Snöbollar, strul och psykon

Trots att snön börjat smälta bort och har kvarlämnat rasslande mattor grus på plattformarna fortsatte såklart snöbollskastningen. En tur ropade till och med in ‘aggressiv snöbollskastning’ från sporthallarna vid Brommaplan. Hm… någon var jävligt arg på tränaren, eller vad?

Tur 72 fick ett nödbromshandtag draget och en dörr nödöppnad söderut i Vällingby som tack för hjälpen med extratågandet. Medan föraren gick bak för att återställa släppte TLC tvåan före från mellanspåret. Nitton parkerade i Johannelund. Nu var det emellertid så att både handtag och dörr saboterats på samma ställe i V3 (praktiskt taget bakom förarens rygg). 72:an var alltså klar snabbt med alltsammans, men tyvärr är Vällingby söderut si och så vad gäller radiosändningen. Först en bra stund efter att föraren hade kommit tillbaka in i hytten gick det att sända och få igång trafiken söderut.

Det blev ett allmänt strörapporterande från extraturerna i Högdalen och Vällingby. Några förare fick bara med sig två vagnar ut och 79:an saknade signalflagga i hytten. Mitt i ropströmmen meddelade en nitton att strömbegränsningsmärkets slutmärke var felvänt i Hagsätra. (Detta skrevs upp för att åtgärdas senare, Veoliahoran tyckte dock att märket saknades helt när det var dags att köra förbi däruppe.) Sedan fick tur 23 en hel hög olika felkoder som alla mer eller mindre gick ut på att tåget hade fått en hastighetsbegränsning som innebar att 60 km/h bidde maxfart. En omaktivering vid ändstation senare var problemen lösta.

Problem som uppstod och lämnade kvar obehag var av våldsslaget denna dag. Tur 4 anropade TLC från St:Eriksplan för att meddela att en trafikant sett en kille dra upp en pistol ur en väska. Inga resurser fanns att tillgå, polisen meddelade att de kunde möta upp först i Vällingby. Killen gick av stn Fridhemsplan och sågs sedan inte till. Nästa tur att få en beväpnad dåre ombord var tur 7, som några timmar senare kunde rapportera att en man med ett tillhygge/en mejsel av något slag slog på saker, säten och efter allt möjligt i tåget. Vakter kunde komma tidigast Farsta Centrum, varför mannen självklart gick av i Hökarängen och de fick avbeställas. Något hade tydligen även hänt på tur 35, eftersom ett TB dök upp Gullmarsplan norrut och plockade bort hårddisken från tåget. Tjugo minuter senare ropade tur 36 om en knäppgök som slog efter folk inne i hans tåg, flera trafikanter hade varit nära att få smockor. Precis som i fallet med föregående våldsverkare gick denne man av några stationer senare. Det dröjde inte länge förrän tur 9 ringde TLC för att rapportera att en kollega (spärris) hade blivit hotad av sex ungdomar i Farsta. Vakter skickades omedelbart till platsen för att leta efter de tre killarna och tre tjejerna som, (när de förstått att föraren uppmärksammat dem), hade lagt benen på ryggen.

Det var en smärre lättnad när tur 42 meddelade att han hade en bunt överförfriskade personer ombord som satt och skrek samt tjoade bakom ryggen på honom några sittplatser bort. Äntligen ett hederligt enkelt fall av fylla. Han befann sig Slussen norrut och blev gärna av med dem. TLC lovade ringa efter vakter. Fem minuter senare kunde föraren följa upp första anropet med informationen att de hade gått av på stn T-Centralen, fortfarande skrikandes. Men de var inte svåra att missa eftersom de bar tröjor med texten ‘Berga Jordbruksgymnasium’ på ryggen. Givetvis följde torr TL-humor på detta: ‘Då var det fyllesvin alltså, då vet vi.’ Det var så dåligt att det blev kul. Och lite småfniss behövdes garanterat efter några timmars våldspsykon ute i vagnarna.

Annonser

12 responses to “Snöbollar, strul och psykon

  1. *Suck*, dagens samhälle, vart är det påväg? Pistolbeväpnade trafikanter, våldsbenägna trafikanter, apropå signalredskap, jag trodde man hade signallampor åt inte flaggor? Flaggor trodde jag bara fanns i A30/A32 men ack så fel jag hade? Att sen folk går omkring och hotar kollegor är rent av sagt förjävligt. Ursäkta språket nu men f*n ta dessa idioter. 😦

  2. Det värsta är den totala bristen på ordningsuppehållande. Att en person med (misstänkt) skjutvapen tillåts komma undan, eller att uppenbart allmänfarliga trafikanter inte ens rapporteras till polis, är idiotiskt. Samtidigt så plockar vi av folk ölburkar på lördagar. Jag stödjer förvisso tågkontroller till fullo, men när man samtidigt sitter med en tokdåre en vardag och det är omöjligt att få tag i ordningsmakt känns det inte sådär jättebra.

    Spike, flagga har vi, annars kan vi inte dagsignalera. (Jo, vi kan, men helst ska man använda flagga…) Lampan är till för natt/mörk tunnel.

  3. Ja, att de inte plockar dessa personer direkt känns inte direkt tryggt. Har haft pistol- och knivmän ombord ett antal gånger utan att ha fått assistans. Tack och lov har de aldrig (peppar, peppar) givit sig på mina trafikanter. Håller med om att en öppen ölburk känns så fjantig i sammanhanget. Men snuten lyckades få tag i en langare på ett tåg under trygghetskontrollen en gång.

  4. Eek: Javisst är det så, nu när du säger det så slår tanken mig att det självfallet är så.:$ Men ny fråga då, var är flaggan gömd då? Signallampan vet jag var den brukar vara men har aldrig sett flaggan, antagligen i någon skåpen?

  5. Spike, i det olåsta skåpet ja. Tillsammans med fel-/trafikhändelserapporter och dörravstängningslappar, aka displayövertäckare och tejp.

  6. Eek: Ja för det närmaste skåpet t.v om förarstolen om man sitter i V1:an är väl säkringsskåpet och HS? Dörrsavstängningslappar är bra till mycket ska det ju tilläggas, nästan bättre än silvertejp. 🙂

  7. Det skåpet är till vänster vilken vagn man än sitter i… 😛

  8. Vad är signalflaggan tänkt att användas till? Att signalera förstås, men för vad och i vilket sammanhang? 🙂

  9. Thomas, som det står ovan, i mörker används lampa, annars används flagga eller händer. Flagga är ju onekligen bäst för att stoppa någ, röd och fin och syns bra.

  10. Eek: Du är allt bra klipsk!;)

  11. Thomas: Signalflagan används flitigt av förarna som kör A32, för att där är förarbordet så taskigt placerat att man riskerar att få rygg skott varje gång man måste öppna dörrarna eftersom det sitter i knähöjd så man måste luta sig frammåt i en onaturlig ställning. Skrotbygge!

  12. Som Spike säger är det mest förare på A32:orna som använder sig av signalflaggan. Jag har personligen aldrig sett den användas i signaleringssammanhang vare sig på tvären eller i tuben. Vet att en tubförare brukade använda den som depåportstryckare eftersom hon inte nådde ut till knapparna ordentligt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s