En frostglittrig annandag

Annandagen kom och gick. Det var den julhelgen, det. Lugnet härskade till stor del fortfarande, men mer folk var ute på stan och skulle prompt fastna i dörrarna eller hålla upp dessa för varandra. Att en del bortresta kommit hem för att fira nyår i Stockholm syntes på alla de rullresväskor som stod parkerade längst bort på T-Cen söderut. Väskornas ägare uppgav en hög kollektiv suck när tåget stannade kortare än vanligt och började alla samtidigt dra sig mot V2. Klacketiklackklackklack smattrade det mot golvplattorna samtidigt som alla redan var färdiga med påstigandet i V1. Efter mycket om och men gick det oftast att komma iväg i skaplig tid ändå.

Tur 23 hade problem med sin fasta mikrofon under eftermiddagen, det lät som om huvudet på den hade lossnat och hängde på trekvart. Det är sådant som händer med just de mickarna. Att hitta någon där skumploppen fortfarande sitter kvar är sällsynt, att hitta en som är monterad på sitt originalställe börjar även det bli sällsynt och var fjärde mick är dessutom eltejpad. De lever ett hårt liv, de rara hjälpmedlen. Montör skulle komma ut och tejpa 23:ans mick så att även den kunde sälla sig till eltejpsfamiljen.

Flera tåg fick tågbyten idag, värda att nämna är tur 8 och tur 3. För tur 8 gick det hela smidigt, bytet skedde Gullmarsplan söderut. Tanken var att 3:an, som hade det svårlösta felet ständigt iskall hytt, skulle få ett liknande tågbyte. Till detta hade TLC tänkt använda evenemangståget 91, men det bestod av tre vagnar varför man sade åt 3:an att bytet flyttades till Farsta Strand eftersom föraren på 91 var tvungen att koppla loss en vagn. Men sedan blev det även problem med den lösningen och det sista budet blev att föraren på 3:an skulle ställa in Gullmarsplan som destination norrut och därifrån antingen själv köra ut det på bryggan eller överlåta det åt en reserv om det brast tidsmässigt. Efter vändning på bryggan skulle det bli transport till Högdalsdepån och tågbyte där istället.

Hela julhelgen har ett flertal förare kört in i den nya hastighetsbegränsningen Abrahamsberg söderut. P-knappstryckning efter P-knappstryckning har administrerats över radion. Det enklaste vore dock att flytta 30-skylten eftersom den står precis bakom signalen och inte syns, vilket föreslogs av en förare redan igår. Hastighetsbegränsningen är dessutom skyltad att börja från och med stationen, men hela plattformssträckan har fortfarande sth 50, först i backen blir det 30. Vi får se vad som händer med detta under de närmaste dagarna, fortsättning följer.

Tur 21 ropade från Gullmarsplan söderut om att en dörr var nödöppnad eller att det eventuellt kunde vara ett nödbromshandtag draget. Han var osäker, stilla stod det iallafall. TLC undrade vad det var som stod på, en kort stund senare meddelade de att trafikbefälet var på väg ner till plattformen. Föraren undrade varför han skulle vänta på befälet och fick beskedet ‘du har precis kört mot rött’. Det händer så sällan att man som förare lätt kan bli förvirrad när det väl händer. 21:an stod en bit ner i backen med V1 kvar invid plattformen, föraren ombads nyckla ur och trafikbefälet körde tillbaka tåget så att den nedskickade reserven kunde avlösa föraren.

Fyllorna blev idag fler igen, här kommer två av de mer spektakulära. Enligt 22:an hade en man slagit sig ned på en bänk vid Skanstull för en hejdundrandes enmansfest. Han blev inrapporterad två gånger till innan vakterna kom fram och kunde avlägsna honom från platsen. Tydligen hade det förekommit en hel del skrålande. Tur 3 ropade några timmar senare om ett dyngfyllo på T-Centralen söderut och att denne svajade betänkligt. 39:an varnades eftersom tåget låg hack i häl på 3:an, men efter en överblick av plattformen meddelade föraren att hon inte sett till något fyllo. Tystnaden föll på radion. Någon minut senare ropade 39:an igen, hon hade hittat fyllot -han stod och höll upp hennes dörrar ett tag innan han bestämde sig för att åka med och det var anledningen till att turen åkt från T-Cen med en smärre försening.

Det har fortfarande inte kommit någon snö, men frosten ligger i flera lager ovanpå varandra på skyddsbrädorna och makadamen. Därmed har det ändå varit en skaplig julstämning i hytten under denna högtidshelg. Nej, nu ska här värmas lussebullar och hällas upp mjölk!

Annonser

5 responses to “En frostglittrig annandag

  1. Är plattformssträckan skyltad 30 så har man äntligen lyckats skylta enligt tri . Igår (25)var så inte fallet. Saknades orienteringstavla Bmp och tavla på infart Abb.
    Är det rätt skyltat blir alla upplysta i tid och behöver ej gå i nödis. Eljest får man skylla på SBS.

  2. Angående rödljuskörningen så hörde jag att tlc hade satt signalen i stopp och försökt nå föraren som utförde dörrstängning el. dylikt och inte hört deras anrop därav att han körde mot rött.

  3. Föraren gick bak föratt fixa nödöppningen som kanske fans, när han kom tillbaks till hytten så gjorde han ett stort misstag, använde inte snabb start. Det är ett enkelt och smidigt verktyg för att förhindra liknande rödljuskörningar. Dock kan det ju hända samma som hände mig för några år sedan i Häs pfd 1, tryckte snabbstart, började rulla och såg hur signalen blev röd, och körde förbi. Det visade sig att tlc ville släppa in ett tåg på pfd 2, försökte ropa, men fick inte tag i mig (radio skuggan…) o lade rött ändå, så efter några minuter var det bara att trycka P o köra vidare.

  4. tutf: Det kröp omkring folk ute vid BMP igår, men ingen skylt hade dykt upp. Senare dök orienteringsmärket upp, men inte skylten infart ABB.

    Spike: Lätt hänt, mao. TLC ser inte oss och vi kan i många lägen inte höra dem.

    En stycke Namn: Snabbstarten, ja. Många har annars för vana att trycka på den, sätta sig och sedan lägga spaken i full gas. Det har hänt flera förare, vad jag minns. De lade spaken i gas och missade att associera felmeddelandet med att snabbstart ej var möjlig. Rödljuskörningar är mer lätt hänt än man tror, misstänker jag. 🙂

  5. Vh: Jovisst är det så men hoppas bara inte föraren får skit för det då han inte gjorde något fel enligt mitt tycke.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s