Uniformsnytt

Som tidigare nämnts har nu bilder på den nya uniformen börjat dyka upp på nätet allt eftersom provbärarna fått hem den. Även i mässen Gullmarsplan har nu kläderna dykt upp på ett par provdockor och därmed har vi alla fått inspektera tyget, den väldans blå färgen och den randiga slipsen/scarfen. Flera läsare har tipsat om länkar eller mailat bilder på uniformen för bloggens räkning och det tackar vi varmt för. En av bilderna ser ni här nedan:

nyuniform2
Färgen är inte lika skrikig som förut och förslagen är precis som SL själva sagt avsevärt mer dressade än under företagets och SEKOs första möten/diskussioner. Kvaliteten på tyget får definitivt tummen upp, det känns slitstarkt och har en bra karaktär. Veoliahoran suckar litet drömskt över hur fina kläderna faktiskt blev, de motsvarar definitivt uniformsfetischismen till fullo. Bra saker med kläderna:

  • Snittet – men vad tjusigt! Säg vad ni vill, men det här är snyggt. Vi håller tummarna för att även levande personer med olika kroppshyddor ser bra ut i kavajerna. Vanligtvis brukar det bli problem med storlekarna, förhoppningen är att man väger in det faktum att vi både har långa störar och korta hober i arbetsstyrkan och fixar ett bra S/M/L/XL-system. Som den traditionsbundna uniformsfetischist Veoliahoran är jublas det självklart över detta dressade alternativ. Vi hoppas dock (alla) självklart på att även mer arbetspraktiska klädesplagg kommer med i kollektionen.
  • Detaljerna – den tredje fickan, slagen och de fina blanka knapparna. Valet av ränder i slipsen och scarfen är inte bara traditionellt korrekt, det bryter även av bra mot de enfärgade partierna.
  • Cardigan – hittas på blogglänken i början av inlägget. Den är snygg och ser varm ut, den ser inte heller lika oformlig ut som dagens cardigan. Mer sådant här, hur ser windstoppern ut? Finns det ens en windstopper? Vi behöver fler varma plagg, bland annat en bra halsduk.

Men, observera att det finns litet konstruktiv kritik att tillägga, den tjusiga ytan till trots:

  • Färgen – flera omdömen har fällts om turkost, etc. Den här blå färgen sticker inte i ögonen, men den är inte praktisk. Som xRob en gång uttryckte det: ‘…ta på dig en vit skjorta och sätt dig på ett tunneltåg i 4- 5 timmar. Kolla sedan i kragen och i sömmarna. Den är inte vit längre.’ Kläderna blir skitiga och börjar lukta efter bara någon arbetsdag. En ljus uniform blir i vår arbetsmiljö snabbt för smutsig för att vara presentabel. Då våra nuvarande uniformer är mörka kan vi iallafall bära dem en vecka i väntan på nästa tvättid. Vi har verkligen stor respekt för SLs arbete med att skapa uniformen, men majoriteten vill ha en mörk uniform. Svart med blå detaljer, kanske?
  • Flygvärdinnelooken – året är 2008, vi behöver inte förpassas till en könsrollsmall från 50-talet. Visst, enligt uniformspraxis brukar det tvunget vara så att man måste ha en manlig och en kvinnlig kollektion. Traditionell uniform ger respekt, visst. Vad som bör beaktas är dock användarvänligheten samt det intryck som förmedlas. Könsrollerna är så lätta att cementera trots att de under de senaste 50 åren fått friare betydelser. Kombinationsmöjligheterna brukar göra att man kan rucka på normerna. Som damskjortan är designad nu går det inte att ha slips till den, någonting som flera kvinnliga slipsbärande förare har anmärkt på. (Scarfen fungerar utmärkt till herrskjortan i sann snusnäsduk-stil.) Ett stort pluspoäng dock för att SL inte gjort kvinnornas uniform rosa, som i Japan.
  • Fickor – många har undrat var sjutton nycklar av alla de slag ska förvaras och efterfrågar fler (samt mer strategiskt placerade) fickor på byxorna.
  • Enhetligheten – att alla leverantörer får SL-uniform är mycket bra. Att däremot inte något tillägg i stil med ‘tunnelbana’, ‘pendeltåg’, ‘tvärbana’ eller ‘buss’, etc. står textade på uniformen känns konstigt. En sektionstillhörighet gör att trafikanterna lättare vet vilka de ska vända sig till vid stopp eller för allmänna frågor.

Nu är detta bara provkollektionen, som synes. Alla kan fortfarande komma med input till klubb 119 och 120 om vad som behöver ändras eller kompletteras med den nya uniformen. Flera förslag har snappats upp och applicerats på provkollektionen, vilket visar att SL har lyssnat. Det är ett gott tecken. Exempelvis blev den aquaturkosa färgen en snyggare blå. Hösten 2009 kommer uniformen att distribueras till alla oss som arbetar inom kollektivtrafiken och det är viktigt att vi alla känner oss bekväma i kläderna eftersom de kommer att bäras i stort sett varje dag.

Vad tycker ni? Diskutera!

Annonser

21 responses to “Uniformsnytt

  1. Det finns en vedervärdigt ful stickad tröja, om det är en vindstopper vet jag inte, men den såg ut att vara hämtad direkt från 80-talet.

  2. Påminner den inte väldigt mycket om uniformerna ni hade i början av 80-talet?

  3. Hösten… Jag vill ha nu, nu, NUUUUU! Jag gillar stilen skarpt.

  4. …jag vill också ha!

    …*hm* fast jag tillhör slipsbärarna (tokvägrar scarf-elektrostatslickad-i-ansiktet) – och vitt (eller ”väldigt ljust”) är väl kanske inte direkt den mest praktiska skjortfärgen (men skjortärmarna kanske är förmönstrade i stämpelsvart? Stämplarna lär vi ju onekligen dras med minst t.o.m. februari 2010… och hissar och rulltrappor gissar jag att vi har kvar även efter det …eller?)
    …och alltså: puffärmar? ”Ok, om även herrarna måste stå ut med eländet, men” …eller, näe…

    /p, ”kostymfetischgnom i XXS”

  5. Hej flygvärdinna!

  6. Kretiochpleti: Litet grann, men om modet påminner om tiden när folk satte större tillit till att saker fungerade (vilket det gjorde, belastningen var ju mindre då) är det en bra sak för relationen mellan personal och kund.

    Eek: Den som väntar på något gott…?

    PL: Det lär väl bli att beställa herrskjortan och slipsen efteråt för många av oss. Det är synd att man inte kan få välja mellan slips/skjorta och scarf/blus innan uniformen levereras till en. Jag är också scarfvägrare. Hm; svart uniform, blekblå skjorta och slips samt scarf i samma färg som på förslaget kanske vore något?

    Bea: Bah. Garva på, bara. Tror nog att många kommer att kombinera bort flygvärdinnestilen.

  7. Uniformen är gräsligt ful.
    Bevara samma stil som den nuvarande, dvs det finns flera olika plagg som man kan kombinera ihop. Cardiganen måste få krage annars kommer det blir sketa kallt, jackan måste bytas ut till en snyggare variant, färgen måste bli mer diskret (mörkblå tack!) Benfickor på byxorna är ett måste. Listan kan göras lång..

  8. Syftet med färgen är visst att ni ska vara ensamma om den och det lär ni nog bli också.

    Min testspärrvakt ser ut som en pingstpastor 😀

  9. Man blir riktigt nostalgisk!
    SL har visst rotat i sina gömmor och hittat ett restlager av den gamla sommaruniformen från 70-80-tal. Gnyr vi lite och skriver protestlista kanske det går att plocka fram de gamla brallorna också så att uniformen färgmässigt blir mer enhetlig.
    Därtill en vacker och skön nylonskjorta i retrostil så är lyckan fullkommlig för oss tågmuppar som vill ha sådana här nostalgiuniformer att gå runt och sprätta i.
    Sedan är det bara att blunda, drömma och låtsas att det är en C2:a man kör…

  10. Det lustiga är att uniformerna som stod på utställning på Gullmarsplan numera är inflyttade bakom luckan på sx efter att någon snott en knapp (!?!)

    Folket vi jobbar med alltså..

  11. Spike: Tänk dig den i svart. Observera att detta enbart är de dressade kläderna, det är flera plagg som inte är klara än.

    kretiochpleti: Museiguide var ett annat omdöme som fällts om den.

    tutf: Vänta bara, snart kommer C30 – den moderna retrovagnen! 🙂

    Tiarafeministen: Det var en knapp som hade lossnat från herruniformen, tror jag.

  12. VH: Helst vill jag inte tänka alls på den, jag ska begravas med den nuvarande uniformen! 😉

  13. Tja, den uppvisar ju tydliga tecken på att vara designad av någon som aldrig har varit i närheten av ett tåg, så då är väl allt som det skall vara.

    Jag håller med sign. tutf om att den påminner om den gamla sommaruniformen -men den kan väl knappast vara gjord i samma material får man hoppas (tänk er en sorts bävernylonaktig gles säckväv). Fast det är klart, den gamla sommaruniformen behövde ju inte tvättas -det räckte med att torka av den med en fuktig trasa, så var det klart. Svettfläckarna etsade sig dock fast på något konstigt sätt i de gamla skjortorna.

    Att ”traditionell uniform inger respekt” tror jag inte ett ögonblick på. Snarare är det väl så att slipsbärande är idag ett tecken på att man har fastnat i serviceyrketräsket och därmed är ett legitimt mål för diverse bakslickade stureplansyngels leklustar.

    Hur är det, håller man fortfarande på och tjatar från företagets sida om att det är omöjligt att dela ut skor till uniformen, alternativt skobidrag till de anställda? Litet festligt att det är (enligt SL/Connex/Veolia) skattetekniskt omöjligt att ha skor som en del av uniformspaketet, medan å andra sidan t ex Stockholmståg inte har några problem med att köpa in Meindl-kängor till sina anställda. 🙂

  14. Igelkotten: Eftersom trafikledare kan hämta ut både lågskor och kängor (8 poäng) så kan det knappast vara ett problem med skatten. Fast vad vet jag, trafikledare kanske inte betalar skatt.

    Se kollektivavtalet bilaga D.

    Som en bonus kan nämnas att enligt samma avtal får inte TL-kläder bäras vid förartjänst förtom, just det, skorna.

  15. *läser vidare*

    ”Skor
    Konduktörer och värdar tilldelas lämpliga arbetsskor vartannat år (ojämt, före den första juni). Även nyanställde i dessa yrkesgrupper till delas [sic!] skor efter godkänd utbildning.”

    Så, nej, skattetekniskt omöjligt är bara blaha.

  16. Jag hoppas det var okej att jag lånade lite av din bild till ett inlägg.
    http://linje14.blogspot.com/2008/12/sl-siktar-hgt.html

  17. Det är inte jag som äger rätten till bilden, det får du fråga personen jag fick bilden av.

  18. Jahaja.., jag vet ju inte vem du fick den av så det blir ju lite svårt. Men man ser inte att den kommer från din blogg så det kanske inte gör så mycket.

  19. Information wants to be free!

  20. Indeed.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s