren med henne? Nej, tyvärr, meddelade föraren. Hon lommade till slut över till det inkommande tåget på andra sidan iallafall. (Det måste vara som så att hon var en av de trafikanter som sällan använder tunnelbanan och helt enkelt hade hoppat på fel tåg i Slussen eller Gamla stan.)

Framåt halv åtta hojtade tur 23 på radion om att ‘två lirare står och gömmer sig i ett av vindskydden vid Stora Mossen -med en stor maskindriven gräsklippare’. Tågen runtomkring varnades, eftersom det av solklara skäl inte är tillåtet att ta med sig sådana doningar på tuben. 37:an som precis då hade stannat och öppnat dörrarna där fick veta att männen knatat ombord på hans tåg. Man stoppade alla tåg bakom tur 37 medan föraren jagade av dem med hjälp av handmikrofonen. Vakter var på väg utifall att de skulle utgöra ett problem, men efter en kort stund lämnade de både tåget och stationen. För er som läser bloggen är det säkert bekant att Stora Mossen även fick stå värd för något korkskaft som försökte få ombord en utombordsmotor för ett par månader sedan. Veoliahoran kan avslöja att det just oftast är Brommaborna som försöker ta med sig konstiga otympliga saker på tunnelbanan. Bokhyllor, soffor, byråer, vindmaskin storlek XL, tandemcykel, studsmatta, etcetera. I nio fall av tio nekas de att åka, men det händer tyvärr ändå ibland att något slinker igenom.

Kvällen avslutades för Veoliahorans del med att övningståg 81 (som var på väg från Gullmarsplan) hälsade TLC att en banarbetare precis hade skuttat ut rakt framför dem och sedan sprungit tvärs över spåret. Evenemangståg 97 varnades omedelbart, någon på TLC höll säkert även på att ringa och höra vilka det var som rände runt därnere. Med tanke på hur resten av elevernas arbetsliv kommer se ut ute på linjen skulle man kunna kalla händelsen för ett genrep inför de obligatoriska fyllespårbeträdena varje helg.

Annonser

6 responses to “Kvällen då snön kom till Stockholm

  1. Okej att lyckas få med sig cycklar i tuben men gräsklipare är väl något man ej släper igenom.. Och vem ska klippa gräset mitt i vintern iallafall? Banarbetaren har nog lärt sig en läxa efter att ha blivit lynchad av trafikbefäl månne får vi hoppas, har VH förresten aldrig funderat på bli TB/TL?

  2. Jaaa, de kanske är lite lyxiga av sig och har en inomhusfotbollsplan med riktigt gräs? Ingen aning. Visst är det orimligt? Nej, TB/TL är inte aktuellt för mig än så länge. Men vem vet, suget kanske finns där en dag?

  3. Hehe ja jo det hade ju varit något, undra vad nästa pryl blir att ta med, mini motorcykel?

  4. Så här i juletider och med vinterväder kanske en snöslunga dyker upp på någon av stationerna 🙂

  5. Spike, jag har redan haft moppe på tåget. Vilket jag inte märkte förren i Bandhagen (de hade klivit på vid Medis och det var fullsmockat, antagligen var spärren obemannad). Jag har hör hur något vrålar långt där nere, och av far en moppe med tre kids i ett stort avgasmoln från V1:an.

    Jag ropade aldrig om det, visste inte riktigt hur jag skulle lägga upp saken… o_O

  6. det tar ju max fem minuter att gå till stureplan från hötorget

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s