En himla många omturanden

För många av oss kan det vara trögt att komma igång i början av arbetsdagen. För tur 11 i Vällingbydepån gick det inte alls; porten framför spår 1 och 2 ville inte gå upp hur mycket föraren än tryckte på knappen. Han försökte öppna porten med bägge spårens knappar, men nej. TLC började hojta ‘rangeringen, har vi kontakt med rangeringen i Vällingbydepån’ mitt i alltihop. Lösningen blev till sist att föraren fick byta körände och gå upp via Råcksta istället för Vällingby.

Från Hagsätra meddelade tur 32 att hon hade några som bråkade i tåget. Ett par, där mannen varnade kvinnan att han skulle slå henne. Vakter tillkallades och styrde kosan ditåt från Hökarängen. Frågan var om de skulle hinna fram. En åtta minuter senare ropade tur 33 som såg att sällskapet, ty det var fler än bara två, inte hade åkt med 32:an mot Hässelby: de var fortfarande kvar på plattformen och fortsatte kivas i samma goda hot-stil. Föraren blev tillsagd att rapportera huruvida personerna åkte med honom sedan eller ej. Vakterna var på väg. Ett tag senare pratade man med 34:an, men sedan blev det tyst om de bråkandes. Förmodligen nådde väl vakterna fram och fick bukt med det pågående trubblet.

När Veoliahoran stannade T-Centralen söderut regnade det. Inomhus. Vattenläckan var felanmäld sedan tidigare, men inte hade man kunnat tro att den skulle vara i samma klass som vattendroppandet Gamla stan söderut var i somras. Först fick man en skur över hela frontrutan, under stationsuppehållet fortsatte sedan rännilarna friskt att rinna för att sedan vid avfärd bryskt svepas bort av vindrutetorkaren. Det tycktes vara flera ställen det läckte in på, eftersom det även droppade från taket och ned på plattformskanten några meter från hållmärket. Läskigt så det förslår; tänk om någon halkar och slår sig illa eller (i dessa anorexiaidealsdagar) glider ner mellan tåg och plattform? Huva! Förhoppningsvis fixar de detta fort som attan under de kommande nätterna. Odenplans vattenläcka tycks ju vara borta nu, en takläcka på T-Cen borde vara rena barnleken.

Tur 40 stötte på patrull när föraren skulle försöka köra från Hässelby. Tåget hade fått felkod 59, någonting som det sedan envist vägrade släppa trots omaktiveringar. Tur 41 blev beordrad att lämna ifrån sig sina vagnar till 40, varför det turades om. Den föraren fick sedan försöka göra ännu en omaktivering med gamla 40:s vagnar. Men det fungerade inte heller. När 42 kom farandes i trasans riktning var det omturningsdags igen: 42 blev 41 och föraren på 42 fick invänta 43 för att tura om den och åka. 44 blev 43 och föraren på 44 fick knata till TB som kommit till platsen och höra vad som skulle göras med tåget. TB bad om att få trycka P för att se om det gick att få trasan på rull. Om inte, skulle man vara tvungen att bryta HS. Tack och lov var det inte så långt till depån iallafall, det rörde sig ju bara om transport fyra stationer. veoliahoran bytte körände och sedan var det tyst på radion. Trasan kom iallafall ner i depån, men hur vete fasen.

Snart fick tur 29 problem med terrorkids som hade nödöppnat en dörr. När föraren gick bak för att återställa fick han veta av de andra trafikanterna att ungarna även hade varit inne och levt rövare i en mellanhytt. Återigen kan man börja spekulera i om det är samma kids som hade ner en dörrkåpa häromdagen samt vart sjutton de fått nyckeln från. Å andra sidan… det kan inte vara världens absolut svåraste lås att peta upp, då Veoliahoran två gånger har varit med om att småkillar har dyrkat upp innerdörren under körning. Observera att innerdörren alltid är en sak som undertecknad kollar grundligt av säkerhetsskäl. Men likförbannat har den gått att få upp; när man hör fniss och sedan tystnad följt av ett idogt raspande finns det skäl att vara misstänksam. Plötsligt går dörrfan upp och man har ett gäng grabbar antingen halvvägs in i hytten eller garvandes på flykt bakåt i vagnen. Då får man stänga dörren nästa station och dubbelkontrollera den, samt tejpa som fan från insidan. Har fler varit med om sådana små inbrottsaspiranters terrordåd?

Hagsätragrenen utsattes sedan för allmänt ordningsstörande när en tur blev strandad däruppe med ett antal dragna nödbromshandtag som givetvis måste återställas. Tur 37 ropade ett tag senare in att två grabbar hoppat ner på spåret Sockenplan norrut, varpå 34:an anmodades ta det försiktigt. Den föraren meddelade att spåret var utan anmärkning samt att två grabbar och en tjej gått på längst bak, om det kunde vara dessa som var fridstörarna? Efter en kort beskrivning bekräftade 37:an att det just var de grabbarna som befunnit sig på spåret. Vakter beställdes. Under tiden passade tur 33 på att inflika att det var samma lilla tropp som hade utsatt hans tåg för stenkastning tidigare. 34 meddelade TLC att han skulle bli avlöst vid Gullmarsplan och att han tänkte gå bak och se till att gänget verkligen blev avlyft. Därmed basta. Av tonläget att döma lät det nästan som om föraren ämnade gå lös och prygla de små asen änglarna med ett skrovligt klappbräde.

Under kvällen mottog trafikledningen en intressant felanmälning när tur 2 rapporterade att några säten i en sittgrupp höll på att lossna från väggen. Hur nu detta gått till är det ingen som vet, men efter något varv ute i trafik beslöt sig TLC för att göra ett tågbyte mellan tur 2 och 3 nere i Farsta strand, eftersom den senare ändå skulle in i hallen. Depåpersonalen kommer med andra ord ha något att bita i där.

Vid tiosnåret kom sedan ett allmänt meddelande till förarna om att man nu trafikerade Vällingby via mellanspåret. Veoliahoran är nyfiken; vad hade hänt där borta?

Annonser

13 responses to “En himla många omturanden

  1. Tur att C20’s innedörr är någolunda tjockare en X60(nya pendeln), där måste man vrida om nyckeln två gånger annars kan man hyfsat lätt få upp den med en välriktad spark eller annat tillhygge.(Har ej prövat utan det är hörsagor).
    Vällingby spår 1 verkar ju titt som tätt spöka?

    Vh: Vem vet, föraren kanske tog signalflaggan och gick lös? 😉

  2. Vby_1 är arbetsplats på kvällen, natten. nya tak-rutor (?) sätts upp ovanför spåret, samt att elektrikerna håller på med nya belysningen.

  3. De har ju inte precis järnkoll på vem som har kvitterat ut vad i nyckelväg så det finns nog en och annan c20-nyckel i omlopp.

  4. Angående nyckelfrågan. När SL ändå löpte in nya vagnar kunde man inte ha satsat på något system med bricka/kort istället för nycklar? Då är det bara att spärra en bricka/kort som försvinner. Men då det är SL vi pratar om kanske vi ska vara glada att det inte har haspar som låsanordning.

  5. Det regnade även när jag stod och väntade på mörby tåget igår. Jag blev lite fundersam på om det verkligen stod rätt till…

  6. Spike: Kanske det, kanske!

    En stycke namn: Just fan, hade glömt det.

    kretiochpleti: Det stämmer iofs, har sett en och annan civilist nyckla upp mellanhytter.

    /j: Brickor hade varit ett bra system.

    Bea: I Mörby också? Snart faller himlen ner på våra huvuden, som Obelix skulle säga…

  7. VH: Nej, inte i Mörby. På T-centralen. Jag håller inte koll på vilken plattformsdel mörbytåg stannar på, men södra änden av den plattformsdelen.

  8. Bea: Aha, men då är det på samma ställe. Jag borde läsa grundligare. 🙂

  9. För att komplettera Beas uppgifter, så är det en fin fin vatten läcka på Tce pfd 3 södra ände, som är något värre än den som finns på pfd 4. 😉

  10. Undrar om hela T-Cen kommer rasa in. Vad tror ni?

  11. VH: Det börjar vi centralen, sen sprider det sig till de närliggande stationerna. Tillslut kommer Stockholms innerstad att likna scenen från ‘guldruschens glada dagar’ när hela gruvsammhället rasar in.

    Stockholms undergång är nära mina vänner. Fly den som kan 😉

  12. Det där lät mycket profetiskt. Ducka och spring, allesammans!

  13. Det är bara min vilda fantasi som går igång…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s