Asfaltsdimma

När Veoliahoran började arbeta idag var 38:an i full färd att göra tågbyte. Uppenbarligen hade terrorkids gjort en brasa (metrotidningar, månne?) som föraren hade fått tömma en brandsläckare över. När tåget hade nått Rågsved hade det flammat upp igen och trafikanterna varskodde föraren som fick släcka en omgång till. Lite glöd som stannat kvar. Nåväl, in i Högdalsdepån bar det.

I Råcksta rapporterade norrgående linje nitton att några småglin kastade in smällare i södergående tåg. Tur 71 hade inte fått något klagomål, det luktade gudskelov inte heller bränt. Bara att köra på, med andra ord. Inom kort ropade 6:an om att hans hyttmick hängde och slängde som en vissen blomstjälk. TLC utbrast ‘men är den inte tejpad!?’ varpå föraren svarade nej. ‘Det var konstigt’, mumlade TL och tillade att montören hade fått ärendet. Han skulle få det igen.

Timman efter det hade tur 29 fått dörrarna hindrade, några trafikanter ville slänga skräp på plattformen och höll upp dörrparet närmast dem enkom för det. Samtidigt fick tur 38 i Hässelby felkod 56 samt 59, vilket betydde en omaktivering. En halvtimme senare fick tur 41 nödtalenheten aktiverad två gånger utan att någon svarade när föraren frågade vad det var som stod på. Ingen viftade från tågsidan vid dörrmanöver Johannelund heller och mysteriet dog sedan i sin linda när inga fler nödanrop kom.

På andra sidan stan anmälde 4:an in att någon hade kissat ner ett helt säte vid dörr B4 i hans tåg. Det tycktes vara signalen för kvällsfyllona att titta ut, snart hälsade tur 3 att tre fyllon klivit ombord på hans tåg och när de nu gick av vid Odenplan bar två av dem på den tredje, varför det kanske var bäst att ta det försiktigt… efter avlösning ropade nästa förare på trean att trafikanterna sagt att han hade en liggande i tåget. Föraren konstaterade torrt att det säkert var en fylla och vakterna kom vid T-Centralen för bärgning av den överförfriskade.

Detta var ännu en kväll fylld av rapporter från Slussens bägge körriktningar. Det luktade bränt, var rökfyllt, etc, etc. Asfaltsläggandet var med andra ord i full gång och röken läckte såklart in från bussterminalen nedanför. Mängder med oroliga trafikanter kom fram och meddelade att vagnarna luktade fotogen, bensin och andra brännbara material, men lugnade sig genast när orsaken meddelades i högtalarna. Folk gick dock och drog halsdukar över ansiktena eller höll fingrarna om näsan, så starkt luktade det på stationen. En del försökte även skydda ögonen från röken som låg tung i luften. Det är väl bara att hoppas på att asfaltsläggningen snart är klar så att folk slutar få visioner om jordens undergång varje kväll. 😉

Annonser

8 responses to “Asfaltsdimma

  1. Vid en tripp med en södergående nitton ikväll så luktade hela V1an ny lagd asfalt.. 😉

  2. Den ljuvaste av dofter! Blir vanligtvis alldeles lycklig av asfalt, men måste erkänna att lukten vid Slussen var litet väl stark även för en asfaltskonnässör som mig.

  3. Folk är för känsliga. Som sagt asfalt luktar gott och i måndags när alla tåg stoppades i tio minuter luktade det inte ens mycket. Mer asfaltslukt till folket! 😉

  4. Helt irrelevant men jag har en fråga för er som vet.
    Jag åkte en dag till Medborgarplatsen. Där stod ett tåg, och i högtalarna ropades inte bara ”linje 19 mot Vällingby”, utan även tillägget ”spår 2”. Detta skedde inte med nästa tåg, och jag har aldrig hört detta tillägg förut eller sedan dess. Vad var/är det för specialare?

  5. Alaniska: …det låter som en motspårskörning…
    (men jag är spx, så nå’n tutf får bekräfta’t 🙂

  6. (eller alltså …äh, ni fattar: ”trafik som går ‘i motsatt riktning’ gentemot ordinarie trafikering” …eller nå’t i den stilen)

  7. Spår 2 är söderut vid MBP (spåren räknas från 1 med näsan mot norr), så pl har rätt, låter som motspårskörning. Varför man envisas med att ropa ut spår förstår jag inte, trafikanterna fattar ändå inte vilket inte är så konstigt. Alltid lika roligt när man ropar att norrgående tåg kommer in på spår 3 vid GUP, förvirringen blir total…

  8. Det låter rimligt. Tack tack.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s