Dagen efter dagen

Idag har det hänt etter mer än igår (med andra ord, efter att ha haft radion nedskruvad på Julafton men uppskruvad idag) varför det kommer en liten rapport.

Trots att julefriden hade sänkt sig över Stockholms gator och i förortsstugorna var det några som blev litet för ‘glada’ här och där. Ett sådant fall uppmärksammades av föraren på en artontur som såg att det låg en person på golvet i Hökarängens biljetthall. Trygg-C kontaktades omedelbart och vakterna var på väg, men samma gubbe hann bli inrapporterad ett par gånger till innan de hann fram. Några sovande poppade upp ibland, men annars var det skralt med både fyllon och sovande. Cyklar ville folk ta med sig ombord idag. Åtminstone två stycken kunde man räkna till, varav en i Blåsut. Enligt tur 4 var killen på väg ut från stationen, men cykeln hade han lämnat kvar så det vore nog bra om någon hämtade den…

Tur 24 hade en V1 med en evig 1031, en gång i timman ropade således diverse förare under dagen in att de behövde trycka P. Vagnbyte hade kanske varit en idé?

Tur 26 ropade in några felkoder från 400-familjen och ombads att omaktivera nere vid Odenplan, men det hjälpte inte. Sedan försökte nästa förare omaktivera… men det hjälpte inte. Det var något mer strul med hytten, lät det som. Kort och gott; snart meddelade TLC att 26 kunde svänga höger vid Gullmarsplan nästa gång söderut och rulla mot Högdalsdepån för tågbyte. Men när de nya vagnarna kommit ut på banan var det något fel på dem också, varför det blev ett andra tågbyte. Denna gång i Skarpnäck med 25:an som skulle ner i depå varvet efter.

Dagens mest indignerade samtalsinlägg ägde rum mellan två tonårstjejer på Gullmarsplan som var mitt inne i en större diskussion. Plötsligt utbrister den ena tjejen ‘Fatta vad nördiga mamma och pappa är, de är helt beroende av Singstar. Det spelade det typ till två inatt, alltså fast först var jag med men sedan ringde X och vi pratade, sedan när jag skulle sova så går jag till badrummet. Och de sitter liksom fortfarande framför TVn och OOOOaaaaOoooOOOooaaaLalala, liksom. Fatta, så jävla töntigt.’ Kompisen garvade så hon höll på att börja gråta. Veoliahoran tyckte i det tysta att föräldrarna lät hur härliga som helst. Tänk om ens egna föräldrar hade varit mer så när man växte upp?

Nästa tur att få problem var 37:an, som torrt ropade från Johannelund norrut att samtliga nödbromshantag och nödöppnare dragits i V1. TLC sade åt föraren att gå och återställa, samtidigt varnades 39:an för eventuella vandaler. En hel hord vakter skickades dit. När föraren på tur 37 kom tillbaka till hytten meddelade han att fem ligister sprungit från tåget som om de hade elden i hasorna, dessutom luktade det mycket stark av sprayfärg. Han hade förmodligen blivit målad. Trots närheten till Vällingbydepån valde man att låta turen fortsätta i trafik upp till Hagsätra. När 39 rullade förbi kom beskedet att V1:an var målad från fronten och fram till andra dörrparet. 37 fortsatte dock sin färgglada färd mot Hagsätra, där tåget sedan fick gå ner direkt i hallen för sanering.

Den nya kullen är färdigutbildad och Veoliahoran kände stark sympati för den stackars förare som läste fel på turbladet och lämnade Skarpnäck fem minuter för tidigt vid halv tio-tiden. Man har själv befunnit sig i liknande situationer som ny och det kändes både snopet samt dödligt allvarligt när TLC hojtade om ‘anställningsnummer’ när man helst bara ville sjunka genom jorden för ögonblicket… Den berörda föraren lät blandat skamsen och förskräckt efter den barska uppmaningen (snarare ordern) att invänta rätt tid i Bagarmossen. Men vad fan, Spikes berättelse om föraren som hade tömt i Åkeshov och sedan gått ut på bryggan för att vända är ändå årets skönaste noobfel. 🙂 När man tabbar sig är följande det viktigaste Veoliahoran har att förmedla till nya förare; Kära nyblivna arbetskamrater -vi gör alla fel ibland, det en gör har flera gjort tidigare. Det är bara att slappna av och låta saker hända. Erfarenheten kommer med misstagen och en erfaren förare är en bra förare. Don’t worry, be happy så funkar det, ungefär.

Annonser

8 responses to “Dagen efter dagen

  1. Har VH inga roliga bloopers att bjuda på när hon var färdig utbildad å ny? 🙂

  2. Angående fyllan i Hökis så tror jag det var 3st förare som han rapportera in hans ”dåliga” ställe att knoppa på, men ett lyckligt slut på den sagan var att vakterna fick ta hand om honom enligt Lagen Om Berusade personer. 😉

  3. (Det finns ju ingen klottersanering i VY, därav inget tågbyta där, såreså!)

    Fylla i Hökis rapporterades dessutom redan innan violhoran började… o_O

    Min teori är att om någon sover på stn så blir det nedprioreterat, däremot inte om någon sover på tut eller är vaken och dräller på stn.

  4. Spike: En vacker dag ska jag göra en lista och mejla till dig. Ah… LOB. Användbar lag, det där.

    Eek: (Tycker ändå att de kan byta så att inga trafiktåg går klottrade, trasan kan gå i transport senare. Är väldigt principiell av mig.)

    Ja, klart att det blir nedprioriterat, personen stör väl inte direkt någon?

  5. Veoliahoran: Sant, fastg jag tycker kanske inte att någon sovande på tåg stör heller, egentligen, såvida man inte ska in i hallen. Blir mer orolig för att folk ska ligga och frysa ihjäl utomhos. Jag är för mjäkig…

  6. VH: Trevligt trevligt, vad av denna VIP status jag fått? 😉

  7. Eek: Inte mjäkig -snäll. Det är två olika saker det. 🙂

    Spike: Men vad fasen, inte vill man väl skylta med alla fel här på bloggen. Tappar helt min status då, ju. 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s