Sekundärt veckoslut

Ännu en härlig snödag! Den inleddes med att 24 fick ett samtal på nödtalenheten från en trafikant som berättade att en kille klottrade på golvet. TLC meddelade att vakter kom tidigast T-Centralen. Men dessvärre fanns det inga resurser där just då, varför det skulle bli Slussen eller Gullmarsplan istället. En av de första fyllorna rapporterades även där i krokarna och Veoliahoran vaggades in i rätt fredagsstämning.

Strax efter detta gick tur 23 i sekundär mod och blev tillfälligt ståendes i Bagarmossen medan föraren aktiverade om. Den första hyttomaktiveringen misslyckades, varför en hel omaktivering blev aktuell. Under tiden kontaktade TLC 24:an och beordrade föraren att avvakta i Kärrtorp tills man visste huruvida det skulle gå att köra hela vägen eller ej. Om det inte skulle gå blev det motspår genom växeln direkt efter stationen. Tur 22 undrade om han kunde lämna Skarpnäck, vilket gick bra. Den sekundära moden släppte inte på tur 23, men föraren meddelade att han nog kunde rulla ner till Skarpnäck och göra en ny omaktivering där. Jomen det lät kanoners tyckte TLC, som sedan gav 24:an i Kärrtorp klartecken att köra som vanligt. När 23:an stannat i Skarpnäck och gjort den där omaktiveringen fungerade det fortfarande inte. Efter allehanda knep och knåp blev avgången inställd. Tur 25 fick vänta i Bagarmossen eftersom Skarpnäck således var fullsatt. Södra bilen landade för att hjälpa till. Ett par minuter innan 25:ans avgångstid fick förare och TB en preliminär ordning på tåget, som fick åka i bakvattnet på C upp till bryggan Gullmarsplan. Där stod trasan parkerad under större delen av eftermiddagen och kvällen medan montörer från Tågia bekymrat mekade och felsökte. Till slut kunde iallafall trasan köras in i depån.

Någon timma efter debaclet med 23:an ropade TLC ‘Vilket tåg är på väg upp till Vällingby?’ Inget svar. Några försök senare samt en omfrasering till ‘vilket tåg går upp från depån’ svarade tur 46 att det var han som var på väg upp. TLC upplös honom om att tåget skulle gå ut via Råcksta, men för den här gången gick det bra att åka söderut från mellanspåret. För att förtydliga det ännu ett steg passade de på att tillägga att turen skulle gå i trafik först från Åkeshov. Jodå, det var självklart, tyckte föraren.

Snart harklade sig P på radion och rapporterade att två ‘stenhöga lirare’ lallade runt på en plattform och att vakter behövdes. Stunden efter det kom en önskan från en förare om fler vakter, denna gång för att titta till en herre som försökt hinna med hennes tåg, men som snubblat och slagit huvudet i plattformen. Fyllan och stressen var igång på allvar, med andra ord!

Veoliahoran lyckades klämma flera personer i rad under resan genom stan, samtliga var av kategorin ‘vi som klämmer oss själva-klubben’. Mycket tröttsamt. När turen med den snubblande mannen beskrev honom som iklädd grön jacka och med ‘väldigt bred mittbena’ (mao flintis) var det trötta gapflabbet som följde enormt välkommet. Fnissandes i hytten lyssnades det sedan till kvällens andra pärla när 46:an inne i stan hade smockfullt tåg, lasttrycksfelkoden och försökte beskriva läget. ‘Folk trycker på både fram och bak, ut och in. Det liknar helvetet.’

Tur 26 skulle enligt en söderåkande förarkollega ha en liggande i V3, men hade inte fått någon indikation från trafikanterna där på att något skulle vara fel. Förmodligen hittades ingen däckad person eftersom ingenting mer hördes om den saken. Ännu en liggande snubbe noterades på en annan tur, som torrt svarade att han nog visste vem det rörde sig om när TLC meddelade den glada nyheten. Vakter skulle komma efter vägen.

I sanning liknade det helvetet. Man skulle kunna tro att det var löningsfredag eftersom stockholmarna deperat strömmade alt. kastade sig in i tåget likt lämlar i frenesi på väg mot undergången. Framåt sjutiden började det däremot bli lugnare, äntligen kunde man andas ut lite. Då kom snön! Först rapporterades en tur norr om stan att snön föll i västerort (då hade det snöat över hela banan en halvtimme, men varit tyst på radion). Efter TLCs allmänna varning till tågen om västerorts eventuellt hala sträckor kom ett andra anrop från en förare som menade att det faktiskt snöade i söderort också. Alla förare anmodades inkomma med ytterligare rapporter om halka. I takt med att snön föll, föll även tystnaden på radion eftersom ingen förare ville ha läge gul utfärdat. Det var inte så farligt halt heller, bara någon fläck här och där på de vanliga ställena.

Tur 31 ropade sedan att ungarna på Vällingbys plattform hade upptäckt BIG BAG-påsarna med byggskräp i och försökte få ned dem på spåret. Ojsan, det var inte så bra, svarade TLC. 31 replikerade med att han och flera anmält risken med byggpåsarna ett antal gånger de senaste veckorna, något måste göras åt dem. TLC kände till detta och lovade att få igång processen. Vi får se hur det går… en god nyhet gällande byggskräp är iallafall att betongklumparna på Thorildsplan inte längre ligger och utgör potentiella frontrutskrossare/banhinder. Polisen stannade sedan mitt i all yra tågen i Skanstull vid halv åtta. Under tio minuter höll man trafiken stången, för att sedan släppa på den. Folk var minst sagt aktiva.

Tur 34 gjorde ett smågenerat anrop till TLC för att meddela att tåget glidit förbi växelknappen in till anvisat spår i Högdalsdepån och att hon nog måste byta körände. TLC undrade vilket spår tåget var på väg in på, föraren ombads sedanvänta en stund och Veoliahoran sympatiled lite där -i nio fall av tio brukar det inte gå att impulsbyta spår i HÖ. (I VY brukar det i regel alltid gå bra, de har väl blivit vana med tanke på sin djungel av växlar som förleder förare att köra vilse.) Men denna kväll var depåpersonalen på snällhumör och föraren kunde glatt köra in på det nya spåret.

Nästa förare på 31 ropade snart för att göra TLC uppmärksamma på att det nog befann sig en oerhört berusad person vid stn Hötorget. -Han hade krupit ut ur hennes tåg precis innan. Tur 28 varnades och konstaterade att klockan bara var strax efter tio, det var för tidigt att börja krypa så dags men visst skulle han ta det försiktigt. Någon timma senare hojtade 38 att polisen var på plats i Bandhagen, det hade tydligen varit rån där, tåget skulle genomsökas. Veoliahoran skakade bara på huvudet, nöjd över att landa i Gullmarsplan där det var slut för dagen och gick att lämna kaoset bakom sig. I samma veva påbörjade tunnelbanepolisen och ordningsvakterna sina trygghetskontroller. Man misstänker ju att det lugnt lär bli några napp ikväll…

Annonser

3 responses to “Sekundärt veckoslut

  1. Ligger snön kvar på marken?? När jag lämnade staden i fredags var det barmark… Ute i roslagen ligger snön tjock, cirka 2 dm och snön faller fortfarande 😀

  2. Bea: Ligger väl 1 dm på marken kanske.

  3. 19:26 CITY
    FYLLERI, TB Skanstull. Tills den berusade mannen som tagit sig ner på tunnelbanespåren passerar inga tåg. När mannen är uppe från spårområdet omhändertogs han enligt lagen om omhändertagande av berusade personer.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s