Julprologens superlugn

Ikväll var det en riktigt stilla kväll, eller snarare var det så att få saker stack ut ordentligt på radion. Det var så många fyllor att Veoliahoran tappade räkningen men läget ute på banan var ändå förhållandevis lugnt ända fram till runt nio, då folk började vallfärda in till stan. Knarkarna och a-lagarna var dock till skillnad från krogvandrarna ute och rörde på sig under hela eftermiddagen och kvällen. En tur fick lov att be om vakthjälp på grund av en snedtändande pundare som fått frispel, en annan pundare höll på att sparka sönder en glaspanel i Veoliahorans tåg. Några a-lagare dukade till fest på stn Hökarängen medan andra festat klart och sov ruset av sig som hösäckar på diverse tåg eller stationer.

Nu när julen står för dörren kommer även de sjuka människorna fram ur sina vrår, man märker en klar ökning av personer som inte är direkt psykiskt stabila. Dessa vill säkert mysa litet grann och få vara bland folk på stan, det som annars är en självklarhet för de allra flesta av oss människor. Många av de personer som mår illa brukar vara rätt så tysta men hela tiden på sin vakt och sköta sig relativt bra. Problemet blir när de gör som killen vid BMP igår eller som en kvinna idag… en förare rapporterade att trafikanterna stördes av en galen kvinna som skrek och gapade i tåget att hon skulle mörda, lemlästa och skjuta dem. Samtidigt drog lördagkvällen igång på allvar, med nödöppnade dörrar, spårbeträde i Skarpnäck och klottrande snorvalpar. Men då var det dags för Veoliahoran att röra sig hemåt och kvar fanns mest intrycket av ett tyst Stockholm.

Det är en surrealistisk upplevelse att köra tunneltåg under en storhelg som julen, främst eftersom plattformarna ofta gapar tomma. Det är som att åka i ett system fullt av spökstationer, de ordningsstörande och de mindre bemedlade framträder tydligare än vanligt eftersom ett stort antal stockholmare (infödda såväl som inflyttade) reser bort över jul- och nyår. Kvar blir bara ekot av alla deras fotsteg; bildandes en väldelig tystnad i den vintermörka staden utan snö. Tuben blir en fyrbåk i förorten, i villaområdena där ljusen slår av prick åtta (när tajmern lurat klart inbrottsstjuven) lyser C20-vagnarnas fönster skarpt mot det svarta och bildar en lång, guldskimrande orm som rör sig genom landskapet. Där lägenheterna finns är folk till stor del hemma, fönstren på en husfasad vittnar om att tolv boende handlar på samma ICA då det likadana varmgulröda skenet från adventsstjärnorna sprider hemtrevnad. Därinne sitter morsan, farsan och polarna och tittar på Dansbandskampen medan deras ungar drar in till stan för att röja på kvällen.

Staden själv är som ett sådant där gammalt klassiskt korsord med ljusa ömsom mörka rutor: nattlivet har avstannat en aning, men på en majoritet hus lyser fönstren fortfarande inbjudande för alla festsugna. Mest liv och rörelse är det på tidiga eftermiddagen när folk julhandlar, sedan blir det rushvis med folksamlingar som ska in till söder för att gå på krogen. Men utöver dessa personer vilar stationerna öde under kvällen. Tågdörrarna är öppna för en tom plattform på stn Rådmansgatan i tio sekunder innan de stängs… först då kommer en svart fläck springande långt borta och slänger in benet mellan dörrarna.

Under mellandagarna kommer det däremot bli tätt med springande människor igen. Då börjar rean och då är det även dags att hänga med polarna.

Tills dess regerar lugnet.

Annonser

7 responses to “Julprologens superlugn

  1. fint skrivet..
    Får se hur många som åker med mitt tåg till Falun imorgon.
    go (h)jul 🙂

  2. Ja jisses! Fyllor, knarkare, a-lagare, sjuka människor, nödöppnade dörrar, klottrande snorvalpar.
    Läser man bara allt negativt får man nästan intrycket av helvetet på jorden.
    Händer aldrig nått trevligt när VH är ute på sina pass kan man undra?
    Åtminstone någon som säger nått kul eller trevligt, tackar för skjutsen eller bara ger ett leende när de passerar hytten….

  3. Kan det hända att föraren vet att tåget är tomt från ändstationen, och därför inte ens bryr sig om att stanna på nästa station om den är helt tom? Det kanske är svårt att säkert veta om det finns passagerare ombord, eller är det möjligen ändå emot reglementet att inte stanna?

  4. Thomas, ja, det är möjligt (om än osannolikt att man är 100% säker på att ingen är kvar eller klivit på när man tittat bort), men absolut inte tillåtet. Troligare är att föraren är lite trött i bollen och helt enkelt glömmer bort att stanna, tex får för sig att det är vagntransport. Been there done that… o_O

  5. Storm: God (h)jul!

    tutf: Det är klart att det händer många trevliga saker också, ta exempelvis dagens inlägg. Men du har rätt, visst kan det tolkas vara bara idel helvete som händer. Men mest under helgerna när alkoholen spelar in. Får börja mysblogga mer istället.

    Thomas: Man ska stanna vid varje station.

    Eek: Det har vi nog alla varit med om någon gång när tröttheten är som värst?

  6. Thomas: Påtal om förbikörningar så var det ett tåg ikväll som ropade upp till TLC å berätta att han glömmt stanna vid Rissne norrut men TL svarade bara lugnt att det är sånt som händer.. 😉

    Vh: Du har aldrig funderat på bli poet eller liknande?

  7. Spike: Det är jag redan. Rödvinspoet. 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s