Singing in the tunnelbana

Tur 28:s V3 hade begåvats med en osedvanligt trög körspak denna dag, varför TLC meddelade föraren att tågbyte skulle ske i Åkeshov på nästa norrvarv. Jahapp, tyckte föraren och tillade att spaken inte var så värst seg. Det måste vara att smaken om spaken var som baken, menade han men accepterade sitt öde. Det skulle dock dröja någon timme allraminst innan 28:an fick sitt tågbyte, men detta skedde inte i Åkeshov utan i Skärmarbrink. På gång söderut beordrades föraren att tura om till 78 samt att rulla om från 110 till 102 på tumhjulet. Tur 78 på Brommabryggan hade nämligen ansetts vara en lämplig kandidat till en ny 17 och turade så om till 28 med destination Skarpnäck.

Dagens tvåvagnstur blev 72:an, som anmälde detta från Vällingbydepån. Det gick för 72 som det alltid går för de korta tågen; överbelastning utav Guds nåde samt våldskutande trafikanter som skulle med den arme försenade föraren. Samtidigt, vid Islandstorget norrut, stod tur 40 och försökte stänga sina dörrar. Några personer hade slitit och dragit i ett av dörrparen såpass att det inte gick igen. Tvåan, direkt bakom, stannades stn Ängbyplan medan 40 brottades med dörrproblemet. Snart fick föraren igen dörrparet, men det hade kärvat ordentligt varför han stängt av dörren helt. Felrapport skulle skrivas, montören skulle även meddelas och skickas ut för att titta på dörrparet. Nästa förare hade dock aktiverat dörrparet igen på nästa varv och då fungerade det självklart perfekt.

Vad vore en dag utan ett eller flera spårbeträden? Dagens makadamtrampande ägde rum i Skarpnäck, det rörde sig om 3-4 killar som befann sig på spårområdet vid plattformsänden. Tur 27 varnades och fick instruktionen att använda helljuset för att kunna se de små herrarnas rörelser i tid. Vakter beställdes. I Skarpnäck befann sig för övrigt en kör som ovanför trappan stod i formation och högtidligt sjöng visor som hör årstiden till. Det hör inte till vanligheterna med underhållning under vändningen där nere, att få höra Hosianna och Gloria in Excelsis Deo ekandes mot väggarna i härlig akustik djupt nere under bergmassorna får räknas som en lyx. Veoliahoran blev iallafall väldigt lycklig över att få vara med om lite jul.

Tur 31 anropade TLC i ärendet vattenläcka. Som vi alla vet har vattenläckagen duggat tätt över banan de senaste veckorna och nu hade turen kommit till Fridhemsplan. Precis innan backen när man lämnar stationen söderut, vid valven, finns lite korrigerad plåt. Där forsade vattnet in. Det hade hunnit bli en diger pöl framåt kvällen. För övrigt fortsätter regnet T-Cen pfd 3 och 4, prognosen säger tydligen fortsatt lågtryck med stötvis stormiga byar. Inget hagel dock. 😉

Tur 25 ropade litet tveksamt till TLC och undrade vad felkod 868 stod för. ‘Överföringsfel, koppel’ läste föraren men vare sig TLC eller han själv visste vad den innebar. De skrev på den och anade föga att de strax skulle bli varse om vad kodens problem egentligen betydde. Några stationer efter Åkeshov ropade 25 igen och meddelade att även om det stod ‘Skarpnäck’ på IDTS-skyltarna när han rullade in, stod det ‘Åkeshov’ på tåget. Han kunde inte informera trafikanterna om att tåget verkligen gick till Skarpnäck heller, eftersom micken alternativt högtalarsystemet verkade ha klappat ihop totalt… IDTS fälldes men åtgärden fungerade inte. TLC hade vagnmästaren i luren, denne menade att föraren skulle pröva fälla ner 18 och 19, för att sedan direkt fälla upp dem. Det gav i vart fall effekten att alla skyltar på tåget slocknade och att det förmodligen blev snäppet lättare för föraren att få med sig folk till Skarpnäck, där den allsmäktiga omaktiveringen skulle ske.

Timman efter det var det dags för ännu ett tågbyte när 2:an tömde ur vid Guppet och gick till Högdalsdepån. Tåget hade stora plattor och man ville bli av med vagnarna så fort som möjligt. Uppe i Hagsätra knastrade det till när 38 svishade norrut. Föraren berättade att 39:an precis hade fått en dörr nödöppnad när han lämnade stationen. Det verkade som om de ökända terrorkidsen vaknat och bestämt sig för att leka med både nödöppnare och nödbromsar i vanlig ordning. Vakter beställdes omgående och samtliga nittonturer i närheten av Hagsätra uppmanades förbereda sig på det värsta. En halvtimme senare ropade 37 om nästa gäng småligister. Denna gång var det några killar vid Fridhemsplan som lekte med dörrarna för sitt eget höga nöjes skull. Uppenbarligen var det skitkul att hålla upp dörrarna i sista minuten och se dem gå igen toklångsamt. De hade parkerat sig på en fläck och inväntade nästa tåg. Tur 6, som minuten senare seglade in på stationen, såg dock inte en endaste lillgrabb som såg misstänkt ut. TLC menade att de kanske hoppat på och åkte med, men inga rop om hindrade dörrar kom från 6:an varför det går att gissa på att snorvalparna lämnat FHP efter sina första hyss.

Senare på kvällen blev det allmän ‘stå still’-beordring till både höger och vänster när det dels förekom konstigheter vid Slussen (asfaltsläggning konstaterades det vara och stoppen söder-/norrut hävdes) samt rån i Hökarängen. I det sistnämnda fallet beordrades förbikörning till tur 7 medan tur 9 som redan hade stannat vid stationen fick stå kvar där och undra vad tusan det var som försiggick. Polisen kom dock snart till platsen och drygt tio minuter senare kunde nian rulla vidare.

Annonser

3 responses to “Singing in the tunnelbana

  1. Afaltsläggningen i Slussen verkar spöka, torde väl inte vara någon nyhet längre, och allvarligt talat, så jävla brännt luktar det väl inte?

    Vattenläckan FHP började ju redan i lördags…. =/

    I övrigt stör jag mig på kollegor som säger ”nä, det är inte så illa” om grejer som tidigare förare rapporterat fel på. En en kollega har uppfattat det som ett problem borde det väl respekteras?

    Förra vintern körde jag ett tåg med helkass värme. Felanmäler och blir lovad byte, sen kommer en kollega och säger att det inte alls behövs bytas, att han tycker om att sitta och köra i två jackor, mössa och yllevantar är visst inte relevant. Och tågbytet ställs in. En och en halv timme senare ropar tredje föraren om att han håller på att frysa arslet av sig… Dryga 4 timmar, plus den tid innan felanmälningen, har tåget gått utan värme, helt i onödan.

  2. Nylaggd asfalt luktar nylagd asfalt och inget annat!

  3. Jag befann mig vid Slussen vid den aktuella tidpunkten och kan meddela att det luktade nylagd asfalt. Att någon kan missta lukten för brandlukt är för mig en gåta. Kändes bara löjligt att de stannade alla tåg pga ”misstänkt rökutveckling/röklukt”. Visst kom det lite lukt från asfaltbilen men någon röklukt fanns inte att uppenbara endast asfaltslukt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s