Rödljusens förlovade land

Linje 17 har nu äran att under vardagar råka ut för hela två hastighetsbegränsningar. Utöver 30-sträckan mellan Abrahamsberg och Stora mossen söderut finns nu en till mellan Skarpnäck och Bagarmossen norrut. Det är nyskyfflad makadam infart Bagis, dessutom måste man nu trycka på dörrpermissiven inne på stationen. Frågan är vad det är som pågår. En kollega gissade på spårsänkning, men fan vet.

Tur 5 ombads stå kvar i Gamla stan norrut eftersom koppelåkare hade siktats mellan vagnarna. Föraren gick bak för att inspektera kopplen medan tågen efter stannades på respektive stationer. När föraren kom tillbaka till hytten kunde han rapportera att inga koppelåkare synts till. Sedan blev det följaktligen gåsmarsch genom staden då både tur 24 samt 31 låg tätt efter 5:an. TLC gick ut med ett allmänt meddelande om att man hade haft problem med koppelåkare just på C20 under de senaste dagarna och att förarna därför skulle titta extra noga på kollegornas koppel de gånger två tåg stod på samma station. Strax efter det gjorde TLC ett anrop igen, denna gång om att det tydligen skulle förekomma kraftig röklukt i Blackeberg. Tur 72, som precis passerat stationen, meddelade att vare sig rök eller lukt kunnat noteras under förbifarten. Röklukten kom dock att rapporteras om flera gånger, TLC hade senare fått reda på att det rört sig om ungar som eldat med tidningar och liknande på plattformen. De hade försvunnit från stationen, men en svag röklukt fanns kvar.

Sedan var det dags igen; TLC hojtade åt tur 38, som befann sig vid T-Centralen, att stå still. Föraren hade varit upptagen med dörrstängningen och svarade först när tåget börjat rulla. Han fick det glada beskedet att tåget hade koppelåkare. Det blev till att stanna nästa station och inspektera kopplen samtidigt som tågen bakom stannades. Det var tur i oturen att montör Holm satt i V1, då kunde föraren iallafall få hjälp att kolla tåget och därmed blev stoppet snabbt hävt. Det är inte bara dumt så inihelvete att stoppa trafiken kors och tvärs genom att störa ordningen -att dessutom riskera livet på detta sätt är tusentals gånger mer korkat. När tur 3 senare på kvällen stannade Slussen norrut frågade fyra mycket unga killar föraren om de fick surfa på hans tåg. Det blev ett bestämt nej, såklart. Och allmän varning utfärdad över radion till alla tåg som ankom Slussen. Ungar… man har en gyllene tid i sitt liv när man tror att man är i praktiken odödlig, men så är inte fallet. Särskilt är det just unga killar som ska vara balla och göra dumdristiga, farliga saker. Alltid utan att tänka/väga riskerna mot det de har: familj, vänner, liv. Man skulle kunna bli tokarg och börja mässa om idiotin med det hela, men istället sitter man där i hytten och blir bara så trött ända in i själen. Förbud, regler och varningsskyltar finns av ett skäl. Hur jävla svårt är det att fatta, liksom?

Ett tag efter det felanmälde tur 39 sin handmikrofon då stängknappen tvärvägrade att fungera. Den tillfälliga lagningen blev som vanligt att plocka en mick från någon mellanhytt att ersätta den dåliga med. De där stängknapparna brukar bli sega eller glappa efter ett tag, särskilt som många använder sig av den knappen för att stänga hellre än stängknappen på väggpanelen (detta för att undvika att råka stänga hyttdörren istället -det gör ont att bli klämd i denna). Där i krokarna meddelade 25:an från Skärmarbrink söderut att en dörr i V1 inte gick igen, förmodligen hade den fastnat i plattformskanten. Föraren gick bak för att se efter om så var fallet… och bekräftade sedan detta över radion. Dörren hade dock gått att få igen, ingen större skada skedd alltså.

Snart sände tur 72 från Hötorget och undrade vad det var som hände där framme, eftersom han nu väntat i tunneln en bra stund. TLC ropade på tur 34 och frågade om något felade. 34 meddelade att det var en fylla i V3 som satt sig på tvären och vägrade gå av tåget. Fanns det möjligen vakter att tillgå? ‘Kör, du har tåg bakom dig!‘, blev svaret från TLC eftersom det började bildas kö fram till stationen. 34:an förklarade då att det är rätt svårt att köra när man har ett stycke fyllo mitt i dörrarna som vägrar släppa dem. Men kort därpå kunde tåget börja rulla och TLC fick tag i vakter som redan befann sig på T-Centralen. Där skulle mannen tydligen av, då han snabbt begav sig mot södra utgången. Förmodligen krockade han med några vakter som redan fått en personbeskrivning…

Polisen verkade vara litet orolig över matchen Djurgården-Linköping och bröt in på radion för att fråga om huruvida evenemangståg fanns beställt till efter matchen (om man skulle behöva dela upp klackarna och skicka dem var för sig, typ). Jodå, det fanns ett beställt, lugnade TLC med. Polismannen tackade och försvann från våra radiovågor. Nu blev det inte så farligt alls, förmodligen eftersom DIF vann sin måstematch och Linköpingsfansen har råd med en förlust i dagsläget. Inga upprörda, snusspottande och könsordssvärande hockeyhuliganer vid Globen, med andra ord. Det gick lugnt till, ordinarie nitton fick med sig de flesta supporters. Men evenemangståget åkte ner ändå för att göra sin plikt.

Det mest bansymptomatiska denna eftermiddag och kväll var alla rödljus. Det verkade som om varenda jäkla signal i Stockholm anslutit sig till en kollektiv protestdemonstration vilket innebar att de hoppade ur lite här och var efter behag. Många var de förare som ropade upp om att de stod framför en röd signal, varpå de fick veta att den visst hade tajmat ur men att det strax skulle bli grönt. Men vem vet… det var nästan vårväder i Stockholm denna dag om man jämför med kylan från förra veckan. Kanske har signalerna helt enkelt fått vårkänslor och låter elkretsarna bubbla över av hormoner? 😉

Annonser

4 responses to “Rödljusens förlovade land

  1. Det verkar iaf finns några väluppfostrade ungar angående att en förare fick frågan om surfing. Allt hopp kanske inte är ute?

  2. Jag kanske inbillar mig, men jag tyckte att det kändes som om det var ovanligt långt ner till plattformen när jag klev av i Abrahamsberg i går.

  3. Kreti och Pleti: Hastighetsbegränsningen vid Abrahamsberg beror på ett rälsbrott.
    Vid Bagis är det spårsänkning. I morse fastnade varannat tåg i plattformen 😛

  4. Så jäkla löjligt att stanna för att gå ut och kolla efter koppelåkare – det leder ju bara till att tåget blir försenat i onödan. Om någon surfar står han ju oftast inte och väntar på att föraren ska komma utan man går av tåget när man kommit till nästa station eller när det står kvar utan att åka – skulle gissa på att ni upptäcker max 10-15% av surfarna, så varför ens hålla på och bli försenade för det då?
    Jag brukar koppelåka själv (dock inte på C20 – men på CX och på pendeltågen) – och visst händer det att man blir upptäckt, men i relation till hur många gånger man åkt så är det inte så ofta 🙂

    Nog för att C20 kanske inte är det säkraste tåget att surfa på – men nya pendeltågen (X60) tackar man dock för. Dom är assköna och dom går fort också (upp till 160 km/h) 🙂
    Vet man bara vad man gör, så är inte risken att ramla av så stor. Fysikens lagar är knappast annorlunda utanpå tåget än inne (det är knappast nån kraft som drar en bakåt och som man måste hålla emot, som vissa verkar tro) – vagnen framför blir dessutom som en stor ”sköld” mot fartvinden om man åker bakom tåget eller mellan vagnarna.
    Den som åker för första gången på kopplet förvånas oftast av hur lätt det är – och jag kan tänka mig att endel av olyckorna helt enkelt händer pga att ”vana surfare” står upp utan att hålla i sig ordentligt (t ex bara lutar sig mot vagnen framför/bakom – ungefär sådär som folk brukar göra inne i vagnen, mot glasskivan bredvid dörren), sen kommer det t ex en växel som man inte är bredd på (kan ju t ex va en spåromläggning) och så hinner man inte ”få ta tag på nåt” förrän man ramlar. Många ”thrillseekers” tycker dessutom inte det är tillräckligt spännande att bara ”åka på kopplet”, utan försöker sig på farligare ”stunts” efter ett tag (t ex åker på taket, klättrar på sidan under färd etc.).

    Sist men inte minst – i alla lägen är det bara sig själv man riskerar, så jag varför kan man inte bara låta dom som vill få ha kul? Alla småförseningar som ni orsakar (inklusive köbildning som blir när bakomvarande tåg måste vänta) genom att kolla efter, rapportera samt avsyna sträckor efter koppelåkare är säkerligen mycket större sammanlagt än dom större men mycket färre som blir dom (relativt få) gånger som det händer en olycka
    – även om ni lät dom kanske 10-20% som ni upptäcker få åka med ändå så skulle det troligen inte ha nån effekt på antalet olyckor ändå.
    Det skulle dock kanske bli fler surfare om det var tillåtet – och andra sidan skulle en stor del av dom som bara gör det enbart för att det är förbjudet och farligt (vilket också är dom som tar dom största riskerna) sluta, eftersom det inte är lika kul längre.

    Sen allt gnäll om folk som håller i dörrarna – så länge det inte är fullpackat med folk nära dörrarna inne i tåget, så är det är ju inget problem att bara köra iväg med dörren öppen. Då lär ju den som står och håller i den hoppa av eller på tåget fort som fasen och sen är det bara stänga den i farten. Problem solved. Likadant när man stannar – öppna dörrarna 5 sek innan stopp så skulle man spara typ 2-3 minuter från Hässelby till Hagsätra. Borde va lätt fixat att ta bort ”spärren” så man kan köra med öppna dörrar på C20-vagnarna. Vore ju asnice på sommaren också
    – finns ju varken AC eller öppningsbara fönster i C20 🙂

    När jag var i Turkiet förut så körde bussen som vi åkte med från flygplatsen med öppen framdörr.
    Och snacka om att dom skulle asgarva om dom visste hur ni höll på i Indien 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s