Mellandagskylans skallrande knän

Ikväll bidde det kallt. Så kallt att 32:an med flera rapporterade in istappsbildning i tunneln mellan Fridhemsplan och Thorildsplan. Tapparna störde inte tågen än så länge, sades det. När Veoliahoran åkte förbi kunde det konstateras att isen hängde i stora klasar från tunneltakets kanter. Vackert, litet mysigt och samtidigt smått livsfarligt om någon skulle få för sig att gå tunnelpromenad just där. Apropå klimat i våra tunnlar bör vi tillägga att det i taket TCE söderut verkar ha slutat läcka. Hurra!

Tur 20 rapporterade litet senare in en fylla som allmänt hade drällt omkring och bland annat betett sig hotfullt. Inga vakter hade funnits tillgängliga då, men föraren meddelade senare vid vändningen i Skarpnäck att några killar från Lugna gatan hade eskorterat ut den överförfriskade. Fler fyllor kom självklart in, men inga riktigt spektakulära för en gångs skull. De flesta satt väl inne och tryckte, kantänka.

42:an hade fått fel på hyttventilationen och fick nästan in bara kalluft. Vem som helst kan räkna ut att det efter några varv ute på nitton då kan bli rysligt kyligt och att en förare i den situationen förr eller senare får lov att nyttja vantar, mössa samt skaljacka för att inte frysa arslet av sig i hytten. Ett sådant scenario vill man helst slippa och därför ordnade TLC snart ett tågbyte med en extraturs vagnar. Minutrarna tickade på och senare blev föraren tillsagd att det bara gick att åka till Medborgarplatsen norrut, då en tappad mobiltelefon skulle fiskas upp från spåret. Men strax efter det fick 42 kontraorder att det gick bra att köra på. Tur 21 rapporterade sedan att det stod en trafikant och blåstirrade på spåret Slussen norrut. Trafikanten ifråga ar samma person som hade tappat mobiltelefonen och som nu hade fått beskedet att invänta klockan 21, då personal skulle komma för att fiska upp tingesten. Tur 21 frågade om detta stämde, TLC sade att jo det gjorde det eftersom mobilen låg alldeles precis vid strömskenan och att man därför inte kunde hämta upp mobilen helt problemfritt förrän efter nio. Helst halv tio, skulle 21:an vidarebefordra.

Någon timma efter det ropade tur 1 att det var någon som jagade ungdomar på stn Hötorget, de skulle tydligen springa omkring på plattformen runt personen. Tur 53 fick i uppdrag att kolla upp detta och återkom snart med orden ‘Det är lugnt nu, personen är kvar, har grön kappa och hon är välkänd. Brukar gå runt och skrika om Jesus för folk.’ Jesustanten hade således hittat ut i mellandagsrusningen, till allas vår stora glädje. Vi får se om det dyker upp några nya klipp på nätet -då får vi veta vad hon har haft för sig på sistone. Förvirrade damer fanns det gott om idag; utöver tanten som sprang mellan vagnarna fram och tillbaka i Veoliahorans tåg (ny motionsmetod?) meddelade tur 3 att en dam hade dumpat sitt bagage på det föregående tåget och nu åkte med honom. Tur 21 ombads stanna litet extra länge i Skärmarbrink för att invänta linje arton så att trafikanten kunde springa över och leta rätt på sina väskor.

Vid tiotiden började det snöa. Inte stora mängder, men lagom tätt för att göra det svinhalt i söderort. Tur 42 gled förbi Bandhagen norrut och en artontur drog spaken i nödbroms. En del turer började då självfallet ta det litet mer försiktigt under infart till stationerna. Snön slutade falla relativt snabbt, men man kan ju alltid hoppas på större flingor i veckan. Nyårsafton har fått stormvarningsprognos utfärdad; skoj, skoj.

Fler plagg ur provkollektionen finns nu att beskåda i mässen och den arme manliga provdockan saknar nu flera knappar i sin kavaj. Tack till Mme Mim för ännu en tjusig bild, där vi kan se vår framtida damcardigan tydligare och även får ett smakprov på den mjuka reflexvästen samt en snitsig tjänstemössa.

uniform51

Annonser

5 responses to “Mellandagskylans skallrande knän

  1. (nya uniformen) Vi kommer uppenbarligen få stora möjligheter att friskt blanda elegans med fullkomlig smaklöshet?

    Får vi hoppas på bättre fästa knappar, eller är det meningen att vi ska sälla oss till ”delar av kundkretsen”?

     
    …annars hade jag ett förslag på burka – i ”one size fits all”, med ett gigantiskt blaffigt SL-märke på ”ryggen” och då gärna i den ursprungliga knallturkosa färgen!
    😉

  2. Observera den delikata säckliknande formen på västen, med sina fina stora reflexblaffor! Och den tjusiga farmorkoftan under! Det här är det senaste modet, alltså. SL går i spetsen för en ny tid. 😉

    Mössan liknar min morsas uniformsmössa från 1980-talet, minus de gula kanterna och posthornet i fram.

  3. SL hade en gång i tiden en riktigt tjock mössa med ”remsor” för öronen. Dessa var gjort av något som skulle likna fårull. Modet kommer och går och ibland kommer det igen. Det kanske skulle passa bra med några fårullsremsor på mössan…

  4. Appropå uniformen igen så såg jag några bilder där en spårvägare agerat modell för det nya. Fruktansvärt fult, hemskt och smaklöst!! (uniformen alltså)
    Ytterplagget som skall föreställa någon form av parkas får mig att tänka på en Lapplisa.
    Åka med denna tingest på till och från jobbet är helt otänkbart för min del i alla fall.

    Resten har, om man bortser från färgen, också en del övrigt att fundera över.
    Benfickor på brallorna som vi kämpat många år för att få. Blir det sådana?

    Varma tröjor typ vindstopper för oss som sticker ut näsan ur våra fisljumna hytter och promenerar från hallar och står och väntar på dragiga plattformar och åker till och från jobb bittida och sent. Blir det sådana?

    Bara en lång kavaj men ingen kort typ taxijacka.
    Taxijacka/kort kavaj just för att vi som reser och sätter oss hela tiden skall slippa att sätta sig på en lång kavaj varje gång.
    Blir det kort kavaj också?

    Polotröja skön på vintern.
    Blir det en sådan?

    Pike’tröja skön på sommaren.
    Blir det en sådan?

    Mm mm…..

    Har man varit med ett tag så vet man hur det står till med bestämmande och beslutande SL-tjänstemäns kompetens så några stora förhoppningar får man inte ha.
    Det värsta är att just dessa som inte förstår och inte skall använda kläderna skall bestämma hur det skall vara och se ut.

    Går detta igenom lär det bli en salig blandning av uniform och civila kläder bland trafikpersonalen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s