En jävligt kall dag

Ännu en dags flitig tjänstgöring för evenemangståg 91. Disney on Ice fortsatte idag, vilket utöver 91:ans närvaro märktes på att samtliga nitton skyltade att de gick via Globen. Stora mängder föräldrar och barn kantade plattformarna genom hela staden -sötast var den blonda pojken med blå parkas och tiara på huvudet som höll en liten rosa plasthäst i ena näven och mammas hand i den andra. Fler föräldrar som låter sina söner tycka prinsessor är ballt, tack. 🙂

Tur 42 fick tågbyte eftersom hyttvärmen inte fungerade… nästa förare meddelade senare att inte heller det nya tåget hade någon hyttvärme, varför det blev åka av till Högdalsdepån för ännu ett tågbyte.

Från T-Centralen norrut ropade 21:an att en man hade tappat ner sin mobil på spåret. Mannen stod nu och markerade stället där den låg i väntan på personal som kunde plocka upp den. När 34:an rullade in som nästa tåg stod mannen kvar. TLC sade åt föraren att vidarebefordra informationen att karln istället skulle gå upp och prata med spärrvakten. Förhoppningsvis gjorde han det istället för att hoppa ner själv. Men det var inte det enda tappat-ärendet för dagen. Norrspåret Skanstull fick återigen celebert besök av ett TB, den här gången var det Citybilen som var ute och skulle hämta upp en affekt. Det gick som vanligt mycket snabbt och trafiken var igång på nolltid.

Tur 1 bad om vakter eftersom hon hade en kvinna i sitt tåg som ‘jagade bort personer som ville sitta ner i en sittgrupp’. Vakterna plockade av kvinnan i Gamla stan och fick sedan ärendet på 36:an med en oerhört påverkad man som ‘allmänt störde ordningen’ på ett överskränigt manér. Man stannade trafiken bakåt medan han plockades av vid Odenplan. Vakterna fick gå en extra gång efter honom eftersom han inte alls ville gå av. Annars var det inte så himla många ordningsproblem att rapportera om under eftermiddagen.

Flera tåg skulle få problem med värmen. Tur 5 hade en iskall hytt, likaså tur 33. Resurserna för tågbyten började sina och när även 34 fick problem med värmen (men inuti passagerarutrymmet) var det omaktivering som gällde. Dessvärre fungerade omaktiveringen som så att tre av M-dörrarna i V2:an inte fungerade. Felkoderna sade att de var avstängda och föraren kunde inte aktivera dörrarna via IDU:n. Ännu en omaktivering gjordes, men felen kvarstod; dörrarna ville bara inte vara med längre. När föraren på 34:an skulle börja lista felkoderna bröt tur 6 in på radion och meddelade att två pojkar sprang omkring på spårområdet vid Gullmarsplan. Strömmen däruppe drogs ur illa kvickt och tågen runtomkring Gullmarsplan samt bakåt stannades allteftersom då det på grund av strömlösheten inte gick att åka. Man ringde efter vakter och förberedde sig för att plocka bort grabbarna när 6:an återigen hördes på radion, denna gång för att upplysa TLC om att de unga herrarna hade lämnat spårområdet. Strömmen lades i igen och vartefter att signalerna blev gröna började tågen rulla. Samtidigt fick 34:an åka in i Högdalsdepån för tågbyte, vilket innebar en inställd tur norrut.

Stn Svedmyra tycktes dras med något elfel under kvällen. Flera förare rapporterade in slocknad plattformsbelysning eller knapphändig sådan. Tur 37 hade fått både och när alla ljus släckts, rekalmskyltar med rubbet, för att sedan blinka igång på sporadiska punkter. DLC lär få rycka ut och granska fallet under natten.

Tur 7 ropade att det gick ett larm på T-Centralen, vilket kunde bekräftas av TLC som i sin tur upplös oss alla om att det var ett brandlarm som utlösts men att brandvakt snart var på plats och att berörd personal skulle återställa. 7:an rapporterade sedan från Skanstullsbron där tåget krängt till ordentligt. Det hade smällt till ordentligt som om rälsbrott var på gång. Efterföljande tåg, 34:an, fick granska detta närmare men kunde inte se någonting i mörkret. Kanske är det ett begynnande brott, eller så har den berömda strömlösheten mellan Medis och Skärmarbrink slagit till igen genom snabbt strömbortfall som sedan räddats upp av ny ström? -Det är jäkligt knackigt att köra över Skanstullsbron söderut numera. Man undrar när de ska koppla in den där likriktarstationen vid Gotlandsgatan igen. Häromdagen hade flera tåg drabbats av hack eller totalt strömbortfall uppe vid Skärmarbrink.

Banarbetarna som knackade istappar häromdagen fick återigen bege sig till tunneln mellan Thorildsplan och Fridhemsplan där det bildats ännu fler tappar. Denna gång varnades tågen i förväg varför förarna var beredda på att de två männen befann sig på spårområdet.

Med tanke på de multipla rapporterna om kalla hytter kan Veoliahoran och Veoliasubban meddela att inte ens en fungerande hyttvärme hjälper längre. Varje gång man öppnar hyttdörren försvinner värmen ut och hinner inte återhämtas då nästa stationsuppehåll släpper in kylan igen. Det har under helgen varit mycket kallt ute för att vara Stockholm. Det var minus tretton grader på kvällen, vilket gjorde att folk småsprang in i vagnarna överallt och praktiskt taget ylade ‘stäng dörrarna för fa-a-an!’ på utomhussträckorna. Man var i tid hela arbetsdagen, med andra ord. Jaa. Vi stockholmare brukar inte behöva klä på oss varma kläder, därför blir vi alltid lika förvånade när vintern kommer och till på köpet understår sig att vara kall… 😉

18 responses to “En jävligt kall dag

  1. Alltså det här med att tappa sina mobiler. Jag är alltid rädd för att jag ska tappa min mobil om jag håller på med den i just det ögonblick som jag kliver på tåget. Därför brukar jag antingen hålla i telefonen kramaktigt eller för tillfället lägga den i fickan. Går inte sakerna sönder när man tappar de på spåret. Eller skadas när tågen åker?

    Hemma hos mig på landet är det minus 15…

  2. Bea: Beror väl på om man har turen med sig eller inte.. 😉

  3. Jo, det är ju klart

  4. Angående likriktarstationen ska VH nog inte hoppas på en snar lösning alltför mycket om DLC jobbar lika snabbt med att laga den som likriktarstation Råsunda. Den har varit urkopplad helt och hållet runt ett år om jag minns rätt (tiden går ju så fort när man har kul).
    Värst blir det när man ska norrut från SOC eftersom man då har uppförsbacke och ofta har ett tåg som ska upp i marschfart på söderspår att slåss om amperen med. Många kollegor väljer fullt pådrag men själv vill man ju åka så mjukt som möjligt så det blir till att surfa på gränsen när man känner småryckningarna.
    Men men … ett nytt år har kommit och DLC kanske har fått arslet ur vagnen.

    Tills sist vill jag bara säga att jag lider med er angående det kalla vädret, jag hatar Kista … ”var e min pläd, jag fryser ju knäna av mig” 😉

  5. Bah, tretton minus det är jo rena sommartemperaturer 😉 Under dem senaste dagaena har befunnit mig i GBG-regionen och där har det legat på omkring -16 till -18 så när jag kom upp till Stockholm idag kändes det som rena vårvärmen ;).

    I övrigt undrar jag hur man lyckas tappa mobilen på spåret? Sedan är frågan om SL inte skulle tänka lite mer på ”det naturliga urvalet” när det gäller personer som springer omkring i närheten av 600V-. Stoppa tågen men behöll strömmen på vid spårbeträden.

  6. Jag trappar mobilen på spåret hela tiden, men så står jag och hänger mot hytten när jag pratar i telefon. Lite så där slarvig pose för att se snygg ut. Det är tur att man kan plocka upp den själv…

  7. Eek: Lyckat, du har aldrig funderat på införskaffa en handsfree eller liknande? 😉

  8. Spike: Då ser man ju inte snygg ut, bara fånig! Det handlar ju om stilen! ;-P

  9. Vem behöver stil, det är väl ändå en fråga om vad som är praktiskt?

  10. Handsfree är ytterligare en oerhört stockholmig grej. Såg dem i stort sett aldrig innan jag kom ned hit.

  11. Jag förstår mig inte på folk som använder handsfree och samtidigt håller i mobilen. Själva poängen med handsfree är väl att man ska få fria händer och möjligheten till att både prata i mobilen samt använda händerna till annat. Men då finns det folk som har mobilen i ena handen, och inte nog med det, de håller i sladden med micken med den andra handen. Nu är ju båda händerna upptagna! Det skulle var effektivare att bara prata i mobilen utan handsfreen.

  12. Horan: menar du att du inte kör tåg enbart för att få ragga i uniform? 😉

    Bea: Just det tror jag ofta handlar om personer som är rädda för att få hjärntumör och dylikt. Själv brukar jag använda handsfree ibland trots att jag sitter hemma när jag pratar i timtal med kompisar som har Comviq Kompis av just den anledningen att det känns så skumt i huvudet efter ett tag.

  13. Eek: Vår uniform är en säck så här års, det går fan inte att ragga med.

    Alaniska: Med tanke på alla cancerlarm folk läser om i diverse lokala tidskrifter, etc. angående mobilstrålningen är det inte så förvånande att stockholmarna knatar runt med handsfreen hela tiden.

    Bea: Det har nog med mobilstrålningen att göra. Hehe, precis som eek har undertecknad Comviq Kompis och när det mobilsnackas med ex. Veoliaspxen eller MekarAdde behövs verkligen handsfreen. Huvudont annars…

  14. VH & Eek: Jo, men att samtidigt stirra sig blind på mobilen tycker jag verkar lite konstigt. Att använda handsfree när det ska pratas länge, kan jag erkänna är en bra idé. Men just det att både glo på mobilen och samtidigt hålla i sladden till handsfreen är att ta bort funktionen helt. Lägg mobilen åt sidan och sätt fast handsfreen i kragen eller nåt.

  15. Jag brukar ha mobilen i mobilfickan när handsfree används. Känns tryggast så.

  16. Blåtand/bluetooth är ju också ett alternativ för den som vill slippa sladdtrassel alt. telefonens högtalarfunktion.. 😉

  17. Nåja, här i Norge har vi konstant halv matning på sisådär hela tunnelsträckan (läs: trubbel…). Det har tydligen hänt att kablar brunnit upp av bara farten…

    Och handsfree har jag inte helt förstått viktigheten av, fast inte har jag så mycket användning av såna grejer.

  18. …men det absolut fulaste i handsfree-till-mobil-stil måste nog ändå vara när det lindas sladd från öra, under näsan, till-och-runt nästa öra, på/under hakan, till kragfästes-manick, till mobilen…

    (ovanstående beskriver alltså en och samma persons handsfree-sladd… )

Kommentera

