Småstoppens förlovade land

Som ni säkert redan har läst på Urspårning, var det rena stopp-julafton på bana 1 under middagstid då en transport CX-vagnar gick i nödis. Förseningar och pussel med förare på fel tåg som skulle hamna rätt följde. Nu var det väl bara så att det inte enbart var transporten från bana 3 som levde rövare. Nej, vid tvåtiden blev det ett smärre stopp när en transport CX-vagnar surt vägrade flytta på sig norrut mitt inne i stan. Denna gång kom foran på rull relativt snabbt och tågen som stått stilla kunde lätt ta igen förlorade minuter på respektive vändtider. Två timmar senare skulle transporten hem till bana 2 och orsakade ännu ett stopp… Frasen ‘jag får inte klicket från säkringarna’ blev dagens catch phrase.

Samtidigt tappade en tur kåpan över ett dörrpar, en annan fick dörrkrångel och var tvungen att stänga av den envisa dörren. På väg söderut från Vällingby meddelade tur 6 att han slängt av några ungar som lekt/alt. försökt förstöra flera av hans tågs dörrpar. Ja, vi har ju alla längtat efter fredagen, eller hur? Särskilt nu då folk har fått lön och allt. Detta senare märktes dessutom på att antalet fyllor inrapporterade tredubblades jämfört med en vanlig vardag. En tant var så berusad att spärren kontaktade TLC och varnade tågen när hon vinglade ner till plattformen Slussen söderut. Hon hamnade sedermera på tur 4, som fick det glada beskedet att damen hade med sig en shoppingvagn ombord samt att vakter skulle möta upp vid Gullmarsplan. Strax därefter ropade 32:an in att någon spillt ut en hel tetra rödvin över hela golvet på en av hans vagnar. Varpå jourstäd självklart fick rycka ut med moppen i högsta hugg…

Som om inte det vore nog var alla tvungna att ta dagisbevakningen till nya höjder med den fulla mannen på St:Eriksplan, som först hade rapporterats vara på väg ner på spåret, men som senare sågs sittandes hoprasad på golvet med ryggen mot en bänk. Varje gång han försökte resa sig upp skallrade knäna betänkligt och vinglandet var såpass svårt att det ansågs vara farligt för tågen att köra in med normal hastighet. (Utifall att han skulle försöka sig på att åka och då vinglade ner framför tåget istället för in i det.) Alltså kom anrop efter anrop med uppdateringar från förarna om vad som hände, samtidigt som Trygg-C höll ett vakande öga på karln via stationskamerorna och passade honom tills vakter dök upp för ett omhändertagande.

När Veoliahoran stannade vid stn Brommaplan kom en rödbrusig man med alkoholjäst andedräkt fram och frågade varför i helskotta förarfröken hade kört förbi Jordbro. Han skulle ju av där! En kort stund senare var han på väg söderut mot T-Centralen, men frågan är om han hade insett att han befann sig på tunnelbanan eller inte. Annars kanske han irrar runt på bana 2 vid det här laget.

Det var inte bara vagntransporter som jävlades under eftermiddagen, nej även tur 4 klappade ihop i Råcksta och orsakade stopp i södergående riktning på norra sidan stan. Veoliahoran hörde inte allt som sades, men tror att det talades om sekundär mod. Föraren lyckades efter mycket om och men få ner trasan i hallen, varpå tur 78 i Alvik till TLCs stora lycka snabbt frivilliganmälde sig till att bli en ny tur 4. Snart kunde tågen som stått stilla runt Vällingby börja röra sig söderut igen. Tjugo minuter senare meddelade tur 41 att de senaste två tågen som hade åkt förbi honom var målade på V2:orna. Den ena, tur 71, var känd sedan tidigare och efter en andra förares kompletterande beskrivning visade det sig att det andra tågsetet tillhörde tur 12. Ligistkidsen verkade med andra ord ha haft Farsta strand som klotterbas under eftermiddagen.

Vid niorycket drog spårbeträdandena igång. Jippi. Lovande inför helgen, eller hur?

Dagens snackis utöver transportstoppen var S-Bahn Berlin, en av spekulanterna på tunnelbanetrafiken. Det fanns diverse småblänkare i flera dags– och gratistidningar om dem idag. Några kollegor menade att man säkert kunde få sämre arbetsgivare, nyfiket var det kring hur spärrvakterna skulle reagera på att eventuellt bli omskolade till ett slags ombordströvande kontrollanter samt hur punktligheten förväntas höjas utifrån företagets vision om stadiga 95 procent. Roligast var det nog ändå att läsa om S-Bahn Berlin-VDns bestörtning över att de anställda inte får 13 månadslöner av Veolia -ty uppenbarligen är det så att Berlinförarna får en extra månadslön till julen. O_o Men, men. I januari får vi veta vilka vi kommer att arbeta för; Veolia, S-Bahn Berlin, MTR, Stockholm Tub AB (Keolis/Arriva), T-banebolaget i Stockholm AB (Eurailco, Frankrike/DSB, Danmark) eller Tågkompaniet/Ned Railway (dotterbolag till NS, Hollands SJ). Vad tror ni?

Annonser

14 responses to “Småstoppens förlovade land

  1. S-bahn Berlin känns inte så spännande, MTR vetefasiken, det är väl företaget från Hong kong?
    Frågan är ju också hur spärrisarnas säkerhets ska kunna garanteras med dagens galningar(läs VHs inlägg igår)? Jag ser gärna att Veolia fortsätter, men man vet ju aldrig med SL. 😉

  2. Jag tror att det är för mycket pengar och status nedplöjda i den nyvarande spärrlinjen för att den ska rivas upp.
    Ett alternativ blir nog att spärrisarna försvinner som biljettförsäljare och blir någon form av stationsvärdar istället.
    Jag har varit i HK ett flertal gånger senast i Aug. då jag frågade t-baneförare om deras arbetsgivare, de hade bara gott att säga.

    Jag tror faktiskt att det blir en ny arbetsgivare för er som arbetar i tuben, men vem återstår att se

  3. Jag hoppas på tyskt. Av ren princip. Tysk järnväg, där jävlar. Tyskland, ja, danke schön. Zum den wagen!

  4. Spike: Den allmänna känslan man får i mässen är att många av de äldre förarna redan förutsätter att det blir en ny arbetsgivare. Jag känner mig bekväm med Veolia, men tycker väl precis som eek att tyskt vore skoj om det nu skulle bli företagsbyte. Allt som innehåller ordet stadtbahn låter tryggt i dessa dagar av allmän kollaps.

    zzezz: Håller med, det känns osannolikt att spärrarna helt försvinner. Frågan är väl hur de kommer se ut i framtiden. MTR verkar bra, alltså? Ett utomeuropeiskt företag har säkert ett fräscht perspektiv, iofs.

    eek: Deutsche Reichsbahn ftw?

  5. Oavsett vilken internationell transportjätte som tar över ruljansen återstår ju en knäckfråga: Hur mycket av det befintliga ledargarnityret tänker man behålla, hur många av alla existerande enhetsavdelningsteamgruppledarchefer tänker man focka, och vad får deras ersättare för befogenheter och möjligheter att agera?

    Det finns ju begränsade möjligheter för en anbudsgivare att tjäna pengar på affären, samtidigt som man är billigare än alla andra konkurrenter: Spara in pengar på fordon, personal och underhåll, eller öka intäkterna genom någon sorts incitamentsavtal med SL.

    Tittar man på de anbud som har lagts hittills på verksamhet som SL har upphandlat så överväger ju billighetsalternativen starkt, med Roslagsbanan som det lysande undantaget, eftersom man då var politiskt piskad av pendeltågseländet kring Citypendelns övertagande.

    Sannolikheten för att det blir samma tomtar i ny uniform är nog rätt så hög, skulle jag vilja säga…

    Sedan, det här med en trettonde månadslön: Herr Witting borde kanske fundera över att många i Tyskland (och andra länder med, för den delen) inte får sina löner utbetalda per kalendermånad, utan var fjärde vecka. Få se nu, vad blir 52 delat med fyra…?

  6. Ett tysk företag vore bäst, förutom att jag är germanofil, är nog just att jag tror att man skulle rensa upp rejält i mellanchefsträsket och skapa en bättre stabilitet. Nog för att tyska företag är otroligt hierkiska, men det skapar en iaf en stabilitet och tydlighet som lägger grunden för ett effektivt arbete. Så länge man ska ha ett system med arbetsgivare – arbetstagare så fungerar det ju inte som det är idag, med chefer som stannar på sin plats i ett halvår, och arbetstagare som sparkas stup i ett för att ha varit kaxiga eller skitsaker samtidigt som man har en skriande personalbrist.

  7. Jag skulle inte satsa mina pengar på MTR i alla fall. Detta pga att den Kinesiska staten är huvudägare i MTR tror att SL ser det som lite besvärande med tanke på den Kinesiska statens syn i vissa frågor.

    Jag tror inte att det billigaste bolaget kommer vinna denna upphandling. Tvärtom så tror jag att SL ser på Roslagsbanan som ett bra exempel där de bad om extra pengar efter upphandlingen för att få ner sjukfrånvaron de lyckades bättre än tänkt och fick nästan bort sjukfrånvaron.

    Att SL är missnöjda med hur det fungerar idag är ingen hemlighet alls.
    SL beställde tex snöröjning av tvärbanan häromdagen trotts att SL gett Veolia extra pengar för att utföra snöröjningen så betalar SL nya pengar för att få det gjort. Det om något visar att SL inte längre har stort förtroende för Veolia.
    Det är inte alltför lång tid till upphandlingen av Lokalbanorna….

  8. eek: Torborg blir ni aldrig av med.

  9. Torborg slutade för ett bra tag sedan och är nu på Keolis tror jag. IOFS har de också lagt bud

  10. Var det inte MTR? I vilket fall kommer hon igen, vilket företag det än blir som får avtalet så kommer hon igen.

  11. Vilka har mest utvecklad mutkultur? Det företaget satsar jag en uniformsknapp på!!

  12. Har inte riktigt koll måste jag säga.
    Om hon kommer igen så undrar jag om hon är så smart son hon tror.

  13. kreti, hon är vår osaliga ande som kommer smygandes rispar en på ryggen när man minst anar det och ger en kalla kårar i sömnen. Utan Torborg, vad är då tunnelbanan?

  14. Zeeezzz; titta på volymen i upphandlingen av Roslagsbanan. Titta sedan på volymen i upphandlingen av tunnelbanan. I grova slängar har RB omkring 38000 resenärer en vardag -Tvärbanan har 44000, och tunnelbanan knappt 1,1 miljoner påstigande. Personal och fordonskostnader är naturligtvis grovt sett proportionella mot detta.

    Med andra ord, SL och landstinget hade råd att göra en dyr upphandling på Roslagsbanan, i synnerhet eftersom man var starkt pressade av flopparna med pendeltågen och tunnelbanan (vem minns inte ATP-inkopplingens glada dagar?). Skulle man göra något liknande i tunnelbanan, skulle det bli ofantligt mycket dyrare. Tunnelbanan är faktiskt den enskilt största spårtrafikentreprenaden i Norden, och en av de större i Europa.

    Rent krasst tror jag inte att man från SL:s sida är intresserade av att lägga mer pengar än absolut nödvändigt på upphandlingen. Därmed inte sagt att man tar det absolut lägsta anbudet -kom ihåg att Citypendeln faktiskt inte var billigast, men bedömdes ha bäst kombination av kvalitet och pris i sitt anbud. Och hur det övertagandet gick kommer väl vi alla ihåg…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s