En omständig måndag

Måndag. Uärck eller jippi? Det senare, faktiskt. Veoliahoran hade haft en helveteshelg och det var skönt att sätta sig bakom spaken för ett antal timmars körning. Att ingenting större hände ens eget tåg var förstås extra trevligt. Det enda som hände (om ens det) var att två småkillar jävlades hela resan genom Stockholm genom att ställa sig halvvägs ute på plattformen… vilket sedan utvecklades till något slags tävling för deras del i hur långt bort de kunde gå och fortfarande hinna kasta sig in i tåget vid dörrstängning. Till slut såg man dem inte tack vare folkmängderna i innerstan, de var bara två små fläckar som svishade in genom dörrarna. När tåget kom till Gamla stan fick leken ett raskt slut när dörrarna stängdes och den minsta av de två fastnade i ett dörrpar med foten samt trillade omkull med rumpan före rakt ner i marken. Kompisen stod bakom, fångade upp och släpade bak honom. Han hojtade att de tog nästa tåg istället. Dörren gick igen och en annan förare ärvde dem båda.

Tur 34 ropade upp till TLC för att meddela att en elektriker i Vällingby stod i en skylift och fipplade med belysningen. Mer ljus är bra, nackdelen var att han blockerade sikten i en av ITV:erna. Föraren föreslog att man antingen tillsatte en plattformsvakt eller bad snubben flytta på sig. Då ingenting hördes om det första alternativet är det rimligt att anta att det sistnämnda blev det som fick gälla. När Veoliahoran cruisade förbi där fanns det iallafall ingen plattformsvakt.

Mer skoj skulle ske i Vällingby! Tur 4 på mellanspåret hade fått ett flertal nödbromshandtag dragna av tomskallar (givetvis var det ingen som var skadad eller dylikt, det var bara på ren djävulskap). Tur 5 blev tillsagd att stanna i Råcksta tills fyran kom på rull. Fyran kom inte på rull, det gick inte att få klarsignal. Föraren gick bak för att se om något missats. Femman ombads då tömma i Vällingby på plattform ett och sedan vända i Hässelby gård. Bara några ögonblick senare ropade fyran igen och rapporterade att allt var återställt, klarsignalen hade nu kommit tillbaka. TLC gjorde då en specialvariant för att få tågen direkt i rätt luckor. TL sade åt femman att stå kvar i Vällingby, samtidigt lade man upp tur 31 till mellanspåret. Tur 31 fick bli en ny arton, femman fick bli en ny nitton. Alla trafikanter på 31 fick således hänvisas till tåget på andra sidan plattformen för vidare färd västerut. Slutet gott…

På andra sidan stan hade ungarna cirkus i Skarpnäck. De hade halvt haft ner en kåpa ovanför en dörr i V1:an på tur 25, som fick stänga av dörrparet i väntan på att en montör skulle komma och skruva tillbaka den dinglande tingesten. TLC brummade varnande i taket, samtidigt hade vakter tillkallats och södra bilen styrde kursen mot den vinröda ändstationen. Ungarna hade hört varningen och sprang enligt uppgift oroligt ut och in mellan dörrarna på tåget. TLC meddelade att de baske mig skulle vara oroliga, de attans odågorna. Tur 27 fick order att vänta i Bagarmossen, men sedan 25:an lyckats stänga dörrarna och komma iväg gick det bra att åka som vanligt. Tur 26 rapporterade att ungarna var kvar på plattformen. Mitt under rapporten pep det till från IDU:n och föraren konstaterade att en hyttdörr nu var öppen, han var tvungen att gå bak och kolla vad de höll på med. Att de små ligisterna uppenbarligen hade nycklar gjorde det hela bra mycket mer allvarligt. Tur 25 meddelade i samma veva att två av killarna hade följt med på hennes tåg, men att de klivit av och bytt till 27:an för färd tillbaka mot Skarpnäck. Väl där väntade TB och vakter på att omhänderta hela gänget. Tur 26 hade under tiden gått i sekundär mod, förmodligen till följd av ungarnas lek i mellanhytten. Veoliahoran misstänker att någon förälder eller ett äldre syskon som jobbar på företaget inte är sådär jätteglad på en yngre familjemedlem ikväll…

Vad är en vecka utan ett klagomål på banarbetare? Den här gången klagades det på gubbarna som arbetade runt Odenplan. Deras tågvarnare stod en bra bit från dem och han var gömd bakom en pelare precis i högersvängen efter St:Eriksplan. Helt plötsligt såg man (en meter från tåget) ett dansande orange sken och en näve. Det var bara att blinka med helljuset utav helvete så karln drog tillbaka näven och slapp mista hela armen. Tydligen hade männen klampat runt i tunnlarna litet hipp som happ, en förare menade att de gott kunde vänta med sightseeingen till efter rusningen. TLC meddelade att man hade ringt dem men skulle göra det igen. Snart försvann gubbarna från spåret vid Odenplan, men då var det istället ett rör vid söderspåret, till höger direkt efter stationen, som sprang läck och började vattna makadamen. Vem vet, snart imploderar väl Odenplan också? 😉

Kvällens skönaste radioanrop tillföll tur 5, som söderut efter vagnbytet i Vällingby hade varit utan lampa och turlista i V3. Han hade lämnat kvar sin körutrustning på nya 31:an, men sagt åt föraren som tog hans vagnar att lämna kvar sin körutrustning i V1. Alltså rullade han runt med en dubbel uppsättning och behövde bli av med en. Han meddelade således TLC att han gick ‘in Alvik södra och lämnar den extra turlistan och signallimpan. -Lampan!’ Eftersom Veoliahoran dittills haft en okej men småtrist kväll kom detta som en skänk från ovan; bara den inre bilden av ett TB som signalerar med två skogaholmslimpor i nävarna gjorde att skrattet bubblade muntert mellan den lilla hyttens väggar.

Tur 25 ropade snart från plattform ett uppe vid Guppet och undrade om tur 41 hade hennes nycklar i sin hytt. Tur 41, som precis hade lämnat Guppet söderut, meddelade att jodå; han hade nycklarna där. TLC skickade ner en reservnyckel till föraren på 25:an, som åkte ner mot Alvik och hade slut för dagen. Väl där var det bara att vänta på 41:an för att få nycklarna åter. Reservnyckeln följde med tur 25 tillbaka till Gullmarsplan. Det är sådant som händer med jämna mellanrum, precis som att vrida nyckeln i ‘från’ istället för i ‘vänta’-läge. Strax efter det rapporterade tur 7 att det var någon ‘fyllskalle’ som låg ömsom satt på plattformen Skanstull. Mannen såg ut att ha klivit på 25:an, men hade sedan setts på plattformen igen. Veoliahoran vet inte hur det gick för karln, men hoppas att han kom hem hel och oskadd.

Sedan ropade tur 5 och anmälde plattor i tåget. TLC meddelade att turen fick gå med rapport, föraren svarade att det inte fanns någon sådan. Hon ombads kontrollera andra hytten vid byte av körände. Förvisso hade femman tidigare på dagen felanmält samt skrivit på plattor, men som vi vet byttes vagnarna ut i Vällingby. Felrapporten med montörsbedömningen satt förmodligen i fönstret eller klämman på femmans gamla vagnar, vilka numera gick med 31:ans turnummer…

Annonser

19 responses to “En omständig måndag

  1. Så ni hade besök av mellanhyttsligisterna på bana 1 också, hörde att vakter jagade dem i Danderyds Sjukhus men självklart åkte de vidare norrut till Mörby så vakterna fick lämna U.A 😦

    Påtal om glömma környcklar, så är ju en klassiker att vid ändstationerna när man nycklar upp och sedan lägger i ”Vänte läge” för att gå på muggen och till sin fasa upptäcker när hyttdörren att nycklarna sitter kvar i låset på insidan. 😉

  2. Själv låste jag ut mig en gång i Rinkeby norrut när jag skulle återställa ett nödbromshandtag. Jag hade fyrkantsnyckeln i västfickan, och glömde helt att ta ur tågnycklarna innan jag gick ur hytten och stängde efter mig. Det var bara att gå ner på spåret och öppna hyttdörren med fyrkantsnyckeln. Inte min vackra dag precis…. 🙂

  3. Tim: Tur att L-nyckeln inte låg inne i hytten också då. 😉

  4. Eller att man tappar nycklarna på spåret under vagnen medan man återställer nödbromshandtag, som en förare gjorde härom året vid Slussen söderut… 😀

  5. Eek: Va fan gör man då???

  6. Bea: de skickar en radiobil med nycklar, när tåget har lämnat kan trafikbefälet gå ner på spåret och hämta förarens nycklar. Tex.
    Men jag har för mig att hon slängde nycklarna i boxarna slussen, men det kan ju ha varit två skilda incidenter förstås.

  7. annan hora: det är nog skiljda händelser, den här (var nog mer än ett år sen, tiden går så fort när man har kul) hörda jag hela på radion och nycklarna tappades precis under mitten av V3. Det blev lite jobbigt där medan radiobilen kryssade fram i rusningstid… 😛

  8. Spike: Nej, det var just därför som jag alltid hade fyrkantsnyckeln i västfickan! 😉 Inte ska man ha alla nycklar i samma korg….

  9. Jag har aldrig (peppar, peppar) lyckats låsa mig ute. Däremot brukar jag alltid glömma bort att nycklarna är i fickan efter muggbesök i Skarpnäck, varpå kallsvetten bryter fram vid avgång; gaaaah! Ingen klarsignal! Vad i he- just, det ja; vänteläge + nycklar i fickan…

  10. Tim: Hehe smart av dig då,. 😉

    VH: Vänta du bara, den dagen kommer också 🙂

  11. Jag har faktiskt tappat nycklarna på spåret i Gropen en gång, men hade turen att de landade precis mellan två vagnar och jag kunde fiska upp dem och endast bli lite lortig på köpet. Lite nervös och stressad blev man, inget man direkt vill ringa och be om hjälp om… o_O

  12. Eek: Har man ens mottagning i Gropen? Annars är man ju rätt screwed.. 😉

  13. Jag lyckades, när jag var alldeles grön, glömma nycklarna i hytten när jag skulle snabbvända i abrahamsberg.. Att det inte gick så snabbt kanske jag inte behöver tillägga.. =) hade iaf fyrkantsnyckeln i fickan.

  14. Spike: Jo, jag ser fram emot den dagen… Btw så har man mottagning i gropen. Brukar ringa farsan och snacka skit därifrån under långvändningar.

  15. Vh: Aha okej ja det är ju ett bra alternativ att fördriva tiden till. 🙂

  16. Spike: Han är en riktig TV-serienörd precis som jag, du anar inte hur mycket han kan om Wisteria Lane…

  17. Vh: Sådan fader sådan dotter? 🙂 Sen att jag inte hört talas om Wisteria Lane är en annan sak 😉

  18. Åh, jag har inte sett de desperata hemmafruarna på länge nu. 😦

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s