Trettondag med snö

Det snöade minsann idag! Gissa hur folk förvaltade detta väderförhållande runtomkring Stockholm? Mer om det senare.

Det var varmare ute denna eftermiddag, det förekom inte heller alls lika många rapporter om kalla hytter. Huruvida det hänger ihop eller ej får förbli osagt, men man börjar ju fundera. Vi vet ju exempelvis att ‘brandlarm utlöst för tilluft’ brukar dugga över halva banan när det regnar för mycket ute. C20:rna reagerar på lite olika skojiga sätt i relation till klimatet.

Tur 4 hade fått ett vagnfel och gick i transport till Högdalen via Pollak när föraren anropade TLC igen om någonting som lät misstänkt likt en nödöppnad dörr. I farten hade en dörr gått upp och hastigheten blev därmed automatiskt 30. Nästa tåg att försvinna från banan var tur 31 som hade fått hela m-delen målad av klottrare som uppenbarligen var antingen fattiga eller färgblinda eftersom de valt svart och vitt/silver som den ultimata färgkombinationen. Jävligt fult var det iallafall. Nåväl -31:an skulle få tågbyte i Högdalen norrut. Inom kort ropade en tur upp från Gullmarsplan och meddelade att det stod en kille i blå jacka samt rödtonad ryggsäck längst norrut och videofilmade 31:ans infart på plattform 3. Han hade uppenbarligen några kumpaner med sig också, ty direkt efter anropet kom ett kompletterande sådant från 31:an. Killarna sprang upp i biljetthallen, samtidigt fick Trygg-C personbeskrivningarna så att ordningsvakterna skulle kunna jaga rätt på dem.

Under tiden, i Högdalsdepån, anmälde föraren på tågbytet att han hade felkod 756. Vilket innebär ett VV-aggfel i passagerarutrymmet. Han råddes att omaktivera till att börja med. När detta inte hjälpte meddelade TLC att vagnen tyvärr fick gå så. Detta fel har att göra med något slags kretskortsproblem och det råder för närvarande materialbrist beträffande dem. Huvudsaken är att tågen går ut med värme i förarhytten. (Eftersom förarna sitter längre tid på tåget än passagerarna, är väl en trolig spekulering om detta.)

Mer klotter rapporterades in, denna gång av tur 1 som körde vagn 2000 och hade fått invändigt klotter. Det blev till att gå i transport direkt från Alvik för att inne i stan få ombord jourstäd som åkte med och sanerade vagnen varpå den sedan direkt återigen kunde tas i trafik. 1:an fick invänta rätt tid vid Gullmarsplan för att passa in rätt i turlistan. För övrigt var det en lättnad att ha turlista i tåget. De där förbannade turbladen är enbart av ondo. Varför? Detta har redogjorts för (med stor träffsäkerhet) av eek.

Sedan kom snön. Tidigare under eftermiddagen hade det snöat småflingor i stora sjok men under kvällen var det de stora flingorna som dominerade den mörka himlen. Tur 26 konstaterade att det var kramsnö och att några ungar därför som ett brev på posten ställt sig på bron ovanför stn Skärmarbrink och kastade snöbollar för glatta livet. Kort efter det suckade tur 8 och rapporterade att flera ungar hade parkerat strax till vänster om stationen norrut för att kasta snöbollar på tåg och förare. Tio minuter senare undrade tur 20 vart vakterna befann sig som TLC hade beställt till odågorna i Skärmarbrink. Just då hade de tagit ett kort eld upphör medan de fnissandes väntade på att föraren skulle öppna hyttdörren så att de kunde pricka honom. Han tog dock betäckning under dörrstängningen och rullade så söderut igen. 2:an varnades för kidsen samtidigt som man meddelade att vakterna körde med stor försiktighet till stationen eftersom det var glashalt ute. Det är väl bara att hoppas på att ungarna åkte fast, men förmodligen hann de väl smita i vanlig ordning.

Någon timma efter det mobiliserade sig polisen och började göra trygghetskontroller ute vid Brommaplan, vilket kändes lite otippat. Vanligtvis brukar de hålla till vid Medis eller Guppet. Men det är bra att de punktmarkerar andra ställen också.

Kort efter det ropade tur 37 att någon lustigkurre låtsats hoppa framför tåget, varpå föraren hade dragit spaken i nödbroms och behövde trycka P. TLC lät uppriktigt bekymrade över förarens mentala hälsa eftersom dennes röst stockade sig betänkligt, men visst fick 37 trycka P. När TLC återigen frågade om allt verkligen var okej med föraren meddelades det att ‘jo, allt är bra men låter det konstigt på rösten beror det på att jag är väldigt förkyld’. Det är andra gången på några dagar som någon blådåre fått för sig att jävlas med föraren och leker självmordskandidat. Veoliahoran har för sig att det även hände någonting liknande på lördagen eller söndagen. Den föraren lät kolugn och lagom återhållet förbannad. Man tycker ju att vi med alla dessa kameror i tak och på plattformar i allmänhet borde kunna få relativt bra bilder för att kunna leta rätt på missdådarna och haffa dem. Tänk vad skoj det skulle vara om det sprang fram en plattformsvärd och plåtade varje idiot som brutit upp dörrarna, exempelvis? För att sedan ta personuppgifter. Det är ju olagligt med dörrhindrande, men snudd på omöjligt att stoppa fenomenet.

Sedan slutade det snöa, men tro inte att det avskräckte snöbollskastarna som trots att morgondagen innebär skola stannade uppe tillräckligt länge för att glädja flera tunneltågförare med kalla presenter…

Annonser

4 responses to “Trettondag med snö

  1. Det är samma sak med bussarna. Är det mindre än 10 (?) grader hos föraren får bussen inte gå i trafik. Sen kan det var tio minus i passagerarutrymmet men bussen ska ändå ut i trafik. Oftast är det ju kallast i bak också…

  2. i spärrarna får det tydligen vara hur kallt eller varmt som helst. sommar i GAS är förmodligen sl’s svar på skärselden.

  3. Tyfonen är en funktion som inte används så ofta på linjen kanske men det är väl dags att förarna låter den ljuda så att snorungarna hoppar högt och lägger ner sin snöbollskastning.

  4. fejk-hoppare gör mig fruktansvärt arg! Efter två framförhopp förra året och två nära-missar känns det som det räcker för mig..
    En bra sak med att köra antingen Rc-lok eller X2 motorvagn är att dom har sjukt högljudda tyfoner!
    Eftersom jag på spårvägen så småningom blev lidande av kronisk krock-fobi efter fyra-fem krockar med bil så tutar jag ofta och gärna 😀
    Nu lider jag av PUT-apati istället 😦
    Men livet ska väl inte vara lätt..

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s