Januariposten

Eftersom det förra inlägget väckt anstöt granskade Veoliahoran detta om igen (dvs. såg hela filmerna) och konstaterade att Kretiochpleti hade rätt. Därav radering av detta inlägg samt framtida bot och bättring.

Nu dock åter till tunnelbanan:

Tur 52 ropade idag från Åkeshov om att någon hade givit honom ett stopptecken från V2 och att han gick bak för att inspektera vad det var som försiggick. 34:an stannades vid Brommaplan medan detta skedde. Det visade sig att kåpan ovanför ett dörrpar hade lossnat och att montör behövde kallas ut. Andra fel som nu på senaste tiden har dykt upp är mängder med VV-aggfel i passagerarutrymmena samt allmän kylskåpsvarning i en del hytter. Vintern gör sådant, särskilt nu när det har snöat och allt!

Tur 38 meddelade att några personer hade fest i hans tåg och hade brett ut sig rejält. Två ordningsvakter kallades till T-Centralen där de stod och godmodigt vinkade till förarna i väntan på tåget. När 38:an sedan parkerat där blev det stopp några stationer bakåt eftersom det spontana partyt tydligen hade mängder packning med sig. Vakterna fick hjälpa till att bära av diverse pinaler innan turen kunde åka vidare. Antalet vaktingripanden var inte stort denna fredageftermiddag, vilket tyder på att många säkert fortfarande är bortresta även om det har blivit litet mer liv och rörelse inne i stan. Några sovande har det blivit förstås, vilket hör till när det är kyligt ute. (Folk kommer in i värmen och dåsar till, sjunker in i en härligt tung sömn.)

I depåerna började knappar och annat frysa eller bete sig allmänt konstigt. Tur 22 i VY anmälde krångel med knappen på växeln in till spår 8, vilken hade stannat i intryckt läge när den vidrörts. Föraren hade fått dra tillbaka knappen med våld och varnade för att knappstrulet kunde leda till att det kördes sönder växlar inne på depåområdet.

En chockad tur 4 meddelade att några varselklädda herrar stod mellan Thorildsplan och Fridhemsplan, ivrigt nedknackandes istappar. Det läskiga var att man upptäckte dem för sent och inte hann sakta ner i tid när de skulle passeras. En allmän varning gick ut till tågen, men arbetarna var klara med arbetet kort därefter och lämnade sedan spåret mot Fridhemsplansidan till (antalet förare med hjärtsnörp hölls därmed nere). Kvar i deras spår låg högar med tappar invid rälen. Tur 25 ropade ett tag senare upp till TLC om fyra grabbar som befann sig i hans V3:a vid Odenplan. De hade enligt uppgifter varit nere eller varit på väg ner på spåret i flera omgångar och misstänktes därför planera något ofog. Under anropet lämnade killarna tåget och började gå mot södra uppgången. Efter en noggrann beskrivning av alla fyra beställdes vakter, hur det gick vete sjutton.

Veoliahoran håller i realtid nu på att få uppleva det där mecklandet med stämpeln som folk alltid pratar om. Detta är mycket spännande! Kommer spärrvakten få en duktig stämpelskada eller måhända en bläckfläck på sin fina väst? Det får de närmaste fem minuterna utvisa… Under tiden snubblar diverse personer in i spärrpinnen utan att kunna dra sina kort själva. Plötsligt rullas det frenetiskt med vana, flinka fingrar på stämpeln, provstämplandet utföres med en rutinmässigt proffsig smäll och någon prylremsa dras från väggen. Nu är det ett nytt stämpeldygn i tunnelbanan, samtidigt som förarkollegorna tuffar runt på förra trafikdygnet.

Annonser

5 responses to “Januariposten

  1. Fint med detaljerade beskrivningar av arbetsdagen. Finns det någon blogg som sammanfattar händelser från röd och blå linje lika elegant måhända?

  2. Gamla händelse från röd linje går att läsa om på Hatbloggen. Men som sagt, det är gamla händelser, bloggen är nedlagd 😦

  3. Vet VH månne vilken tur som till gårdagen till ära bara fått två vagnar med sig och fick vända Guppet söderut?

  4. Var det inte någon av 50-turerna?

  5. Vh: Ingen anning, var ledig å råkade använda tuben till hem resa men just i rusningen så är det väl inte allt för poppis att låta tågen rulla med endast två vagnar. 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s