Söndag på en måndag

Igår när Veoliahoran kom hem låg internetuppkopplingen nere. Därför får ni inlägget för gårdagen idag istället, inte för att det blir så långt men iallafall:

Det var en relativt lugn söndag, rena semesterkörandet blir det nu eftersom det är trevagnståg under adventssöndagarna. Detta innebär att folk kliver på snabbt eftersom de inte behöver springa som dårar mot mitten av plattformen (alternativt slögår eftersom de tycker att vi stannar där vi stannar på pin tji och då ska vi minsann få igen). Man får således segköra vissa sträckor för att matcha hålltiderna. Gör man inte det blir det som med en nittontur i Alvik på kvällen som TLC lite fyndigt menade skulle ta en titt i turlistan. När turen svarade med ett ‘va’ kom det mer bestämda ‘du är tre minuter för tidig’. Föraren konstaterade att då väntade han väl i Alvik tre minuter då. Så lätt var det att köra igenom banan på fem röda igår.

I övrigt var det tyst på radion fram till dess att tur 33 ropade in radiosprak (man hörde knappt vad föraren sade eftersom det brusade så högt) och blev tillsagd att skriva på det vid första bästa tillfälle. Sedan saknade tur 9 turlista och hade plattor i V3, men kunde inte avgöra om vagnarna behövde bytas. Det uppdagades att V3 var en av banans flera notoriska halkvagnar, som en del förare brukar mässa diverse (o)trevligt om. Direkt efter det rapporterade en tur (ettan?) att hennes tåg reagerade konstigt på snabbstarten; när man tryckte på snabbstartknappen ryckte hela hytten och vagnen till som ett stort hack. Det verkade nästan vara så att hjulen inte fick fäste ordentligt på rälen vid starten. Inga felkoder relaterade till problemet fanns heller att utläsa från tågstatusen. Inom loppet av några minuter fick tre tåg i uppgift att skriva diverse roliga felrapporter vid ändstation och nian skulle få både turlista samt TB i hytten för avlyssnande i plattärendet. Tystnaden föll i några sekunder, sedan kom ett allmänt anrop från TLC om en fylla på väg ner till stn Rådmansgatan. Allmän försiktighet, med andra ord.

Det var någonting om tur 6 också, vill Veoliahoran minnas. Men eftersom det har gått en dag nu och det står ‘6: FK 2 br ALV’ på lappen har hon ingen aning om vad i hela friden det handlade om. Aha: just det ja, sexan fick felkod 2 på Brommabryggan. Den påverkade dock inte tågets framfart varför en omaktivering skulle ske i Farsta strand. När en sådan hade genomförts rapporterade föraren torrt liksom en saklig läkare att tåget nu var friskt. Tack och lov för det, det var bara något halvår sedan en 17 fick samma felkod norrut med storstopp som följd eftersom det även dök upp mängder av kringliggande felkoder. Anyway, snart ropade 9:an från Farsta och meddelade att TB lyssnat plattor men glömt lämna över turlistan. Detta skulle lösas Gullmarsplan norrut. Tur 33 som åkt till sin ändstation ropade (med snäppet bättre sändning denna gång) om att han hade sovande i tåget. Vakter vore trevligt, vilket också skulle bli Gullmarsplan. Guppet och Alvik är som de icke tågkörande läsarna säkert har förstått, två mycket viktiga stationer för oss förare på gröna linjen. Dels eftersom alla avlösningar sker på dessa stationer (pga att platskontor/mäss ligger i Gup respektive Alv) men även eftersom det finns en större chans att vakter patrullerar där. I fallet Gullmarsplan är möjligheten att få vakter extra stor. Veoliahoran misstänker att detta beror på Gullmars Kebab, om man ska gå efter vakternas lunchvanor uppe i mässen. Idel rödgula påsar brukar stå och skräpa på borden när vakterna har bänkat sig för middagen.

Tur 21 hörde en skarp smäll i tunneln mellan Skanstull och Medis, precis i ett av sidoutrymmena. Han lät litet småchockad, förklaringen från TLCs sida blev luftdrag och ej tätt åtsittande hyttdörr. Det går nog att skriva under på; det är en av de få sträckorna i stan som har maxhastighet och svishar man förbi sådana där små utrymmen kan det floffa till rätt högt inne i hytten om man har en skranglig hyttdörr. För övrigt verkar det gå lite troll i hyttdörrarna just nu, det är en hel del förare som under de senaste två veckorna har ropat in tjutande hyttdörrar eller luftdrag på grund av dålig täthet i dörrlisten. Kanske är det dags att vinterbona hytterna. Undras om MTV kan göra ett undantag för Stockholmstuben och göra specialprogrammet ‘Pimb my subway’?

Senare på kvällen blev tur 6 målad och behövde bytas. Tur 4, som lägligt nog befann sig på Gup-bryggan fick skriva övertid och rulla ner till norra plattformen omturad och klar för 6:ans fortsatta färd mot Alvik. När det målade tåget kom till Guppet fick folk lov att gå över till det nya tåget och Veoliahoran kan bara föreställa sig hur sen 6:an blev norrut. I teorin är det ju nämligen som så att det bara ska vara att byta ett tåg rakt av. Det gamla tåget släcks och töms, dörrarna stängs. Folk går över till det nya tåget. Men vi vet alla att trafikanter inte funkar så; det släckta tåget kan ju på något mirakulöst sätt helt plötsligt få för sig att åka till Hässelby eller något. Det tar några extraminuter eftersom folk tvekar över att gå över trots att föraren säger att han/hon och trafikanterna nu ska byta tåg. Så var det ju tidigare i veckan när tur 5 och 31 böt plats. Det tog ett antal minuter innan förarna ropade att respektive tåg rullade. Men, men.

(Veoliahoran flipprar runt lite textmässigt idag och skyller detta på Jolt-colan som inmundigats inför Call of Duty-räden ikväll.)

Södra bilen körde under tiden så däckgummit yrde i riktning Farsta strand, där folks larm kommit in om obehöriga personer i tunneln. Tur 1 som befann sig Farsta centrum söderut fick order om att byta körände och avgå i rätt tid norrut. Föraren undrade vad han skulle säga till trafikanterna och en stresstyngd/allmänt frustrerad TL meddelade att det bara gick att säga som det var: det gick inte att kör till ändstation på grund av spårbeträde. Vakter tillkallades för att möta upp södra bilen, den senare hittade inga vakter nere vid ändstn och frågade TLC vart de befann sig. De hade precis anlänt med södergående arton och hade fått tillstånd att gå ner till stationen via söderspåret för att möta upp. Stor dramatik för väldigt lite. Förmodligen var det klottrare som rymde via nödutgången, det hördes inte så mycket mer på radion. Veoliahoran missade mycket tack vare dörrstängningar.

Lagom till hemgång var det något fyllo på väg ner till en plattform i innerstan igen och försiktighet rådde. Ibland undrar man om det är kollektivtrafik vi jobbar med eller Stockholms största dagis.

Annonser

7 responses to “Söndag på en måndag

  1. Vh: Du får skruva upp radio volymen så du kan uppfatta vad som händer på radion medans du gneomför dörrstängningen 😉

  2. Spike: Jomen trafikanterna glor konstigt på en då. 🙂

  3. Vh: Det gör dem ändå, så det är sånna smällar man får ta. 😉

  4. 1) Jag tror det är ett dagis ni jobbar på.
    2) Folk tittar konstigt på allt och alla nuför tiden. När en busschaufför har radion på hög volym tittas det, och när man hör radion genom hyttdörren vrider och vänder folk på sig för att komma underfund med vart det pratas någonstans. Jag brukar alltid försöka höra vad som sägs istället.

    Så vrid upp volymen, du bara!

  5. Tlc kan inte haft mycket att göra om de måste påpeka att tåg är tidiga innan de ens avgått för tidigt! ( Hålltiden alv) Fast em.skiften där uppe pratar ibland mer än de tänker. Har ibland funderat på öronproppar 🙂
    Tex den som fick tillstånd att trycka P med tillägg – ‘Du har en stoppbock framför Dig’.
    !! Har synkraven för förare sänkts eller är det i andra änden kraven sänkts kan man undra 🙂

  6. Bea och Spike: Jä jä jä, _ska_ vrida upp volymen. Försöka, iaf. Som ni vet är inte minnet det bästa. 🙂

    tutf: Tja, förr behövde man ha tjänstgjort bra mycket längre än två år (är det väl nu) för att bli TL. Men det säger bara litet grann om kraven. En person som har jobbat två år kan vara en både duktig och kompetent TL.

  7. Vh: Du kan inte mena att åldern redan börjar ta ur sin rätt på minnet? 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s