Dagen som rann bort

Veoliahoran önskar verkligen att det fanns något att skriva om idag, men det gör det inte. Ingenting stort och pampigt i stil med ett heltimmesstopp eller total växelhopklappning in till samtliga depåer eller liknande.

Nej, det känns nästan som om man har på en raspig gammal grammofonskiva inne i hytten där nålen har hakat upp sig på ‘snöbollskastning- snöbollskastning- snöbollskastning- snöbollsk-‘ och så vidare… Åttan fick in snö i tåget vid Ängbyplan, 33 fick en iskoka kastad på taket, det gick ut allmänt utrop om snövandaler till både höger och vänster. Några buskids i västerort fick även för sig att hoppa upp och ner mellan plattformen och spårområdet, vilket vid denna årstid skvallrar mer om deras hjärn- än buskapacitet. Tågen varnades självklart.

När 38 stod still inne i stan hoppades Veoliahoran irrationellt på någon sällsynt felkod som kunde liva upp dagen, men nej. Turen kom på rull. Kvar i Gamla stan stod dock tur 75, som blivit tillsagd att stå där tills dess att en montör hoppat ombord. När 38 kom på rull hävdes ordern, vilket 75 missade. (Veoliahoran misstänker allmän folksamling utanför turens hytt; ‘varför står vi still, när ska vi åka, varför är zebror randiga’, etc.) Det höll nästan på att bli stopp! Men efter att föraren frågat om det gick bra att åka kom även den turen iväg. Hej och hå vad lugnt det var ute på banan, med andra ord. Den nya kullen förare, som var ute och praktikkörde denna kväll, fick alltså dessvärre inte vara med om någonting rafflande.

I den nya följetongen ‘dörrpermissivknappen i Rågsved’ kan vi dock rapportera att två varselklädda herrar var ute och fipplade med det felet under eftermiddagen. Enligt uppgift från kollegor i mässen skulle problemet vara löst och mycket riktigt; när Veoliahoran rullade förbi fungerade det minsann att göra en vanlig dörrmanöver! Hurra! All cred och sofistikerade golfapplåder.

Annonser

23 responses to “Dagen som rann bort

  1. Det måste ha varit en gäspsam dag? Desto roligare blir det 2010 då Hagsätra grenen stängs av och hur man tänker lösa problemet var man ska ställa tågen som ska in/ut från Hö. (ops kanske blev lite Ot)

  2. Så länge det är tågrelaterat är det inte det ringaste ot. 🙂 Det ska bli riktigt spännande att se hur det kommer att lösas. Enbart trafik från Vällingby? Hammarbydepån dammas av för trafiktåg?

  3. Det blev ju lite att skriva om iaf…

  4. Varför är Zebror randiga då? Du kan inte slänga ut en fråga sådär bara ;). Borde det inte vara några som använder perrongerna till skidåkning på den hårt packade snön eller kanske har enstacka sporadiska sandkorn förstört denna sysselsättning?

  5. Zebror är randiga för kamouflage. Eftersom lejon är färgblinda så gör ränderna att de smälter in bland högt gräs, samtidigt gör det att om ett lejon ändå får syn på dem så gör det svårare för lejonet att särskilja en individ i en stor flock. Varje zebra har dessutom ett unikt mönster, så de kan snabbt se skillnad på varandra.

  6. Bea: Ja, det blev ju det. Med tomt inlägg dagen innan var även missnöje över en seg dag ett blogginlägg.

    /j: *sneglar på eek* What she said. Skidåkning har hittills inte siktats på någon station, däremot var det någon som hade köpt en pulka från BR i förrgår och provade den på en stations snöhög.

    eek: De har smart genetik, de där zebrorna. 🙂

  7. Vh: Nja i Vy är ju redan fullt, skulle vara om man skulle kunna ställa några tåg på hallgården men tveksamt, damma av HY, ja kanske, men var ska man ställa allt annat skrot som står där? Släng ut bussarna drar spår och strömskena när bussarna står skulle funka men Hammarbydepåns framtid är ju oklar. Nja det ska bli intressesant och se vad de hittar på, enkelspårstrafik möjligen men det kommer bli knivigt. 🙂

  8. Eller Nyboda -> SLU-GAS, alla förare som inte har det får bana 2-kompetens! Woho! 😛

  9. Eek: Nja, finns väl knappt nån plats i NA heller? Jäkla strul depå. Nej bygg en ny depå vet jag!

  10. Spike, finns det hjärterum…

  11. Vad ska hända med Hagsätra-grenen 2010? Renovering à la Farstagren och massor av norska bussar?

    Det får väl bli tågparkering i Hammarby samt väl valda stationer med vaktbevakning. Två tåg i Skarpnäck, två i Bagarmossen, tre i Farsta strand samt bryggorna Odenplan, Hötorget. Och ett på varje spår vid Gullmarsplan, många flugor i samma smäll. Easy fix. 🙂

  12. eek: Yes, bana 2-kompetens! 😀

    Spike: Mm, det är mycket skrot som måste bort (och vart ska man då ställa museitågen?) om HY ska kunna användas. Men som sagt: om bussarna plockas bort kan det funka. En ny depå låter iofs bättre. Men var skulle den ligga i så fall?

    Thomas: Tre tåg i Skarpnäck, vi har uppställningsspåret där också.

    Man kan lätt fylla alla bryggor, men vem fasen vill vakta tåg hela nätterna? Och underhållet? Depåplats är mer eller mindre ett måste.

  13. VH: Nej Thomas har rätt, två i Bagis då bryggan räknas till Bagis?, plus att det går att klämma in två tåg på bryggan Hötorget.

    Sen har ni glömmt bryggan Skogis å Hökis, ett tåg vardera där sedan två stycken på bryggan vid Bromma depån.

    Borde gå att klämma in 3 tåg på guppet, Ett på norrbryggan, ett mellanspår och ett på pollak.

    C-spåret Gas-Slu skulle man kunna peta in ett tåg också.

    Vh: Du har en poäng, vem ska pröjsa hela kalaset för att vakta tågen hela nätterna?

    Nej detta kommer inte hålla, förresten så är det bara ett museitåg( ja förlåt jag är pessimisst:) )

    Man skulle kunna ställa två stycken på spår 0 och 00 i HY?

  14. EEK: Inte vet jag om det finns hjärterum? Har tyvärr aldrig varit i Nyboda. 😦

  15. Nollorna får man väl inte köra C20 på i HY, då knäcker man vagnarna…

  16. Spike: Räknas den verkligen till Bagis? Å fan. Hm… glöm inte bort utrymmet bakom Hagsätra. Två korta tåg får väl plats där?

    Jo, dels pröjsandet av vakter – men även vakternas vilja att dyka upp. Under Farsta-avstängningen var det många gånger väktarna inte dök upp i Skärmarbrink och när de gjorde det upplös dem en varje vändrepa om hur jädra tråkigt det var att stå där.

    eek: Har ett skarpt minne av utbildningen och en orolig utbildare som sade ‘kör inte så fort, det här är banans skarpaste kurva!’ Det går att ta sig in dit, men man får krypa i 5 och det knakar. Mysig depå, dock. Gillar den skarpt.

  17. Eek: Vi får väl bygga om nollorna då 🙂

    VH: Ingen anning, ska luska vidare på det där men tror den tillhör Bagis iallafall. Vi har ju förresten glömt Skärmarbrink bryggan också! Ett tåg får plats där, och ja kanske att man får plats med 1 x C20 vagn vid Hagis på vardera spår.

  18. Jag hade ju fel, för jag hade glömt att det fanns ett tredjespår i Skarpnäck. Jag tänkte mest på var man kunde hitta spår att ställa tågen på under jord, så att det skulle vara lite lättare att skydda dem. Men det går förstås inte att parkera dem på trafikspår annat än nattetid…

    MEN, vad är det som händer på Hagsätra-grenen 2010?

  19. Thomas: Ungefär det som hände på Farsta grenen 2008 😉

  20. Spike: Just det, ja! Gamla Anita Ekberg! Hm… rangeringen vid Hagsätra skulle kanske bli för bökig. Vart 17 skulle man få tag i tredje vagnen? Globen efter Pollak?

    Thomas: Det var väl tänkt! 😀

  21. Vh: GAE? :s Antar att du menar Skb bryggan? 🙂 Nja jag vetefan, mellanspåret Högdalen kanske?

  22. Vi får nog stryka HAG och HÖD, om de tänker sig enkelspår kan man lika gärna ha kvar tågen i HÖ. Jag hoppas dock fortfarande på en nyrenässsans för HY. 🙂

  23. Vh: Frågan är ju hur länge HY får står kvar, Vissa vill ju att Hy ska rivas, jämnas och sen byggas bostäder på platsen, men jag hoppas på att den blir kvar. 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s